جزئیات جدیدی از ماجرای فیلمبرداری مسؤولان سفارت انگلیس و فرانسه از پادگان‌های غرب کشور منتشر شد

توقیف دیده‌بانان داعش

2 دیپلمات انگلیسی و فرانسوی در مناطق مرزی استان کردستان اقدام به فیلمبرداری از پادگان‌های نظامی کردند...
کد خبر: ۸۷۲۹۰۰۹
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، روز سه‌شنبه برخی منابع خبری از یک اتفاق عجیب و قابل تامل در استان کردستان خبر دادند. 
 
براساس گزارش این منابع، 2 دیپلمات انگلیسی و فرانسوی در مناطق مرزی استان کردستان اقدام به فیلمبرداری از پادگان‌های نظامی کردند. روز گذشته اما اطلاعات جدیدتری از ماجرای فیلمبرداری دیپلمات‌های فرانسوی و انگلیسی از مراکز نظامی ایران در استان کردستان منتشر شد. 
 
سپاه استان کردستان که پس از اقدام این دیپلمات‌ها به فیلمبرداری از پادگان‌های نظامی، دوربین این دیپلمات‌ها را ضبط کرده است، درباره این ماجرا اطلاعیه‌ای صادر و توضیحات جدیدی درباره این ماجرا ارائه کرد.  
 
براساس این اطلاعیه، در پی متوقف کردن خودرویی مشکوک توسط نیروهای اطلاعات سپاه کردستان در شهرستان سقز، مشخص شد سرنشینان آن 2 تبعه و دیپلمات برجسته فرانسوی و انگلیسی در ایران هستند. 
 
یک مقام اطلاعات سپاه کردستان با اعلام این خبر گفت: 23 مرداد نیروهای امنیتی سپاه کردستان رفتار مشکوک یک خودروی پاجرو با پلاک سیاسی را در شهرستان سقز زیر نظر گرفتند که در نهایت این خودرو در نزدیکی روستای «ایرانخواه» سقز متوقف شد. 
 
وی در تشریح این خبر افزود: نیروهای سپاه سقز فیلمبرداری‌های مشکوک این خودرو از مجموعه‌های نظامی را زیر نظر گرفته بودند و هنگامی که دستور ایست به خودرو دادند، از محل فیلمبرداری متواری شدند. 
 
مقام اطلاعات سپاه ادامه داد: در طول مسیر، این خودرو 3 ایست بازرسی را بدون توقف رد کرد که در نهایت در نزدیکی روستای ایرانخواه سقز در تور امنیتی اطلاعات سپاه گرفتار شد و سرنشینان مجبور به متوقف کردن خودرو شدند. 
 
وی تصریح کرد: پس از بررسی‌های اولیه مشخص می‌شود سرنشینان خودروی توقیف شده یک مرد به نام «سباستین سورن» و یک زن به نام «شارلوت لوپز وارونه والر» هستند که به ترتیب رایزن سیاسی فرانسه و دبیر دوم سفارت انگلیس در تهران هستند که بدون هماهنگی و مجوز به صورت غیرقانونی در برخی مناطق استان کردستان تردد می‌کنند. 
 
وی افزود: پس از انجام استعلامات از استان و تهران مشخص شد این خودرو و افراد تنها مجوز اقامت در هتل آذربایجان و هتل شادی سنندج را داشته‌اند و انجام فیلمبرداری از مجموعه‌های نظامی ارتش و سپاه و رودخانه‌های مرزی غیرقانونی و نامحسوس بوده است که پس از متوقف کردن خودروی آنها توسط نیروهای امنیتی سپاه، دوربین آنها ضبط شد.  
 
این مقام اطلاعات سپاه، امنیت کردستان را خط قرمز سپاه خواند و تاکید کرد: سربازان گمنام اطلاعات سپاه کردستان همواره در راستای تامین امنیت استان تلاش کرده و با هرگونه عامل مخل امنیت برخورد جدی خواهند کرد.

