«بسیج» از وضعیت واردات کالاهای خارجی در ایران گزارش می‌دهد

افزایش ورود لوازم خانگی با نمایندگی‌های بدون اعتبار+جدول

وزیر صنعت، معدن و تجارت بتازگی خبر از دستورالعملی داده که قرار است به زودی ابلاغ شود که براساس آن، نمایندگی‌های محصولات لوازم خانگی، مسؤولیت واردات غیررسمی این نوع کالاها را نیز برعهده خواهند داشت.
کد خبر: ۸۷۳۰۱۰۹
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴
خبرگزاری بسیج ـ گروه اقتصادی 

واردات لوازم خانگی به صورت رسمی و غیررسمی از سوی نمایندگی‌های ثبت شده یا شرکت‌های تجاری وارداتی،‌ داستانی ناتمام است. داستانی که اغلب ایرانی‌ها از نوشتن و خواندنش زیان‌ها دیده و ضررها کرده‌اند. خریداران لوازم خانگی خارجی حالا دیگر می‌دانند، کالایی که می‌خرند بدون ضمانتنامه اصلی است و ضمانتنامه‌ای هم که همراه فاکتور خرید به آنها داده می‌شود، اعتباری ندارد. 

با وجود این مردم بازهم ناچارند برای خرید لوازم خانگی به خیابان جمهوری، سه‌راه امین حضور، خیابان شریعتی و بازار بزرگ بروند و گاهی در میان انبوه کالاها، به‌طور قطع کالایی که می‌خرند از مسیر قاچاق آمده است. بنابراین برای ارائه خدمات پس از فروش حتی شرکت‌هایی که ادعا می‌کنند خدمات می‌دهند نیز خدمتی ارائه نمی‌کنند. این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که لوازم خانگی پس از دانه‌های روغنی بیشترین میزان واردات را به کشور دارد.

اکنون می‌توان «تهران بوران»، «سیهاوی»، «سام سرویس» و «گلدیران» را مطرح‌ترین شرکت‌هایی نام برد که به ارائه خدمات پس از فروش به خریداران لوازم خانگی می‌پردازند اما این خدمات به کالاهایی داده می‌شود که از فروشگاه‌های مجاز این نمایندگی‌ها خریداری شود. در حال حاضر تهران بوران به انواع لوازم خانگی بزرگ و کوچک (توکار و رومیزی) برند میله (Miele)، سیهاوی به انواع لوازم خانگی بزرگ و کوچک (توکار و رومیزی)، پکیج‌ و آبگرمکن برندهای بوش(Bosch)، آریستون(Ariston)، تِکا(Teka)، آ.ا.گ(AEG)و بوگاتی(BUGATTI)، سام سرویس به انواع لوازم خانگی کوچک و بزرگ، صوتی-تصویری، موبایل، تبلت و تجهیزات کامپیوتر برند سامسونگ (SAMSUNG) و گلدیران به انواع لوازم خانگی و صوتی- تصویری برند ال‌جی (LG) خدمات ارائه می‌دهند که در جای خود شایسته تقدیر است.

در این میان شرکت آژند سرویس مدعی است نمایندگی خدمات پس از فروش محصولات پاناسونیک(Panasonic) از جمله انواع لوازم خانگی کوچک و بزرگ، لوازم بهداشتی و صوتی-تصویری را در ایران دارد. همچنین شرکت ایران رهجو مدعی دارا بودن نمـاینـدگی مجــاز خدمـات پـس از فـروش و رسمی قطعات و لوازم جانبی محصولات کامپیوتری سونی(SONY)، شرکت بازرگانی ایران (ایرانکو) مدعی دارا بودن نمایندگی رسمی محصولات صوتی و تصویری سونی و نمــاینــدگی مجــاز خدمـات پس از فـروش شرکت ایـران ضبط، شرکت تهران نیک آوا مدعی نمـاینـدگی مجــاز خدمـات پـس از فـروش شرکت تهران نیک آوا برای دیتا پروژکتورهای سونی در ایران و از سوی دیگر گروه شرکت‌های بازرگانی ایران مدعی دارا بودن نمایندگی رسمی محصولات سونی، هایر(Haier) و تی‌سی‌ال(TCL) در ایران هستند اما هیچ یک از این شرکت‌ها در سامانه مرکز امور اصناف و بازرگانان(http://gatc.ir/Directory/Agencies) ثبت نشده‌اند و دارای نمایندگی رسمی و اصلی نیستند و اطلاعاتی که روی پایگاه‌های اینترنتی خود ارائه می‌کنند قابل اطمینان نیست. 
ورود لوازم خانگی با نمایندگی‌های بدون اعتبار

