به همت موسسه فرهنگی بین الحرمین و بمناسبت روز جهانی مساجد ، کارگاه بررسی وضعیت مساجد برگزار می شود.
کد خبر: ۸۷۲۹۷۴۳
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
محمد ابراهیمی نائب رئیس کمیسیون قرآن ، مساجد و مادحین کشور و مدیر موسسه فرهنگی بین الحرمین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در شاهرود با اشاره به برگزاری کارگاه تخصصی وضعیت مساجد در کشور اظهار کرد: هدف این کارگاه ، ارائه الگویی مفهومی جهت انجام مطالعات آسیب‌شناختی مسجد در ایران کنونی است.

این کارشناس فرهنگی با ابراز تأسف از این که در بعضی از مناطق درسطح کشور مسجد پررونق و پرجمعیت کم دیده می‌شود افزود: همه ما مقصر هستیم و باید برای رفع این معضل به میدان عمل بیاییم؛ مساجد باید محل رفت و آمد افراد مسن و جوان با هم باشد و ازویژگی های مسجد آباد، مسجد پررونق است و به اعتقاد من رونق مسجد به حضور نوجوان و جوان در آن مسجد است.

ابراهیمی در ادامه گفت: مسجد به عنوان یک کانون حساس و مقدس از جایگاه ویژه ای برخوردار است به گونه ای که تنها کسانی که از فضایل برجسته و شرایطی خاص برخوردارند، شایستگی تعمیر مسجد را باید داشته باشند. قرآن کریم در این زمینه می فرماید: «مشرکان حق ندارند مساجد خدا را آباد کنند در حالى که به کفر خویش گواهى مى‏دهند! آنها اعمالشان نابود (و بى‏ارزش) شده و در آتش (دوزخ)، جاودانه خواهند ماند! مساجد خدا را تنها کسى آباد مى‏کند که ایمان به خدا و روز قیامت آورده، و نماز را برپا دارد، و زکات را بپردازد، و جز از خدا نترسد، امید است چنین گروهى از هدایت‏ یافتگان باشند. به اعتقاد کارشناسان آبادانی مسجد به در و دیوار آن نیست؛ مسجد زمانی می‌تواند به آبادانی خود ببالد که در آن مسجد انسان آسمانی تربیت شود، اگر قرار است مسجد به بنایی آنچنانی مزین شود اما نمازگزاری در آن رفت و آمد نداشته باشد، هیچ خیری در این مسجد نیست و به یقین فلسفه وجودی مسجد نیز این نیست.

ابراهیمی در ادامه تصریح کرد: یکی از دلایلی که هنوز خادمی مسجد در جامعه ما فرهنگ سازی نشده است به این دلیل است که متاسفانه ساعت های طولانی درب مساجدمان بر روی مردم بسته است و برنامه منظم و دقیقی در زمینه باز بودن درب مسجد چند ساعت قبل و بعد از نماز نداریم در حالی که چند ساعت قبل از اذان درب مسجد باید بر روی مردم باز باشد تا مردم در مسجد حضور یابند و اگر دیدند مسجد نیاز به نظافت دارد به خادم مسجد در این زمینه یاری رسانند؛ از طرفی در کنار خادم دائمی مسجد، خود امام جماعت و هیئت امنای مساجد به امورات مسجد رسیدگی کنند و به خادم مسجد کمک کنند تا خادمی مسجد، در میان مردم فرهنگ سازی شود. باید فرهنگی را بوجود بیاوریم که اهالی محله و معتمدین، برای خادم افتخاری شدن در مسجد صف بکشند و با هم در این زمینه رقابت کنند.

و در پایان بیان این نکته ضروری است که وجود مساجد پررونق در جامعه ایران، تضمین‌کننده پیشرفت و تعالی آحاد جامعه و نیز نظام اسلامی خواهد بود.

خاطر نشان می شود این کارگاه تخصصی بمناسبت روزجهانی مساجداز مورخه شنبه 30 مردادماه به مدت سه روز در موسسه فرهنگی قرآن و عترت بین الحرمین شاهرود برگزار می گردد ، که ان شاالله مصوبات این جلسه بعد از بررسی و تایید اعضاء محترم به مسئولین مربوطه ارجاع خواهد گردید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها