با سفرهايي كه با دامغان و رفسنجان داشتم متوجه شديم كه با توجه به كاشت پسته در اين مناطق و مشابه بودن آب و هواي با منطقه جرقويه و راهنمايي كشاورزان ان مناطق، مي توان پسته كاري را به بهترين شكل رواج داد.
کد خبر: ۸۷۳۰۳۹۰
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، اشتغال در صورتي رخ مي‌دهد كه توليدي انجام شود و براي راه افتادن فرآيند توليد، نياز به سرمايه است. كمبود انباشت سرمايه كليد اصلي بيكاري و در جا زدن اقتصاد است. اگر مي‌خواهيم اشتغالي پايدار را براي اقتصاد خود به ارمغان آوريم، چاره‌اي جز توليد نداريم و توليد بدون سرمايه محقق نمي‌شود.


رهبر معظم انقلاب سال ۹۵ را اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل نام نهادند تا بدانيم از شعار دادن بايد پرهيز كرد و پرتوان به سمت توليد داخل و حمايت از كار و سرمايه داخلي گام برداشت و از چشم داشت به دست خارجي ها پرهيز كرد.

بر همين اساس، برخي بهانه كمبود شغل سر مي دهند تا به هر نحوي اقتصاد مقاومتي را در حاشيه قرار دهند وليكن افرادي ديگر، آستين همت بالا زده و با پشتكار بي وقفه به مقابله با بيكاري مي پردازند كه در اين خصوص مرداني فداكار و توانمند در شرق اصفهان را مي توان الگوي اين راه براي جوانان ناميد.


به مناسبت روز كارآفريني در گرماي ۴۰ درجه كوير به سراغ كشاورز نمونه اي رفتيم كه كمر همت را بست تا سهمي هر چند كوچك اما مهم و پرثمر براي منطقه و كشورش داشته باشد و بتواند در اين راه دست جوانان ديگر را در كار شبانه روزي اش بگيرد.

حسنعلي احمدي معروف به حاجي علي داوود متولد سال ۱۳۲۸، ساكن روستاي دستجرد و داراي مدرك تحصيلي پنجم ابتدايي بود ولي دستان پينه بسته و كار سخت كشاورزي او را كمي شكسته نشان مي داد وليكن نه تنها دست از كار و تلاش بر نداشته بود بلكه وقتي مي ديد، جواناي به واسطه اين شغل مي توانند خرجي متوسطي را به خانه ببرند، همتش را مضاعف تر مي كرد.

كشاورز نمونه دستجردي از شروع فعاليتش اين گونه گفت: فعاليت اوليه در اين شغل را در سال ۱۳۷۵ شروع كردم و از اولين افرادي بودم كه اقدام به كاشت پسته در روستا دستجرد نمودم و تا كنون با پشتكار و توكل بر خدا اين شغل را ادامه داده ام و به لطف خدا پس از سال ها تلاش درآمد مناسبي عايدم شد.



وي كه چندين شغل تا كنون عوض كرده بود و خاطره اي خوشي از ركود در صنعت كشور نداشت، اظهار كرد: قبل از اين كار، به فروش فرش هاي دست باف اقدام مي كردم و شغل اوليه ام فرش فروشي بود كه با ركود صنعت فرش در كشور و هزينه هاي بالاي بافت فرش براي بافندگان و كاهش بافت فرش دست باف در منطقه از اين شغل انصراف دادم و به كار كشاورزي مبادرت كردم و مي توان گفت برخي واردات بي رويه و عدم توجه به توليد داخل، از جمله عوامل منفي در صنعت به شمار مي رود كه مسئولان بايد به اين امر به خوبي واقف باشند.

احمدي پس از اينكه تصميم گرفت به كاشت پسته روي آورد، آرام و قرار نداشت و در اين خصوص با همفكري و سفرهايي به دامغان و رفسنجان، تصميم قطعي خود را در كاشت پسته گرفت.