دستورالعملی در راه است

در لابه‌لای این داستان، وزیر صنعت، معدن و تجارت بتازگی خبر از دستورالعملی داده که قرار است به زودی ابلاغ  شود که براساس آن، نمایندگی‌های محصولات لوازم خانگی، مسؤولیت واردات غیررسمی این نوع کالاها را نیز برعهده خواهند داشت. به گفته محمدرضا نعمت‌زاده این روش برای کالاهایی مانند لوازم خانگی اجرایی می‌شود اما درباره تلفن، روش ثبت گوشی به گوشی را خواهیم داشت. 

وی درباره دادن مجوز نمایندگی به برخی برندهای گوشی موبایل گفت: به‌دلیل نوع کار، درباره گوشی تلفن همراه نمی‌توان مانند کالاهای سرمایه‌ای برخورد کرد و از آنجا که اکنون در شرایطی هستیم که برخی گوشی‌های موجود در بازار، نمایندگی رسمی ندارند، وزارت صنعت تاکید دارد برای جلوگیری از مشکل قاچاق، می‌توان به یک برند چند نمایندگی داد. نعمت‌زاده تصریح کرد: اکنون رجیستری برای واردات گوشی تلفن همراه در مرحله آزمایشی است تا اگر از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مشکلی وجود داشت، برطرف و تا پیش از پایان امسال اجرایی شود.

همه چیز با نمایندگی اصلی است

یدالله صادقی، رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان در گفت‌وگو با «بسیج» درباره جزئیات دستورالعمل ابلاغی وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: این دستورالعمل به معاونت امور اقتصادی و بازرگانی و مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت‌، معدن و تجارت برای اجرا ابلاغ می‌شود. به‌گفته صادقی در این دستورالعمل یکی از شرایط ثبت نمایندگی شرکت‌های تولیدکننده خارجی در ایران این خواهد بود که نمایندگی رسمی باید همه مسؤولیت‌های مربوط به آن برند را در ایران بپذیرد، با قاچاق کالاهای آن برند مبارز کند و اگر هم نمی‌تواند باید به ستاد مبازره با قاچاق کالا و ارز در این‌باره کمک کند و اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار دهد.

از صادقی پرسیدم اکنون دستورالعملی روی پایگاه اینترنتی مرکز امور اصناف و بازرگانان برای صدور گواهی فعالیت نمایندگی رسمی و عاملیت فروش کالاهای سرمایه‌ای و بادوام قرار دارد. آیا دستورالعمل ابلاغی با این دستورالعمل متفاوت است؟ وی در پاسخ گفت دستورالعمل ابلاغی وزیر ویرایش جدید است و جایگزین دستورالعملی کنونی خواهد ‌شد.

صادقی در پاسخ  به این پرسش که در حال حاضر هیچ یک از برندهای خارجی لوازم خانگی در ایران نمایندگی رسمی و ثبت شده از شرکت مادر ندارند، گفت: البته در دوران تحریم که امکان گرفتن نمایندگی مستقیم از شرکت مادر خارجی وجود نداشت، مسؤولان وقت اجازه دادند با واسطه، نمایندگی در ایران به ثبت برسد آن هم به شرط اینکه رابطه میان شرکت واسطه و شرکت مادر برقرار باشد. وی در این‌باره ادامه داد: اما اکنون دیگر دوران تحریم وجود ندارد و ورود کالاها باید از سوی شرکت اصلی و پس از ثبت نمایندگی با مجوز شرکت مادر(تولیدکننده) صورت گیرد.

رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان با تصریح اینکه ارائه خدمات پس از فروش جزء لاینفک مراحل صدور گواهی نمایندگی خارجی است، افزود: چنانچه یک برند اروپایی در ایران نمایندگی به ثبت برساند، آن نمایندگی مسؤول آن برند در کل کشور است؛ یعنی اگر کالای آن برند به صورت قانونی و با نظارت آن نمایندگی در کشور در حال توزیع است، کالا رجیستر و تحت کنترل است حال اگر کالای آن برند از راه قاچاق بیاید و در کشور توزیع شود، نمایندگی اصلی موظف به پاسخگویی در برابر واردات قاچاق است.

صادقی در این‌باره توضیح داد که اگر کالای آن برند، قاچاقی آمد، نمایندگی باید یا به طور مستقیم برخورد کند یا اگر نمی‌تواند، اطلاعات آن کالای قاچاق از جمله کد شناسایی کالا را از شرکت مادر استعلام کند و در اختیار ما قرار دهد تا بررسی شود که تولیدکننده اصلی کالا را به چه کسی فروخته و چگونه از راه قاچاق به ایران آمده است؟ 

در این میان ولی‌الله افخمی‌راد، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه واردات لوازم خانگی فقط از طریق نمایندگی‌های رسمی آنها در ایران که دارای خدمات پس از فروش هستند، ممکن خواهد بود، گفت که این تصمیم در راستای ساماندهی واردات لوازم خانگی و اجرای ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به اجرا درآمده است.

 وی تصریح کرد: مرکز اصناف و امور بازرگانان اسامی نمایندگی‌های رسمی دارای خدمات پس از فروش لوازم خانگی را به قائم‌مقام وزیر صنعت در امور تجارت ارائه کرده است و دفتر ثبت سفارش واردات و صادرات نیز موظف است فقط به این نمایندگی‌ها خدمات ارائه دهد. البته ثبت سفارش‌های قبلی لوازم خانگی مشمول این قانون نمی‌شود.

فروشندگان لوازم خانگی: حمایت می‌کنیم

محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی(مصنوعات نفت، گازسوز، نفت‌سوز و الکتریک) در این‌باره به «بسیج» گفت که ما هم از اجرای این دستور‌العمل استقبال می‌کنیم. طحان‌پور با بیان اینکه در گذشته نیز اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی چنین پیشنهادی را داده بود، اضافه کرد: پیش از این نیز در مجمع عالی واردات پیشنهاد کردیم شرکت‌های واردکننده غیررسمی که دارای مجوز نمایندگی نیستند، مبلغی را به نمایندگی‌های رسمی لوازم خانگی پرداخت کنند تا آنها به ارائه خدمات پس از فروش و دادن ضمانتنامه رسمی به آن کالاها بپردازند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اعلام حمایت اتحادیه از این دستورالعمل خاطر نشان کرد که همه اعضای اتحادیه در اجرای آن، وزارت صنعت، معدن و تجارت را کمک و همراهی می‌کنند. وی با تصریح اینکه متأسفانه اغلب واردکنندگان لوازم خانگی رسمی نیستند و باید برای ثبت نمایندگی اقدام کنند، افزود: بیشتر واردکنندگان لوازم خانگی، نمایندگی‌های اصلی نیستند بنابراین همه اینها باید برای ثبت نمایندگی رسمی خود به مرکز امور اصناف و بازرگانان مراجعه کنند و از آن سو هم  از شرکت مادر خارجی نمایندگی اصلی بگیرند.

