کسانی که برخورد سازمان میراث فرهنگی یزد با تدفین کنندگان شهدا به بهانه تخریب بافت تاریخی را دیده باشند از انفعال این سازمان در برابر ویران کنندگان آثار تاریخی میبد و ابرکوه انگشت به دهان می مانند.
کد خبر: ۸۷۲۸۸۳۷
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از عصرفرهنگ؛ حسینیه امیرچخماق یزد سال 93 میزبان هست شهید گمنام بود. سازمان میراث فرهنگی یزد به همراه برخی از شخصیت های دولتی معتقد بودند، حفر قبور مطهر شهدا ممکن است باعث تخریب بافت تاریخی شده و همچنین مانع از ثبت این اثر در فهرست یونسکو شود.
موافقین اما معتقد بودند که اگر حفر قبر، ممکن است باعث تخریب مناره های میرچخماق شود(؟!) قطعاً فعالیت های عمرانی که هر روزه در این فضا اتفاق می افتد بیشتر به بافت تاریخی آسیب می زند. از سویی با توجه به اینکه قبور شهدا با فاصله از بنا حفر شده، دلیلی ندارد که از سوی یونسکو مخالفتی با این اتفاق صورت گیرد. کما اینکه دفن قهرمانان جنگی در مهمترین میدان ها در تمامی کشورها مسبوق به سابقه است.
به هر حال سازمان میراث فرهنگی به هیچ وجه با این تدفین موافق نبود و علت حساسیت ها در این خصوص هم تنها در موارد فنی عنوان شد.
هر چند مردم با حضور بی نظیر خود نشان دادند که با کدام یک از این نظرات موافقند اما هنوز سوالات جدی مبنی بر اینکه مخالفت ها، مخالفت تخصصی بودند یا مخالفت های جناحی در این خصوص وجود داشت.

تشییع و تدفین پر شور هشت شهید گمنام در حسینیه امیرچخماق دارالعباده


نمونه هایی از فعالیت های عمرانی در میدان امیرچخماق:


بهمن ماه 93 عده ای از کارگران با پیکور به جان بافت تاریخی امیرچخماق و مناره های در حال ریزشش افتادند!

میدان امیرچخماق قبل از حضور روحانی


مسئولان میدان امیرچخماق یعنی محوطه سخنرانی روحانی را در عرض چند روز تبدیل به میدانی زیبا کردند.

میدان امیرچخماق در آستانه سفر روحانی



بلافاصله بعد از سفر روحانی کفپوش ها تخریب شد!!

میدان امیرچخماق یک روز بعد از سفر روحانی!



و حکایت همچنان باقی است...

البته کوتاهی و سهل انگاری در خصوص ساخت و تخریب های هر روزه در اطراف یک محدوده تاریخی تنها بی تفاوتی و برخورد دوگانه میراث نیست. میراث فرهنگی یزد ثابت کرد حتی یک بانوی رخت شو می تواند کل محوطه یک بنای تاریخی را برای شستن لباس زیر آب ببرد بدون اینکه کسی از آن ممانعت کند!

رخت شوئی در محوطه تاریخی!


گویا اداره میراث یزد حساسیت خود نسبت به آثار تاریخی را از دست داده است. فجایع اخیر در بافت تاریخی موید این نکته است. پس از اينکه کمتر از يک‌ماه قبل خبر تخريب بافت تاريخي ميبد رسانه‌اي شد، دوباره و در حالي که هنوز امضاي نامه ثبت ملي بافت تاريخي ابرکوه خشک نشده، بخشي از اين بافت تخريب شد.

بافت تاریخی تخریب شده در میبد

بافت تاریخی تخریب شده در ابرکوه


البته از این نمونه ها فراوان است و تقریبا هر فردی که در استان یزد زندگی می کند نمونه هایی از تخریب و بی توجهی به میراث تاریخی را در ذهن دارد. حال چرا میراث با این قانون شکنان برخورد قاطع نمی کند و مانند ماجرای تدفین پای شورای تامین را به قضیه باز نمی کند، محل سوال است.
البته تعدد آثار باستانی، کمبود بودجه، عدم برنامه ریزی و تدبیر صحیح و همچنین درگیر نکردن بخش خصوصی علت بدی وضعیت میراث تاریخ ما است. طبیعی است که به علت مشکلات عدیده بافت تاریخی یزد نظیر عدم امکان حضور سریع خودروهای امدادی( پلیس، آتش نشانی و اورژانس) در مواقع بحرانی به سبب ساختار کوچه ها و گذرگاه ها، تبدیل شدن بسیاری از خانه های قدیمی به پاتوقی برای معتادان و مسائلی دیگر که امنیت اخلاقی و روانی مردم را با تهدید مواجه می کند و همچنین مشکلات وجود حیوانات گزنده و تنها بخشی از هزاران مشکل مردم ساکن در این منطقه است. طبیعی است که اگر تدبیری برای حل این مشکلات اندیشیده نشود رفته رفته آثار باستانی و میراث کهن تخریب شده و جای خود را به ساختمان های مدرن خواهند داد. اما این دوگانگی برخورد با کسانی که خارج از محوطه یک بنای تاریخی چند شهید را دفن کرده اند با افرادی که یک بنای تاریخی را تخریب کرده اند، همچنان جای تعجب دارد.


تبدیل یکی از بناهای تاریخی ثبت شده به پاتوق معتادان!






ارسال نظرات