بهترین راه نگهداری جنگل‌های زاگرس حفاظت مردمی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: حفاظت مردمی بهترین راه نگهداری از جنگل‌های زاگرس است.
کد خبر: ۸۷۳۰۲۴۷
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱

اسدالله هاشمی در نشست با ارزیاب‌های بین‌المللی، ملی و اعضای پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس یاسوج اظهار کرد: اجرای این طرح از سال 84 در چهار استان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس آغاز شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، ایجاد توسعه پایدار، احیای مراتع تخریب شده، حفاظت از جنگل‌ها با مشارکت بهره‌برداران و جوامع محلی، حفاظت از منابع طبیعی و گونه‌های جانوری را از مهم‌ترین اهداف این نشست عنوان کرد.

وی با بیان اینکه از زمان آغاز اجرای این طرح حدود 10 سالی می‌گذرد، گفت: تاکنون نشست‌ها و جلسات مختلفی با حضور کارشناسان و اعضای این طرح پیرامون بررسی فعالیت‌های انجام شده برگزار شده است.

این مسؤول با اشاره به وسعت بالای جنگل و مراتع در کهگیلویه و بویراحمد، یادآور شد: حدود یک میلیون هکتار از وسعت استان را جنگل‌ها و مراتع در برگرفته است و همین موضوع نیز در جذب گردشگر و ایجاد ظرفیت گردشگری استان بسیار موثر است.

هاشمی با عنوان اینکه چرای بیش از حد دام، آتش‌سوزی، استفاده بیش حد انسان‌ها از جنگل‌ها و کمبود نیروی حفاظتی در جنگل‌ها گاها باعث صدمه زدن به آنها می‌شود، گفت: این طرح به دلیل اینکه با حضور و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد اجرا شده است در حفاظت از جنگل‌ها بسیار موثر بوده است.

وی ادامه داد: وقتی مسؤولیت حفاظت از جنگل‌های هر منطقه را به مردم آن منطقه واگذار کنیم در حفاظت آن کوشاتر بوده و اجازه نمی‌دهند به آنها آسیبی برسد.

هاشمی، سمن‌ها و تشکل‌های مردمی را بازوان اجرایی سازمان محیط زیست دانست و گفت: این سمن‌ها می‌توانند در رونق مدیریت مشارکتی تاثیرگذار باشند.

این مسؤول، اداره کل حفاظت محیط زیست را متولی اصلی این طرح در استان بیان کرد و یادآور شد: البته دستگاه‌های اجرایی مانند سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، امور عشایر، آب منطقه‌ای و اداره گردشگری نیز نقش بسیار مهمی در اجرای موفق این طرح دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: مثلا سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی یا امور عشایر با اجرای طرح‌های مشارکتی ضمن حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، باعث اشتغالزایی و کسب درآمد برای بهره‌برداران شدند و مردم نیز از این وضعیت راضی هستند.

وی با بیان اینکه اداره‌کل حفاظت محیط زیست تاکنون جهت پیشبرد اهداف این طرح در هر جایی که نیاز بود امکاناتی مانند خودرو، کامپیوتر، محل اسکان و نیروی انسانی در اختیار کارشناسان قرار داده است، گفت: همه باید دست به دست هم داده و با توجه که به اینکه به زمان نتیجه‌گیری این طرح نزدیک شده‌ایم، در راستای تحقق اهداف بلند آن گام‌های اساسی برداریم.

ارسال نظرات