طحان‌پور بر این باور است واردکنندگانی که لوازم‌ خانگی را از مبادی رسمی و قانونی می‌آورند نباید پس از آوردن کالا به کشور، یله و رها شوند بلکه باید در چارچوب قرار بگیرند و ملزم باشند به کالاهای وارداتی‌شان، خدمات بدهند. برای این منظور این افراد باید زیر نظر نمایندگی‌های رسمی و اصلی دارای مجوز از شرکت مادر لوازم خانگی کار کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اعلام ضرب‌الاجل یک ماهه برای فروشندگان لوازم خانگی دارای کالای قاچاق، بر جمع‌آوری این کالاها از ابتدای مهرماه امسال تأکید کرد و ادامه داد: در این‌باره ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تعزیرات، بازرسی اتاق اصناف، نمایندگان اتحادیه لوازم خانگی و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت همکار هستند تا با عرضه کالای قاچاق در حوزه لوازم خانگی مبارزه شود. بر این اساس نمایندگان این مراکز به فروشگاه مراجعه کرده و نسبت به جمع‌آوری کالاهای قاچاق اقدام می‌کنند. علاوه بر این دیگر برای فروشندگان برگ سبز ملاک نیست و هر فروشگاهی باید کالای خریداری شده خود را با فاکتور خرید کند.

وی درباره میزان جریمه در نظر گرفته شده برای عرضه‌کنندگان لوازم خانگی قاچاق نیز یادآورد شد که علاو‌ه‌بر جمع‌آوری کالای قاچاق عرضه‌ شده در این فروشگاه‌ها تا 4 برابر قیمت کالای قاچاق جمع‌آوری شده جریمه لحاظ خواهد شد و پرونده‌ای هم برای فروشنده و فروشگاه تشکیل می‌شود.

تعمیرکاران لوازم خانگی: تعمیرات انحصاری نباشد

علی‌اکبر ایلخانی، رئیس اتحادیه صنف آسانسور و تولیدکنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی تهران هم با استقبال از این دستورالعمل و ساماندهی سیر ارائه خدمات پس از فروش به خریداران انواع لوازم خانگی به «بسیج» گفت: 3 رسته شغلی «تولید قطعات انواع دستگاه‌های صنعتی، خانگی شامل اتو، ریش‌تراش، مایکروفر، خوراک‌پزی، جاروبرقی»، «تعمیر انواع دستگاه‌های صنعتی و خانگی» و «تعمیر و خدمات دستگاه‌های گردنده  ازجمله جاروبرقی، چرخ‌گوشت، پنکه، آبمیوه‌گیری خانگی و صنعتی» از این اتحادیه پروانه کسب دریافت می‌کنند.

ایلخانی با بیان اینکه تعمیرکاران لوازم خانگی بخش بزرگی از اعضای اتحادیه را شامل شده و در ارتباط مستقیم با اقتصاد خانوار هستند، افزود: تعمیر درست و با ضمانت هر کالا، علاوه‌بر اینکه به خریداران و دارندگان انواع لوازم خانگی اطمینان خاطر می‌دهد در صورت بروز هرگونه مشکل بدون کمترین دغدغه برای تعمیر وسایل خود به تعمیرگاه‌های مجاز دارای پروانه کسب این اتحادیه مراجعه کنند، به آنها نیز در حفظ و نگهداری وسایل خود و جلوگیری از پرداخت هزینه‌های بی‌مورد کمک می‌کند.

ایلخانی در ادامه اضافه کرد که اکنون تعمیر بیش از 70 درصد لوازم خانگی موجود در بازار از سوی تعمیرکاران دارای پروانه کسب اتحادیه صنف آسانسور و وسایل الکترومکانیکی انجام می‌شود بنابراین شرکت‌های مجاز واردکننده لوازم خانگی نیز باید در این‌باره با تعمیرگاه‌های مجاز هماهنگ شوند.

وی با انتقاد از انحصاری کردن تعمیرات برخی از برندهای لوازم خانگی از سوی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش آن کالا، خاطر نشان کرد که این شرکت‌ها باید پس از بررسی، بخشی از تعمیرات لوازم خانگی هر برند را در مناطق مختلف تهران به تعمیرگاه‌های دارای پروانه کسب اتحادیه بسپارند تا علاوه‌بر تقسیم کار، امکان دسترسی مردم به این تعمیرگاه‌ها نیز راحت‌تر کم‌ هزینه‌تر باشد.

گزارش: دانش پورشفیعی

ارسال نظرات