خبرهای داغ:
فرماندار بوکان:

بحران خشکی دریاچه ارومیه سبب افزایش بیماری‌ها در منطقه می‌شود‌

فرماندار بوکان گفت: بحران خشکی دریاچه ارومیه سبب افزایش بیماری‌ها در منطقه می‌شود و در این میان روحانیون و مبلغین دینی نقش غیرقابل انکاری در ترویج راهکارهای نجات این دریاچه دارند.
کد خبر: ۸۷۲۸۲۰۳
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، جمال خسروی در نشست هم‌اندیشی ستاد احیاء دریاچه ارومیه با روحانیون و مبلغین دینی این شهرستان با اشاره به استفاده بهینه در مصرف آب و ضرورت احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: آب نعمتی بسیار والا و مبارک است که متاسفانه کمبود آن امروزه به یکی از بحران‌های منطقه تبدیل شده و مختص شهرستان نیست و چند استان درگیر آن هستند.

وی با بیان این که روحانیون یکی از تاثیرگذارترین اقشار در جامعه هستند گفت: روحانیون شاخصی داریم که همیشه تاثیرگذار بوده‌اند چه در طرح نابه‌سامانی‌های فکری و چه در مسائل فرهنگی و اجتماعی و امیدواریم همانطور که جوانان را آگاه کرده‌اند تا به سمت مواد مخدر نروند مردم را درباره استفاده بهینه از آب و کمبود آن آگاه کنند.

خسروی افزود: آذربایجان غربی دچار بحران بزرگی شده که به کفران نعمت، عدم تذکر به هم در استفاده ناصحیح از آب و چاه‌های غیر مجازی برمی‌گردد و تک تک ما در این منطقه مسئولیم و محدود به شهر یا استان خاصی نیست چون اگر قدر آب را ندانیم آثار و تبعات سوء آن متوجه تمام جامعه می‌شود.

فرماندار بوکان با اشاره به ضرورت احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: اگر این دریاچه احیاء نشود بسیاری از بیماری‌ها متوجه مردم می‌شود پس تمامی شهرستان‌ها و کسانی که در حوزه آبخیز دریاچه قرار دارند می‌توانند مؤثر باشند و در استفاده صحیح از آب تلاش کنند تا اگر گذشتگان این ظلم را در حق ما کردند ما این ظلم را در حق آیندگان نکنیم.

40 درصد صرفه جویی در بخش آب کشاورزی در اطراف دریاچه ارومیه

مدیر ترویج جهاد کشاورزی آدربایجان غربی هم در این نشست اظهار داشت: روحانیون به عنوان رهبران دینی در جامعه نقش مهمی دارند و مردم به خواسته آنها احترام می‌گذارند و می‌توانند در این راستا مردم را به کاهش مصرف آب و درست مصرف کردن آب دعوت کنند.

زین العابدین قمری بیان کرد: بارش متوسط حوزه دریاچه ارومیه از سال 1330 تا 1374 حدود 384 میلی متر بوده و کل ظرفیت آب 8 هزار 875 متر مکعب بوده است. و از سال 1374 تا سال 1392 حدود 317 میلی متر مکعب بوده که 18 درصد کاهش نزولات آب را داشته‌ایم.

قمری افزود: مصرف منابع آب حوزه آبریز دریاچه ارومیه در حال حاضر حدود چهار هزار و 825 میلیون متر مکعب است که از این مقدار حدود 2/4 دهم آن در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و 534 میلیون مترمکعب آن در بخش شرب، بهداشت و صنعت مصرف می‌شود.

مدیر ترویج جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: اگر در بخش کشاورزی حدود 40 درصد صرفه‌جویی آب را داشته باشیم حدود 1700 میلیون متر مکعب در مصرف آب در این بخش صرفه‌جویی کرده‌ایم.

وی گفت: سیستم آبیاری مناسب نداریم و نیز توسعه فعالیت‌های کشاورزی با راندمان مناسبی صورت نمی‌گیرد که این عوامل نیاز به کار کارشناسی و تلاش بیشتر و روی آوردن کشاورزان به سیستم‌های نوین کشاورزی است.

ارسال نظرات