هادی امامی گفت: در مورد کودتای سال 32 میتوان گفت که مجموعه ای از عوامل خارجی وداخلی موجب سرکوب قیام ملت در مبارزه با دشمنان خارجی و داخلی شد.
کد خبر: ۸۷۲۸۶۷۵
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
 به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج؛ هادی امامی کارشناس مسائل سیاسی داخلی و بین الملل در گفت گوی اختصاصی با "بسیج" در خصوص کودتای 28 مرداد سال 32 اظهارداشت: در مورد کودتای سال 32 میتوان گفت که مجموعه ای از عوامل خارجی وداخلی موجب سرکوب قیام ملت در مبارزه با دشمنان خارجی و داخلی شد.
 
وی افزود: آمریکا و انگلیس به دلیل از دست دادن منافع خود فشار آوردند و از سوی دیگر اشتباهات و  اهمال در دولت مصدق  در داخل نیز باعث ایجاد این حادثه تلخ شد.
 
این کارشناس سیاسی دلیل اصلی شکست جبهه ملی را ایدئولوژی و نرم افزار حاکم بر رفتار جبهه ملی دانست و گفت: من بیش از این که شخص مصدق و یا اطرافیان وی را در بوجود آمدن کودتا مقصر بدانم، معتقدم ایدئولوژی و نرم افزار حاکم بر رفتار جبهه ملی باعث این شکست شد، به این مفهموم که مصدق با ایدئولوژی و نظریات غربی به مبارزه با دشمنی رفته بود که خود دیگر پایبند به اصول خود نبود، زمانی که مصدق در آمریکا و لاهه به دنبال استیفای حقوق کشور بود و از طرق مرسوم بین المللی حقوق را دنبال می کرد، دشمن در حال طرح ریزی کودتا بر علیه دولت ملی بود.
 
 امامی تصریح کرد: مصدق در طرح ریزی، ایدئولوژی و نظریه های کلان مستقل از غرب نبود، ناسیونالیسم و ملی گرایی زایده تمدن غربی است و اقتضاعاتی دارد که نمی توان از آن فاصله گرفت، ما مشاهده می کنیم که علی رغم تلاش و کوشش فراوان هیچ زمانی ملی گرایی صرف در ایران به موفقیت و کسب آرمان های خود نرسیده است، چه در دوره پهلوی اول، چه دوران نهضت ملی، و چه در انقلاب اسلامی.
 
وی با بیان اینکه آن چیزی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم آن در طول این سالها شد این استقلال ایدئولوژِیکی و نظری در برابر مکاتب رقیب خود بود گفت:  یعنی انقلاب اسلامی حرف جدید و مستقلی و بسیار قدرتمندی در عرصه سیاست ارائه کرد که جبهه ملی فاقد این ویژگی های برجسته بود.
 
امامی اظهارکرد: یکی از بزرگترین نتایج سیاسی که از مکاتب غربی و ناسیونالیسم متاثر از غرب پیش می آید اعتماد و خوشبینی است، که با مفاهیمی چون تنش زدایی، گفت و گو و... در روابط بین الملل مطرح می شود که مصدق نیز دچار آن شده بود.
 
وی افزود: بعد از حضور 45 روزه در آمریکا و مذاکره های بسیار مفصل مصدق به آمریکایی ها اعتماد کرد و فکر نمی کرد که روزی آمریکا در برابر دولت او دست به اقدامات خارج از عرف سیاسی بزنند، به همین دلیل است که هر چه اطرافیان به وی هشدار می دهند که کودتا در جریان است وی قبول نمی کند و  آنرا توهم می دانست.
 
وی با اشاره به اسناد موجود در مورد این کودتا بیان داشت: بسیاری از دلسوزان و رجال وقت به مصدق درباره کودتا هشدارهای لازم را داده بودند که در راس آنها نامه تاریخی آیت الله کاشانی است اما او تدارک لازم را برای جلوگیری از کودتا انجام نداد و بعد از 25 مرداد عملاً فضا را رها کرد تا کودتاچیان دوباره ضربه خود را وارد کنند.
 
 امامی بیان داشت: ما در جریان کودتا مشاهده کردیم که علی رغم توافقات و عرف سیاسی موجود آمریکا همه قوانین و نرم های بین المللی را زیر پا گذاشته و دولت قانونی را سرنگون کرد، و البته بعد آن تبدیل به قدرت شماره یک در عرصه داخلی ایران شد، که یکی از تناقض های بسیار عجیب کشور این است که امروز غرب گرایان و کسانی که غرق در تفکرات وارداتی هستند ادعای طرفداری و حمایت از مصدق می کنند در صورتی که وی تمام سرمایه و توان خود را در راه مبارزه با دشمنان خارجی گذاشت.
 
این کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل در پایان با اشاره به تفاوت میان دولت مصدق و دولت فعلی اظهار داشت: این که برخی دولت کنونی را با دوره مصدق قیاس می کنند کاملاً غلط و اشتباه است چرا که ما امروز در قله های مبارزه و مقاومت قرار داریم و شما می بینید که در عرصه های منطقه ای و بین المللی بعضاً قدرت های بزرگ دنباله رو نیروهای ما هستند، در روابط بین الملل هم با وجود فشارها و تحریم ها اوضاع از آن دوره بسیار بهتر است، اما ویژگی که امروز را از گذشته تمایز می دهد حمایت همه جانبه ملت از حکومت و دولت های قانونی است و این بزرگترین پشتوانه و قدرت برای هر دولتی است.
 
ارسال نظرات