صنایع تبدیلی یکی از حلقه های مفقود چرخه کشاورزی شهرستان خاتم است که می تواند ارزش افزوده دسترنج کشاورز را چند برابر و از هدر رفت آن جلوگیری کند.
کد خبر: ۸۷۳۰۱۶۵
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از خاتم؛ شهرستان خاتم با توجه به موقعيت خاص جغرافيايي و خاك حاصلخيز يكي از قطبهاي قوي كشاورزي استان یزد به شمار مي آيد. سطح زیر كشت محصولات باغی خاتم 16 هزارو 713 هكتار و سطح زیر كشت محصولات زراعی 16 هزارو 526 هكتار است و اکثر مردمان این خطه در بخش كشاورزي مشغول به كار مي باشند.

بطور كلي اقتصاد شهرستان خاتم از برخي فعاليت هاي محدود صنعتي، اقتصادي متكي بر كشاورزي است . درصد زيادي از جمعيت این شهرستان را کشاورزان تشکیل میدهند که اکثرا در روستاها زندگی می کنند و به امر زراعت و توليد فراورده هاي كشاورزي اشتغال دارند .

با توجه به اینکه قریب به اتفاق همه مسئولین استانی و شهرستان از شهرستان خاتم به عنوان قطب کشاورزی استان نام می برند ولی به اعتقاد كارشناسان،‌با توجه به زير ساخت اقتصاد شهرستان كه متكي به كشاورزي است و با توجه به جمعيت كثيري كه در اين عرصه فعاليت دارند به نظر مي رسد كمتر به ظرفيتها و نارسايئهاي اين بخش و همچنين ضرورت تحول آن در يك نگرش سيستمي توجه شده است.

بررسي ها نشان مي دهد عوامل مختلفي طي سالهاي اخير باعث شده كه بخش كشاورزي شهرستان رونق خود را از دست داده و سرمايه ها غالبا از اين بخش خارج شده و به سمت ساير بخشها از جمله بخش واسطه گري انتقال یافته است.

فرماندار خاتم مهندس زاده رحمانی در این باره می گوید: شهرستان خاتم، قطب کشاورزی استان، سهم چندانی از این عنوان نمی‌برد؛ چرا‌که ضعف صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در این شهرستان، بهره‌برداری از این ظرفیت‌ را به حداقل رسانده است.

زاده رحمانی اظهار داشت: حدود 30 درصد محصولات کشاورزی استان در شهرستان خاتم تولید می‌شود، به همین دلیل خاتم به عنوان قطب کشاورزی استان یزد معرفی شده اما سهم کشاورزان این شهرستان، به فروش تازه محصولات با کمترین ارزش افزوده محدود شده است.پسته، انگور، گندم و حبوبات عمده محصولات کشاورزی این شهرستان محسوب می‌شوند اما واحدهای فرآوری این محصولات، تعداد محدودی واحدهای ضبط و فرآوری پسته و تولید کشمش است.

فرماندار خاتم محدودیت واحدهای تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در این شهرستان را باعث خارج شدن ارزش افزوده محصولات کشاورزی از شهرستان، محدود شدن فرصت‌های شغلی و کاهش چرخش مالی میداند.

مهندس زاده رحمانی می گوید: شهرستان به ویژه در تولید پسته و انگور حرفی برای گفتن دارد به طوری که دومین تولیدکننده پسته کشور است اما در ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، جایگاهی ندارد.

وی افزود:این وضعیت باعث شده که ارزش افزوده بخش کشاورزی به راحتی در قالب عرضه خام محصولات کشاورزی از شهرستان خارج شود و صرفه اقتصادی برای کشاورزان نداشته باشد.

در ادامه به چند مورد از مسائل و مشکلات کشاورزان شهرستان میپردازیم که توجه به آن میتواند گام های موثری در زمینه توسعه کشاورزی شهرستان برداشته شود.

یکی از مهمترین مشکلات فراروی کشاورزان، فروش محصولات کشاورزی و کمبود نقدینگی ناشی از آن است.

در گزارش های متعددی که در سایت طنین خاتم درباره مشکلات کشاورزان تهیه شده است . اکثرا کشاورزان از مشکل فروش محصول و نبود نقدینگی صحبت می کردند.

فروش محصول و نبود نقدینگی

هر چند نقش و حضور دولت برای اقدام به خرید تضمینی محصولات کشاورزی و تعیین نرخ پایه در ماهیت خود سیاست و اقدامی ارزنده به شمار می آید، اما برخی بی برنامگی ها و عدم نظارت دقیق وکافی در این زمینه، یکی از مشکلات اساسی فراروی کشاورزی و کشاورزان شهرستان خاتم است. در حالی که در سیاست و اقدامات خرید تضمینی، وجود خرید محصولات باید به صورت نقدی و به موقع پرداخت شود، اما بسیاری از کشاورزان، پس از فروش محصولات خود اعم ازگندم وجو و علی الخصوص ذرت ، با تأخیر و بی نظمی در دریافت مطالعات خود روبرو می شوند. و پول خود را چند ماه بعد از برداشت دریافت می کنند که باعث بسیاری از نارضایتی شده است.

اقتصادی کردن کشاورزی سنتی با بکار گیری فناوری مدرن

اقتصادی کردن کشاوزی سنتی با بکار گیری فناوری مدرن امکان پذیر است، با توجه به مساحت قابل توجه اراضی کشاورزی درشهرستان ، توسعه و رشد کشاورزی با استفاده از به روزترین روشهای موجود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا کشاورزی مبنای توسعه یک شهر می تواند باشد.

مکانیزه کردن مزارع، تجهیز مزارع به سیستم های آبیاری نوین و نوسازی ماشین آلات مدرن کشاورزی می تواند علاوه بر کاهش هزینه سطح زیر کشت و سختی کار کشاورزی و ضایعات محصول ، مقابله با آفات و بیماری ها ، بهره وری از نیروهای کارگری و کیفیت کار زراعی و همچنین تولید را نیز افزایش دهد، بعلاوه امکان انجام امور کشاورزی در کمترین زمان ممکن و انجام به موقع عملیات کشاورزی را سبب می شود.

کشاورزان باید روشهای نوین کشاورزی را جایگزین روش های سنتی قدیمی کنند، این امر موجب میشود که در مصرف آب به نحو چشمگیری صرفه جویی می شود ، بعلاوه مکانیزه کردن سیستم آبیاری مزارع و اصلاح الگوهای کشت و آبیاری حداکثر بهره برداری از حداقل آب را بدنبال خواهد داشت.

لازم به ذکر است امروزه بیشترین معضل شهرستان بیکاری جوانان این شهرستان باتوجه به تحصیلات بالای آن هاست.اما اگر مسئولان استان به این شهرستان توجه وافری داشته باشند و عنایت ویژه ای نسبت به طرح های کشاورزی داشته باشند در آینده ای نزدیک میتوان شهرستانی متفاوت را مشاهده کرد که به یکی از قطب های کشاورزی کشور تبدیل شود.

ارسال نظرات