بی آبی روستای« بیداخوید» و درج خبر آبرسانی دائمی از آبفا روستایی یزد!

جمعی از مردم روستای « بیداخوید» پس از چندین سال بی آبی نسبت به درج خبر آبرسانی دائمی به روستای «بیداخوید» توسط شرکت آبفا روستایی اعتراض کردند.
کد خبر: ۸۷۲۸۲۲۵
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ « بیداخوید» روستایی واقع در استان یزد، شهرستان تفت، بخش نیر، دهستان بنادکوک است که این روستا در حدود 52 کیلومتری جنوب غربی شهرستان تفت قرار دارد.

قدمت تاریخی روستای « بیداخوید» حدود 800 سال است که در آن مکانهای تاریخی شاملتل شهدا،بقعه « شیخ علی بنیمان» ومسجد جامع قدیمبیداخوید وجود دارد.

این روستا یکی از مکان های سردسیری در استان کویری یزد و از مناطق گردشگری مردم یزد نیز محسوب می شود اما با این وجود در سال های گذشته با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند.

خشکسالی های پی در پی بسیاری از ضررهای جبران ناپذیری را به این روستا زده است تا جایی که برخی از باغات آن رنگی از خاک گرفته و درختان آن خشک شده است.

در این میان آب آشامیدنی مردم نیز با مشکل جدی مواجه شده است به نحوی که در برخی از مناطق روستا نزدیک به پنج سال است که آب از لوله کشی عبور نکرده است.

در این مدت نیز تنها یک چشمه با آبی اندک وجود دارد که حتی ممکن است روزانه یک استخر نیز پر نشود و جوابگوی درختان دور از استخر وقنات نیست.

آب رسانی از طریق تانکر راه حلی بوده که تاکنون انجام شده است و این نوع آب رسانی نیز تنها به بخشی از روستا می رسد و مناطق بالاتر روستا از آب محروم هستند.

با وجود این که آبی جهت ورود در بخش لوله کشی وجود ندارد ولی برخی از قبض ها نیز مردم را ناراحت کرده به نحوی که پس از چهار سال بی آبی برخی از قبض ها تا 500 هزار ریال است که مسئولان در پاسخ بیان می کنند که هزینه نگهداری است.

اما در این میان آنچه که مردم را ناراحت کرده است خبری از روابط عمومی شرکت آبفا روستایی یزدبود که در آن بیان شده که آب رسانی دائمی به کل روستا انجام می شود.

حتی برخی از مردم با شنیدن این خبر تعجب کردند و بیان کردند مدت زمان طولانی از آب بی بهره بوده اند در صورتی که در مناطق پایین تر نیز حتی روزی یک ساعت هم آب نیست.

یکی از اهالی این روستا که نخواست نامش بیان شود، در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری شبستاندر یزد، با اشاره به نبودن آب در لوله کشی منازل گفت: مدت زمان طولانی است که آبی برای آشامیدن وجود ندارد تا جایی که تانکرهای آب رسانی این کار را انجام می دهند و اصلا چیزی به عنوان آب دائمی در این روستا وجود ندارد.

وی افزود: بحث هایی در خصوص چاه های عمیق بیان شده اما مسئولان گفته اند که هزینه های این چاه توسط روستا انجام شود و در صورتی که آب تامین شد در این صورت از طریق آب و فاضلاب پرداخت می شود.

این فرد ساکن روستای « بیداخوید » بیان کرد: آیا آبرسانی حق طبیعی مردم یک بخش نیست و آیا مسئولیت آن برعهده آب و فاضلاب نیست؟!

وی بیان کرد: البته برخی از خانه های روستا نیز به دلیل نبود آب چاه زده اند و در صورتی مسئولان می توانند برای پلمپ چاه ها اقدام کنند که آب مورد نیاز روستا را تامین کنند.

این فرد روستایی بیان کرد: مسئولان باید در ابتدا آب لوله کشی مردم را تامین کنند و پس از آن از منبع و چاه و ... جلوگیری کنند.

وی افزود: اگر خانه ای حتی یک قطره آب نیز برای دست شستن خود نداشته باشد چگونه می توان انتظار داشت که منبع و چاه هایی که حتی روزی یک دقیقه هم آب نمی دهدو ... را نداشته باشد.

این فرد در پایان بیان کرد: امید است که مسئولان فکری در این خصوص داشته باشند و از آمارهای نادرست پرهیز کنند و فکری برای تامین آب مردم روستا داشته باشند و مسئولان ارشد استان نیز این خبرها را پیگیری کنند و سحت و سقم آن را مشخص کنند و در صورتی که خبر درست نیز از افراد مطرح کننده آن بازخواست کنند.

ارسال نظرات