وي ادامه داد: با سفرهايي كه با دامغان و رفسنجان داشتم متوجه شدم كه با توجه به كاشت پسته در اين مناطق و مشابه بودن آب و هواي با منطقه جرقويه و راهنمايي كشاورزان ان مناطق، مي توان پسته كاري را به بهترين شكل رواج داد. در اين خصوص ابتدا با كاشت چند اصله درخت پسته، استارت كارم را زدم ولي برخي افراد به من القا مي كردند كه در اين منطقه پسته كاري كاري اشتباه است.

كشاورز دستجردي امروز صاحب ۵۰۰ اصله درخت پسته بود و در اين خصوص افزود: بعد از چند سال با توسعه زمين هايم و به بار نشستن درختان، چند نفر ديگر اقدام به اين كار كردند و مي توان گفت در حالي كه در ابتدا ۱۰۰ اصله درخت را در يك قطعه زمين كشاورزي كاشتم، هم اكنون با توسعه و كار شبانه روزي حدود ۵۰۰ اصله درخت پسته، نتيجه تلاش شبانه روزي من است.



وي كارآفريني را مقوله مهم در اقتصاد كشور دانست و با توجه به اهداف ورود به اين شغل اذعان كرد: هدف من از ورود به اين شغل، كمك به اقتصاد جامعه و كشور، تشويق جوانان و كشاورزان به كاشت محصولات سازگار با منطقه، ايجاد اشتغال و مهمتر از همه تحقق فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص اقتصاد مقاومتي، صرفه جويي در مصرف آب و انرژي كه امروزه مسئله بسيار مهمي است، بود و در اين راه تلاش كردم، در فصول برداشت محصول جوانان را وارد اين حرفه كنم تا در كنار كشاورزي ام، خانواده هايي بتوانند بهره مند شوند.

احمدي توكل به خدا را عامل رسيدن به اهدافش عنوان كرد و گفت: از هيچ تسهيلاتي استفاده نكردم و با هزينه تدريجي و توكل بر خدا اين كار را شروع و امروز موفقيت نسبي در كارم دارم.

لازم به ذكر است، در فصول برداشت پسته، اشتغال زايي خوبي به واسطه اين كشت، براي جوانان پديد مي آيد و مي طلبد ديگر كشاورزان از نيروهاي بومي در اين رابطه استفاده كنند.



كشاورز دستجردي با اشاره به اينكه نگاه فرامنطقه اي در كارم داشتم، افزود: اول بايد از منطقه شروع كنيم و در منطقه خودمان كه يك منطقه محروم و دور از مركز استان است اين شغل را گسترش دهيم تا باعث تشويق جوانان شويم و بعد با همكاري و تعامل با مناطق هم جوار و استان هايي كه مستعد اين نوع محصول هستند كار را در سطح شهرستاني و كشوري توسعه دهيم. بنده خودم در كنار اين ۵۰۰ اصله درخت زميني را آماده كردم تا پسته كاري را در منطقه گسترش دهم و در آينده محصول زعفران را نيز توسعه خواهم داد.

وي از مشكلات موجود بر سر راهش اين گونه عنوان كرد: نبود تسهيلات با سود كم، نبود نظارت و بازديدهاي مسئولان مربوطه از مزارع، تشويق نشدن كشاورزان، هزينه هاي بالاي و كود سموم، نبود كشاورزي مكانيزه به جهت هزينه بالا (مثلا در مورد پسته دستگاه پوست كن) نمونه اي از مشكلات موجود بر سر راه كشاورزان است.

احمدي خواسته زيادي از مسئولان نداشت و در پايان به يك نكته اكتفا كرد: مسئولان اگر تسهيلات و امكانات را فراهم نمي كنند حداقل باعث تشويق كشاورزان شوند و با دعوت از كارشناسان با تجربه و كار كشته جهت بازديد از مزارع، كشاورزان را توجيه كنند.
 
منبع اخبار : سازمان بسيج سازندگي استان اصفهان ,
ارسال نظرات