چرا  فیلمبرداری؟
چرا 2 دیپلمات ارشد انگلیسی و فرانسوی در نقاط مرزی استان کردستان اقدام به فیلمبرداری پنهان و غیرقانونی از پادگان‌ها و مراکز نظامی کرده‌اند؟ چرا هنگامی که نیروهای سپاه خواستار توقف آنها شدند، اقدام به فرار کردند؟ و سوال دیگر اینکه محتوای دوربین این دیپلمات‌ها چیست؟ سوالات مهم دیگری نیز در این‌باره مطرح است و یکی از این پرسش‌ها این است که براساس پروتکل‌های دیپلماتیک، وضعیت عبور و مرور دیپلمات‌ها بویژه در استان‌های مرزی چگونه است و اگر این دیپلمات‌های انگلیسی و فرانسوی از این مقررات تخطی کرده‌اند، آیا این تخطی را باید در قالب ماجرای مشکوک فیلمبرداری از پادگان‌های نظامی بررسی کرد؟

کردستان طی ماه‌های اخیر شاهد یک سلسله عملیات‌ خرابکاری از ناحیه تروریست‌های اجیر شده عربستان‌سعودی بوده است.  وضعیت امنیتی در این استان، ویژه است و بازرسی‌ها و بازدید مقامات ارشد نظامی ایران از نقاط مرزی این استان نشان می‌دهد مقامات امنیتی و نظامی نیز حساسیت ویژه‌ای روی این استان دارند. 

با این حال اما چرا 2 دیپلمات ارشد آن هم وابسته به کشورهای متخاصم انگلیس و فرانسه در این استان دست به این اقدام مشکوک زده‌اند؟

سیدقاسم جاسمی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در این‌باره گفت: منافع ملی کشور هرگز قابل مسامحه نیست و وزارت امور خارجه باید درباره تردد اتباع بیگانه در سطح کشور توجه بیشتری کند. 

سیدقاسم جاسمی گفت: این دو نفر در شهرستان‌های مختلف استان کردستان و بخش‌هایی از مرزهای غربی حضور یافتند در حالی که مجوز آنها فقط برای حضور در شهرستان سنندج بوده است.

 وی افزود: تصویربرداری از قسمت‌های نظامی و پادگان‌های کشور ممنوع است که توسط این دو تبعه فرانسه و انگلیس به شکلی مشکوک انجام گرفته است.

نماینده مجلس تصریح کرد: مباحث و موضوعاتی که مربوط به امنیت کشور است قابل مسامحه نیست و باید از بروز چنین اتفاقاتی که ممکن است حوادث ناگوار بعدی را در پی داشته باشد جلوگیری کرد.

جاسمی با بیان اینکه هوشیاری نیروهای اطلاعات سپاه مانع سوءاستفاده این افراد شده است، ادامه داد: سربازان گمنام سپاه کردستان رفتار مشکوک این افراد را رصد کرده و با متوقف کردن اتومبیل، دوربین تصویربرداری آنها را ضبط کرده‌اند. 

وی اضافه کرد: صدور چنین مجوزهایی از سوی وزارت امور خارجه کشور برای اتباع کشورهایی که انواع مشکلات را برای ما در صحنه‌های داخلی و بین‌المللی رقم می‌زنند با منافع ملی کشور سازگار نیست.

جاسمی بر توجه بیشتر وزارت امور خارجه برای صدور مجوز مسافرت اتباع خارجی در داخل کشور تاکید کرد و گفت: تجربه نشان داده مقامات سفارت انگلیس در بسیاری از موارد برخلاف منافع ملی کشور فعالیت کرده‌اند لذا اجازه تردد آزادانه بویژه در مناطق حساس مرزی برای آنها جایز نیست.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با محکوم کردن چنین اقداماتی خاطرنشان کرد: وزارت خارجه باید پیگیر این موضوع بوده و پاسخگوی این عمل باشد.

جاسمی تصریح کرد: در شرایطی که ارتباط گروه‌های تروریستی منطقه با کشورهای اروپایی و در راس آنها فرانسه و انگلستان روشن است به هیچ‌وجه صلاح نیست افرادی از سفارت آنها آن هم بدون مجوز و فاقد صلاحیت جایگاهی به هر جا که می‌خواهند سرک بکشند و عکس بگیرند.

جاسمی گفت: باید مراقب بود اجازه گردش آزادانه چشم‌های عاریه‌ای داعش و تروریست‌ها را در منطقه نداد.


دادستان کشور: باید اخراج شوند
رفتار مشکوک دیپلمات‌های مشکوک آن هم در استان مرزی و حساس کردستان نگرانی و انتقاد مقامات ارشد قضایی کشور را نیز به دنبال داشته است.  روز گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور به این ماجرا یعنی فیلمبرداری مشکوک و غیرقانونی دیپلمات‌های فرانسوی در استان کردستان واکنش نشان داد و از وزارت امور خارجه خواست با این دیپلمات‌ها برخورد و آنها را از کشور اخراج کند.  


حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در این‌باره گفت: دشمن کوچک‌ترین نیت و قصدی برای اینکه بخواهد از اهدافش کوتاه بیاید ندارد. ما نمی‌دانیم در 2 روز اخیر عناصر سیاسی و دیپلمات‌های غربی چرا در غرب کشور در حال فیلمبرداری بودند.  ما نمی‌دانیم این سفرا و عناصر سیاسی کشورهای دیگر در غرب کشور چه ماموریتی داشتند.‌ از وزارت امور خارجه و مقامات سیاسی می‌خواهیم بشدت با این مساله برخورد کنند و این عناصر را به عنوان عناصر نامطلوب هر چه زودتر از کشور بیرون کنند.


در حالی سپاه کردستان از متوقف کردن خودرو و ضبط دوربین این دیپلمات‌ها به جهت عکسبرداری از مناطق حساس و نظامی خبر می‌دهد که وزارت امور خارجه به دنبال سرپوش گذاشتن بر این مساله و پاک کردن صورت مساله است. در قالب همین سناریو، یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه ضمن رد برخی اخبار مبنی بر بازداشت 2 دیپلمات اروپایی در سفر به یکی از استان‌های غربی کشور،  تصریح کرد: 2 دیپلمات مورد اشاره هرگز بازداشت نشده‌اند و سفر و دیدار آنها با اطلاع قبلی صورت گرفته است.


در حالی که سپاه پاسداران اعلام کرده خودروی این 2 دیپلمات را متوقف کرده است، منبع آگاه وزارت امور خارجه ادعا کرده است: خودروی این 2 دیپلمات صرفا جهت بررسی مدارک توسط نیروی انتظامی متوقف شد و پس از شناسایی، نامبردگان به مسیرشان ادامه دادند.
 

برخورد با دیپلمات‌های اروپایی خواست همگانی علمای اهل سنت
حضور دیپلمات‌های انگلیس و فرانسه در کردستان و فیلمبرداری از مراکز نظامی با واکنش اهل سنت این مناطق مواجه شد. امام جمعه موقت سنندج ضمن محکوم کردن حضور دیپلمات‌های اروپایی در مناطق کردنشین، گفت: اجازه نمی‌دهیم داعش به ایران راه پیدا کند.

ماموستا محمدامین راستی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی سپاه بیت‌المقدس ضمن محکوم کردن ورود دیپلمات‌های اروپایی به استان کردستان، اظهار کرد: داعش ماحصل شوم اسرائیل و اروپاست و نباید اجازه داد داعش به ایران راه پیدا کند.

وی گفت: دیپلمات‌های اروپایی با چه رویی می‌خواهند به این مناطق بیایند و با چه استدلالی آمده‌اند در حالی که عملکرد‌شان دست‌نشاندگی صهیونیست‌ها است پس آنچه مشخص است اینکه «آزموده را آزمودن خطاست» پس ورود آنها هیچ توجیهی برای کردها محسوب نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برخورد با دیپلمات‌های اروپایی خواست همگانی علمای اهل سنت است، افزود: پاسداشت آنها پشت کردن به امنیت مردم است و ما این عمل آنها را محکوم می‌کنیم.

ماموستا راستی با ابراز تاسف از پدید آمدن گروه‌های تکفیری و تروریستی داعش، تصریح کرد: دشمنان اسلام می‌خواهند بین اقوام و مذاهب اسلامی اختلاف ایجاد کنند تا از این طریق به اهداف شوم خود برسند لذا ما باید به عنوان مسلمان بیدار باشیم و این بیداری را به جامعه منتقل کنیم.

وی انهدام گروهک تکفیری در استان کرمانشاه را عملی انسانی خواند و گفت: گروهک تکفیری داعش قصدی جز بر هم زدن امنیت و وحدت ندارند پس انهدام‌شان درس عبرتی برای دیگر تروریست‌هاست.


ارسال نظرات
آخرین اخبار