خروج سالانه 90 درصد آبهای استان

استاندار کهگیلویه وبویراحمدگفت :حجم آب خروجی از استان، سالانه 7 میلیارد متر مکعب است که 90 درصد آب استان محسوب می شود.
کد خبر: ۸۷۲۸۹۰۹
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در مراسم معارفه مدیر عامل جدید

 شرکت آب منطقه ای استان با اعلام این خبر  گفت : درحالیکه  بزرگترین مزیت نسبی استان دارابودن منابع آبی سرشار  است اما مدیریت منابع آب و استفاده از این مزیت به تازگی در استان آغاز شده است.

موسی خادمی افزود: برداشت از منابع آب در کشور در حال محدود شدن است  اما در کهگیلویه وبویراحمد برداشت آب درحال افزایش یافتن است که این موضوع مشکلاتی را در آینده برای مدیریت آب در این استان ایجاد خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران هم گفت : اولویت بندی طرح های بخش آب در کشور بدون کارشناسی و پشتوانه مالی اجرا شده ، بطوریکه 160 هزار میلیارد تومان به این طرح ها اختصاص یافته است اما عملا سالانه 2 هزار میلیارد تومان این میزان اعتبار محقق می شود و برای تحقق همه این اعتبارات ، 50 سال زمان نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه پیامد های منفی مدیریت نادرست منابع آب کشور ، گاهی اوقات به مراتب از جنگ نیز بیشتر است افزود: کاهش سطح آب های زیرزمینی در کشور با اجرای طرح تعادل بخشی در حال کنترل است.
محمد حاج رسولی ها بر لزوم برداشتن گام های جدی تری در زمینه بهره وری مطلوب از آب در کشور  تاکید کرد و گفت: هرگونه کم توجهی و بی دقتی در این زمینه ممکن است بحران هایی را در آینده ایجاد کند.
حاج رسولی ها گفت: قوه قضائیه به علت مشکل کمبود آب در کشور نیز برخورد قاطع و بدون اغماضی را با متخلفان این حوزه از جمله در زمینه برداشت آب و حفر غیرمجاز چاه آغاز کرده است.

وی بیان کرد: با تاکید مقام معظم رهبری، امسال 8 میلیارد دلار به طرح آب های زیر زمینی استان های مرزی کشور اختصاص می یابد .
مدیرعامل سابق آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد هم دراین مراسم گفت : میزان بارندگی سالانه در کهگیلویه وبویراحمد دو و نیم برابر میانگین کشوری است .
علی لطفی افزود : تامین آب برای دشت امامزاده جعفر ، آبرسانی به شهر یاسوج از سد تنگ سرخ ،و آبرسانی از سد کوثر به دهدشت ، سوق ، لنده و چرام ، با اعتبار مورد نیاز 180 میلیارد تومان ، مهمترین طرح های استان در بخش آب است .
وی گفت : تعداد طرح های آب استان در سال 90 ،  6 طرح با اعتبار 13 میلیارد تومان بوده است که در سال 95 به 11 طرح با 74 میلیارد تومان افزایش یافته است .
درپایان این مراسم از تلاشهای علی لطفی قدردانی و علی داووی بعنوان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد منصوب شد .

ارسال نظرات