وضعیت گچساران بام نفت و کارگران نفتی اش که این روزها با وعده یکسان سازی یکسال پیش وزیرکار خواب های رنگی می دیدند و انتظار دیدن چهره وزیر نفت در سفر هات دولت به کهگیلویه و بویراحمدرا خیال پردازی می کردند کم سعادت و کم اقبال بودند چون وزیر نفت باز هم نیامد ...!
کد خبر: ۸۷۲۹۴۲۵
|
۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۶
حضور رئیس جمهور و هیات دولت در استانها با هدف آشنایی با مشکلات و درک بهتر واقعیتها و لمس کردن مشکلات از نزدیک حرکتی مفید و به امری مرسوم برای روسای جمهور در ادوار مختلف تبدیل شده است. که در نهمین و دهمین دوره ریاست جمهوری با جدیت و وقت و انگیزه بیشتر مخصوصا در جهت محرومیت زدایی و فقرزدایی از استانهای محروم پیگیری شد.

 از دیدار با علما و دانشگاهیان و هنرمندان و فرهیختگان تا دیدار چهره به چهره با مردم در جهت رفع مشکلات و تشکیل جلسات هیات دولت در استانها و از ویژگیهای دولت گذشته بود تا آنجا که یاد احمدی نژاد را در کنار شهید رجایی به عنوان یک ریس جمهور مردمی جاودانه کرد.

اما سفر اخیر دکتر روحانی به استانمان به عنوان آخرین ایستگاه سفرهای ریاست جمهوری به لحاظ زمانی خیلی دیر انجام شد در حالیکه کمتر از ده ماه به پایان دولت یازدهم مانده باعث ناراحتی مردم استانی شد که در شهامت و شهادت در راه دفاع از آب وخاک ایران اسلامی رتبه اول را دارا هستندو در همه عرصه های انقلاب رکورد دار بوده اند.

اما متاسفانه توسط بعضی از دولتی ها ذره بینی خوانده می شوند و ذره بینی هم به آنها بودجه و اعتبار داده می شود. سه شهرستان اصلی استان از بویراحمد که به لحاظ مواهب طبیعی و منابع خدادادی در کشور رکورددار است و گچساران با تامین یک پنجم نفت و گاز کشور رکورددار ارزآوری و درآمد زایی را در کشور داراست.

همچنین شهرستان کهگیلویه به لحاظ استعدادهای سرشار نیروی انسانی نقش ارزنده ای در ساختار منابع انسانی کشور دارد. اما متاسفانه این همه پتانسیل و استعداد توسط همفکران دولت، قرون وسطایی خوانده می شود و بعنوان آخرین مقصد از روی اجبار به مهمانی استان چهارفصل می آیند.

تا رئیس جمهور که فرصتی برای دیدارهای چهره به چهره لحاظ نکرده بود از دور شاهد پلاکاردها و دست نوشته های باشد که مردم برای دادخواهی به وی نشان می دادند از پلارکارد عجیب سازمان همیاری غاصب ... تا پلاکارد کارگران فولاد یاسوج که یکسال بدون حقوق کار می کنند و کارگران سد چمشیر که وضعیتی مشابه دارند و از همه جالبتر دست نوشته ای که می پرسید کلید کجاست مردم هنوز منتظرند ... ؟!

شاید اگر مسئولین بجای ساعتها تعریف و تمجید از هیات دولت و رئیس جمهور این سفر را با نگاه انتخاباتی دنبال نمی کردند و درد مردم را باز گو می کردند نیاز به حضور چندین ساعته مردم و حمل این همه پلاکارد و دست نوشته نبود.

اما وضعیت گچساران بام نفت و کارگران نفتی اش که این روزها با وعده یکسان سازی یکسال پیش وزیرکار خواب های رنگی می دیدند و انتظار دیدن چهره وزیر نفت را خیال پردازی می کردند کم سعادت و کم اقبال بودند چون وزیر نفت باز هم نیامد ...

گچساران که در کنار منابع غنی نفت و گاز که در تعابیر شاعرانه دودش نصیب مردم شهرش می شود و ثروتش نصیب نجومی بگیران پایتخت می شودهمچنان رکورد دار بیکاری و محرومیت و فقر و اخیرادر طلاق و خودکشی نیز رکورد دار شده است.

آمار بالای تلفات نیروی انسانی در صنعت نفت گچساران چه بر اثر عدم سرمایه‌گذاری در تاسیسات نفتی فرسوده و چه به لحاظ مدیریتی و عدم رعایت ایمنی باعث شده تا مرتبا شاهد از بین رفتن کارگران در تأسیسات نفت باشیم.

کارگرانی که سالها در انتظار نگهبانی این لوله های نفت التماس کرده تا پس از جذب بعنوان نیروهای ارکان ثالث بعلت نداشتن امنیت شغلی ، حقوق کم و کافی نبودن دوره های آموزشی و نابرابری شغلی و عدم یکسان سازی و متعاقب آن بی انگیزگی شغلی سبب آسیب پذیری نیروها و نهایتن خسارات جانی و مالی به تاسیسات شده است،که قطعا حضور وزیر نفت در کنار کارگران محرومی که یک پنجم درآمد کشور را تامین می کنندآنهم در شرایطی که شرکت نفت گچساران به سوژه طنز شبکه های صدا و سیما تبدیل شده می توانست بخشی از مشکلات مدیریتی و معیشتی کارگران را مرتفع نماید.

آمار تلفات نیروی انسانی به هر دلیلی که باشد باید ریشه یابی شده تا از حوادث مشابه جلوگیری گردد. همچنین دو مورد خودکشی دختران زیر پانزده سال از خانواده صنعت نفت زنگ خطری ست برای سلامت روانی خانواده قشری که تمام ساعت مفید زندگیشان را در کنار لوله های نفت می گذرانند.

آقای رئیس جمهور استان ما اگرچه آرای بالایی برای انتخابات ندارد اما پتانسیل بالایی برای توسعه داشته و از همه مهمتر مشکلات عدیده ای در این راه دارد که نیازمند عزمی جدی است. در شهرستان گچساران مسکن های مهر، با مهری تمام خالی از سکنه رها شده و بیمارستانهای نیمه تمام سالهاست در انتظار تکمیلند.

راههای ارتباطی چهار بانده بابامیدان گچساران، گچساران به بهبهان و پروژه گناوه به گچساران وچرام سالهاست به کندی پیش می رود و همچنان جز محورهای پر ترافیک و حادثه خیز کشورند. آبرسانی دشت های لیشتر و امام زاده جعفر (ع)قطب کشاورزی استان همچنان معطل مانده و منطقه ویژه اقتصادی بدون جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی فقط در حد یک مصوبه بوده است.

 پتروشیمی گچساران بعد از یازده سال انتظار هنوز کمتر از پنجاه درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ساخت پالایشگاه هم دارد به فراموشی سپرده می شود شهرک های صنعتی چهاربیشه راکد و شهرک صنعتی خان احمد به چراگاهی برای گوسفندان تبدیل شده ، آمار فقر و بیکاری جوانان تحصیلکرده و طلاق و خودکشی هر رو بیشتر می شود.

وعده صد روزه سامان دهی به اقتصاد کشور بیش از چند سال طول کشید و تنها با رکود بازار و عدم سرمایه‌گذاری و اشتغال در رقم و عدد تورم را مهار کردید شاید اگر پنج بعلاوه یک در وعده هایش راستین بود وضعیت اقتصادی دولت شما که تمام امیدتان به آنها بود نیز بهتر می شد. 

اشکان محمدی

ارسال نظرات