به همت شهرداری ابرکوه؛

عملیات ثبت اولین روضه خانه شهر ابرکوه در حال انجام می باشد

مسئول عمران و شهرسازی ابرکوه با اشاره به این مطلب که شهرداری و میراث فرهنگی شهرستان در اقدام مشترک نسبت به تامین و تکمیل سند ثبتی روضه خانه اقدام نموده است افزود: این خانه بسیار زیبا مربوط به دوره قاجاریه می باشد.
کد خبر: ۸۷۲۹۲۲۰
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از ابرکوه، مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه اظهار داشت: فضاهای عمومی شهر ابرکوه از جمله جاذبه ها و زیبایی های این شهر هستند که علی رغم کم توجهی هنوز از سرزندگی قابل قبولی برخوردار هستند، روضه خانه های ابرکوه که بعضا در فصولی از سال به برگزاری مراسم مذهبی اختصاص داشته اند و در حقیقت منزل مسکونی افراد متشرع و صاحب نام شهر ابرکوه بودند، از سوی صاحب خانه به مراسم روضه خوانی و سایر مراسم های ملی مذهبی اختصاص داده می شدند.

احمدرضا اسدی در ادامه گفتگو افزود: روضه خانه های متعددی در محلات مختلف شهر ابرکوه شناسایی شدند که از دیر باز در یاد و خاطره مردم به عنوان مکانی مذهبی و فرهنگی تلقی می گردند؛ که از این میان خانه وقفی مرحوم بصیری در محله گلکاران در پایان حیات ایشان کلا به روضه خانه امام حسین (ع) وقف گردیده است.
وی بیان داشت: این خانه زیبا که علاوه بر ارزشهای فرهنگی و تاریخی فضای معنوی و مذهبی محلی نیز حساب می شود در حال حاضر در مالکیت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قراردارد و شهرداری با هدف حفظ و نگهداری و معرفی فضاهای روضه خانه ها که بخشی از فضاهای عمومی و نیمه عمومی شهری در ابرکوه محسوب می شود تمام تلاش خود را خواهد نمود که اینگونه فضاها رونق همیشگی خود را حفظ نموده و فعالیت مذهبی آنها برقرار باشد.
اسدی با اشاره به این مطلب که شهرداری و میراث فرهنگی شهرستان در اقدام مشترک نسبت به تامین و تکمیل سند ثبتی این خانه اقدام نموده است افزود: این خانه بسیار زیبا مربوط به دوره قاجاریه می باشد.
وی خاطر نشان کرد: از ویژگی های معماری تزئینات این خانه می توان به قطار بندی های گچ بری شده و مقرنس و دربهای چوبی اصلی و زیبای آن و دو اتاق شمالی و شرقی خانه که دارای تزئینات گچ بری و زیر زمین دست کنده در لایه های سخت زمین از نکات قابل توجه است اشاره کرد، که از زمان احداث تاکنون هیچ مرمتی صورت نگرفته و تمام تزئینات و درب های آن اصالت اولیه خود را حفظ کردند.
مسئول عمران و شهر سازی شهرداری ابرکوه در پایان گفت: شهرداری ابرکوه انتظار دارد این اقدام منشاء توجه خاص به روضه خانه های شهر ابرکوه که توسط مردم ایجاد شده اند، داشته باشد.
لازم به ذکر است که روضه خانه هایی نظیر خانه حاج نورالله مهدوی ، امام، شفیعی ها، بیرون خانه آقازاده و قیومی ها و ... از جمله روضه خانه هایی هستند که در شهرستان موجود می باشند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار