مسئول امور روحانیون سپاه استان البرز:

علامه مجلسی همت ویژه ای در جمع آوری احادیث داشتند/ دعای پدر و مادر بهترین راهگشا برای کسب توفیقات است

حجت الاسلام افشار گفت: علامه مجلسی همت ویژه ای در جمع آوری احادیث داشتند و آنها را از کتابخانه های مختلف که به صورت پراکنده در شهر های مختلف بوده است و دیگر علما ازآنها بهره مند نبودند، به واسطه تالیف کتاب بهار الانوار، همه روایات صحیح السند و غیر صحیح السند را جمع اوری کردند.
کد خبر: ۸۷۲۹۷۳۵
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲
حجت الاسلام افشار مسئول امور روحانیون سپاه استان البرز در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری بسیج در کرج به مناسبت بزرگداشت روز علامه مجلسی  با بیان آیه ای گفت:یاد آوری کن که یاد آوری برای مومنان منفعت دارد، خداوند متعال دراین آیه از ما می خواهد با بزرگداشت بزرگان خودمنفعت برای مومنین خلق کنیم و اماآن منفعت درس گرفتن از سیره علما، بهره گرفتن، پند گرفتن برای زندگی خودمان است.

وی افزود: در عرف علامه به عالمی می گویند که بسیار می داند، ولی در حوزه علمیه به عالمی گفته می شود که بر همه علوم اسلامی اشراف کامل دارد، از علوم اعتقادی، فلسفی عقلی،  تا علوم فقهی، حدیثی، معارف و عرفان و کسی را علامه میگویند که هم فیلسوف هم فقیه و هم عارف است.

حجت الاسلام افشار بیان داشت: درعصر حاضر امام خمینی (ره) را میتوانیم به عنوان فردی  که فیلسوف اول جهان اسلام بودند، فقیه اول جهان اسلام و مرجع تقلید تام و تمام نیز بوده اند و همچنین بزرگ عارف روی زمین در عصر خود بودند، معرفی کنیم  و چنین شخصیتی جایگاه علامه را دارند.

مسئول امور روحانیون سپاه استان البرز با اشاره به اینکه علامه مجلسی را در همه علوم ازجمله فقهی و اجتهادی، کلامی، علوم حدیث، رجال درایه ادبیات ریاضی حکمت تاریخ تفسیر جغرافیا فقه ، پزشکی و علوم غریبه اشراف کامل داشتند افزود: ایشان علاوه بر اشراف کامل به امور به انجام امور شرعی و فقهی مسلمین و قضاوت در پایتخت دوران صفوی در اصفهان مشغول بودند.

وی با اشاره به کتب معروف ایشانبیان داشت:  کتاب حلیه المتقین و کتاب عظیم بحار الانوار در 110 جلد است که از برکات وجودی این عالم بزرگ است که مورد استفاده قرار میگیرد .

حجت الاسلام افشار  اظهار داشت: علامه مجلسی همت ویژه ای در جمع آوری احادیث داشتند و آنها را از کتابخانه های مختلف که به صورت پراکنده در شهر های مختلف بوده است و دیگر علما ازآنها بهره مند نبودند، به واسطه تالیف کتاب بهار الانوار، همه روایات صحیح السند و غیر صحیح السند را جمع اوری کردند و در مقدمه این کتاب هم آورده شده است که به شرط حیات قصد دارند روایات صحیح السند و مابقی را از یکدیگر جدا کنند و ایشان  اشراف کامل علمی در علوم حدیث رجال و درایه را داشتند اما از این توفیق بهره مند نبودیم و ایشان در سال 1311 هجری قمری دار فانی را وداع گفتند.

وی گفت: با همت ایشان مجموعه کاملی از مبانی اسلامی چه در عرصه اعتقادی و چه در عرصه حدیثی و رجالی تهیه شد و در حال حاضر حوزه های علمیه از کتب ایشان بهره مند هستند.

مسئول امور روحانیون سپاه استان البرز  تصریح کرد: در اخلاق و عرفان اسلامی علامه مجلسی کتب خوبی تالیف کرده اند که از جمله آنها به کتاب عین الحیات که شرح سفارش های پیامبر اکرم (ص) به جناب ابوذر غفاری است و به زبان فاسی ارائه شده است و میتواند منبع خوبی برای سیر وسلوک جوانان باشد و امیدواریم طلاب و جوانان با استفاده از منابع و کتب این بزرگوار بتوانند بهره خوبی برای سیر و سلوک و رشد و تعالی داشته باشند.

حجت الاسلام افشار اظهار داشت: دعای پدر و مادر بهترین راهگشا برای کسب توفیقات است، همانگونه که از پدر علامه مجلسی (ملا محمد تقی مجلسی) روایت شده است که سحرگاهی مشغول دعا بودند، حالتی بر ایشان عارض شد که احساس کردم در این زمان هر دعایی بگویم مستجاب خواهد شد، در فکر بودم که چه دعایی انجام دهم که اثر بهتری داشته باشد، در این افکار بودم که صدای گریه محمد باقر بلند شد و دعا کردم خدایا "ایشان را توفیق بده که دین شما را گسترش دهد و بتواند منشاء برکات زیاد علمی برای مسلمین باشد به گونه ای که انتهایی برای ان نباشد."، در واقع این توفیقات دعای خیر پدر ایشان است که مستجاب شد و به این درجات عالیه دست پیدا کردند و از خداوند منان مسئلت داریم این توفیق را به همه جوانان و طلاب بدهند.


ارسال نظرات
پر بیننده ها