وی افزود:مسجد عامل بازدارنده از گناهان است،انسان هرقدر هم با احتیاط زندگی کند همواره در کشاش مدار مثبت ومنفی قرار دارد یک طرف غرائز او را به سوی منکرات می خوانند واز سوی دیگر فضائل اخلاقی او را به ترک گناه و..
کد خبر: ۸۷۲۸۸۵۵
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان،با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، مساجد نیز همانند دوران صدر اسلام جایگاه واقعی خود را باز شناختند، به طوری كه نیروهای فعال در مساجد به طور مستقیم در متن انقلاب شركت جستند، به گونه ای كه از آن پس مساجد نقش پایگاه ارتباطی مردم را به عهده داشتند؛ و در شرایط حساسی كه نهضت اسلامی فاقد هرگونه تشكیلات منطبق با معیارهای اسلامی بود مساجد توانستند این نارسایی مهم را جبران كرده و به انسجام نیروهای مردمی بپردازند. علاوه بر این بسیاری از برنامه های انقلاب مانند رفراندوم، شوراهای محلی، كانون های بسیج و دیگر ضرورتهای زمان در مساجد انجام می گرفت.
در آستانه هفته جهانی مساجد(31 مردادماه) برآن شدیم طی گفتگویی کوتاه با مسئول امور روحانیون سپاه ثارالله استان کرمان بیشتر با نقش مسجد در تحکیم نظام خانواده آشنا بشیم که  در ادامه از نگاه شما می گذرد.
حجت الاسلام  محمدی در ابتدای گفتگو  با خبرنگار ما با ذکر حدیثی گهربار از امام علی علیه السلام گفت:امام اول ما شیعیان در مورد عظمت مسجد می فرمایند:نشستن در مسجد در نزد من بهتراست از نشستن در بهشت،چرا که نشستن در بهششت خشنودی من است ونشستن در مسجد رضایت پروردگارم؛هرکس مسجدی را بزرگ داشت واحترام کرد،در روزقیامت پروردگار را خندان وشادان دیدار میکند ونامه عملش به دست راستش داده می شود.یکی از راههایی که می توانیم خانواده را از آتش دورنگه داریم ارتباط با مسجد است؛چون مسجد نقش عمده ای در تعالی وتحکیم بخشیدن کانون مقدس خانواده است.وآرامش را وارد خانه ها می کند.


حجت الاسلام محمدی با عنوان اینکه عمده ترین عوامل موفقیت در خانواده برنامه ریزی ونظم در اموراست تأکید کرد:نمازی که به انسان توصیه شده در اوقات معین بویژه با جماعت وحضور در مسجد اقامه گردد انسان را وقت شناس ومنظم می نماید.


وی افزود:مسجد عامل بازدارنده از گناهان است،انسان هرقدر هم با احتیاط زندگی کند همواره در کشاش مدار مثبت ومنفی قرار دارد یک طرف غرائز او را به سوی منکرات می خوانند واز سوی دیگر فضائل اخلاقی او را به ترک گناه وانجام کارهای نیک دعوت می کند،لذا در این کشاکش بین معروف منکر نقش مسجد بخوبی مشخص میشود که انسان با حضور در مسجد قطعا راه  نفوذ شیطان را در خود تنگ تر میکند.درواقع انس با مسجد عامل بازدارنده انسان از ارتکاب بسیاری از گناهان است که فرد غیرمسجدی آن گناهان را به راحتی انجام میدهد.


وی  با اشاره به نقش مسجد در فرهنگ  واخلاق جامعه افزود:مسجد به انسان می آموزد که چگونه در مقابله با هجوم فرهنگی از خود ایستادگی نشان دهد.خانواده اهل مسجد با کمک گرفتن از صبر ونماز در برابر تندبادها مختلف و شبیخون های فرهنگی خود را نمی بازد وهمواره ثابت قدم می باشد.امام خمینی(ره) در صحیفه خود ضمن تأکید بر حضور پر رنگ دانشگاهیان در مساجد می فرمایند: هم دانشگاهها را حفظ کنید، هم مساجد را حفظ کنید، منافات با هم ندارد. دانشگاهى باشید، مسجد هم بروید. مساجد را هم تعمیر کنید. مساجد را هم با  حضور خودتان آباد کنید .


وی  همچنین با اشاره به نقش والدین در امر مسجد گفت:از کارهای مثبتی که والدین می‌توانند انجام دهند، بردن فرزندان به نماز جماعت و سایر مراسم‌های مذهبی است. چنین کاری مزیت‌های بسیاری دارد؛ ازجمله گرایش مثبت به مسجد و مناسک دینی، تقویت اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس و همچنین ارتقای ارتباط‌های اجتماعی است. البته شایسته است که حضور فرزندان در مسجدها و مراسم‌های مذهبی با بار عاطفی مثبت همراه باشد و خاطره‌های خوشایندی در ذهن آنان ثبت کند دراین‌بین، توجه به فضای مسجد نیز در ترغیب جوانان به نماز بسیار مؤثر است


حجت الاسلام محمدی در ادامه  با تأکید بر اینکه مسجد کانون حیا وغیرت است افزود:در جامعه امروز که حیاء وغیرت کمرنگ شده است نیل وتشویق افراد به مساجد نقش بسزایی در افزایش حیاء وغیرت افراد نسبت به ناموس خود وجامعه دارد.


وی در پایان این گفتگو با اشاره به سخنان بناینگذار انقلاب اسلامی ایران و امام خامنه ای (مدظله العالی) در مورد مسجد خاطرنشان کرد:آنچه از لابلای سخنان و پیامهای حضرت امام خمینی(ره) مشهود است، تأكید و سفارش بر اهمیت مسجد و اجتماع در آن است واز مجموع سخنان پیامبرگونه ایشان درباره نقش مهم و سرنوشت ساز مسجد در جامعه اسلامی بدست می آید آنست که  حفظ مسجد در راستای حفظ اسلام و دور نشدن از اهداف آن می باشد.وبنطر من بزرگترین هدف مسجد تحکیم بخشیدن به بنیان خانواده اسلامی است.
همچنین مقام معظم رهبری نیز  به نقش روحانیون در تبلیغ  فرهنگ مسجد می فرمایند: نمازهای‌ جماعت‌ و مساجد باید کاملا جدی‌ گرفته‌ شود و مردم‌ با مسجد و نمازهای‌ جماعت‌ روز به‌ روز انس‌ بیشتری‌ پیدا کنند و برای‌ این‌ منظور روحانیون‌ باید منبر، تبلیغ‌ و تبیین‌ را به‌ عنوان‌ یک‌ کار ضروری‌ در نظر بگیرند. روحانیون‌ باید با استفاده‌ از منابر و مساجد، سؤالات‌ موجود در ذهن‌ مردم‌ را بیابند و با دادن‌ پاسخ‌ مستدل‌ و منطقی‌ به‌ آنها خلاذهنی‌ زنان‌ و مردان‌ و به ویژه‌ جوانان‌ را پر کنند، زیرا اگر غفلت‌ شود این‌ خلا را دشمنان‌ اسلام‌ آنگونه‌ که‌ خود می‌خواهند پر خواهند کرد.

ارسال نظرات