محمد زارع گفت: در سال 68 برنامه طرح کار آموزش و پرورش من را با این عرصه آشنا کرد که با مشورت از اهل فن و زنبورداران معرفی شده از سوی آموزش و پرورش، این عرصه را انتخاب کردم.
کد خبر: ۸۷۲۸۱۳۷
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،  تولیدکننده برتر درعرصه زنبورداری و تولید عسل گفت: در  سال 68 برنامه طرح کار آموزش و پرورش من را با این عرصه آشنا کرد که با مشورت از اهل فن و زنبورداران معرفی شده از سوی آموزش و پرورش، این عرصه را انتخاب کردم.

از چهار تا 530

محمد زارع اظهار داشت: زنبور داری را با خرید چهادر کندو آغاز آن را به صورت پلکانی توسعه دادم؛ آغاز جدی و رسمی من در این عرصه زمانی بود که به دعوت برادرم با خرید زنبور لازم به مبلغ 53 هزار تومان به روستای بنادکوه تفت رفتم که با توفیقی که د این کار داشتم سود آوری تولید اول 65 هزار تومان بود که آغازی روشن را برای ما رقم زد.

توسعه زنبورداری در کنار تدریس شیمی

وی افزود: اکنون با ادامه فعالیت در این عرصه در کنار شغل اصلیم که دبیری شیمی است، توانسته ام تعداد کندوها را به 530 کندو برسانم که هر کندو به طور متوسط بین هشت تا ده کیلیوگرم عسل در هر دوره برداشت تولید می کند؛ خوشبختانه در بازار فروش مشکلی نداشته و مشتریان محلی نیاز ما را برطرف می کنند که ما هرکیلو عسل را بین 30 تا 32 هزار تومان بسته به مقدار خرید به مشتریان عرضه می کنیم.

سهم مسئولان در حمایت از زنبورداران تقریبا هیچ است

این تولیدکننده نمونه عسل در ادامه سهم مسئولان در حمایت از زنبورداران را تقریبا هیچ دانست و گفت: متأسفانه زنبورداران از تولید کنندگان مظلوم ایران بوده و از حمایت مسئولان بی بهره اند؛ عسل ماده ای مغذی و از مواد غذایی پرطرفدار در کشور است که ورود جنس تقلبی و بی کیفیت آن همواره بازار و سلامت جامعه را تهدید می کند که این امر توجه به تولید عسل سالم و طبیعی را افزایش می دهد.

افزود: با ابراز تأسف باید بگویم که زنبورداران حتی در امور ابتدای خود چون بیمه و تهیه ملزومات اساسی مانند شکر مصرفی زنبور هیچ حمایتی نمی شوند؛ وام های گوناگون هیچکدام به توسعه زنبورداری اختصاص نمی یابند و تنها در دولت نهم و دهم بود که توانستیم تسهیلاتی را در این راستا بگیریم.

لازمه های ورود به عرصه زنبورداری

محمد زارع عشق وعلاقه به زنبور داری و دانش لازم برای این عرصه را اساسی ترین لازمه های ورود به عرصه زنبورداری دانست و تصریح کرد: پرورش زنبود در مقادیر اندک بسیار ساده بوده و با کمترین سرمایه می توان کار خود را آغاز و عسل مصرفی خانواده را به خوبی تأمین کرد.

زارع گفت: کسانی که قصد تولید انبوه عسل و انتخاب این عرصه را به عنوان شغل خود دارند باید بعد از کسب دانش و مهارت مورد نیاز این عرصه مانند آشنایی با بیماری ها و نحوه کوچ دادن زنبور، با حد اقل 150 کندو کار خود را آغاز کنند.

از دانش روز غافل نشوید

وی در ادامه بهره گیری از دانش روز زنبورداری و استفاده از نژاد های پربازده زنبور را یکی از عوامل برجسته در موفقیت و رشد در این عرصه دانست و تصریح کرد: در یکی از کوچ های زمستانه خود به بندرعباس با زنبوردار ارومیه ای آشنا شدم که نژاد آلمانی زنبور را به من معرفی کرد؛ جالب این بود که این نژاد در یزد پرورش داده و توضیع می شد.

آشنایی با نژاد پر بازده زنبور عسل

زارع ادامه داد: بعد از برسی های لازم اقدام به خرید 65 ملکه و جایگزینی آن ها در کندوهای خود کردم که خوشبختانه نتیجه ای بسیار مطلوب را در پی داشت؛ از ویژگی های بارز این نژاد این است که علاوه بر افزایش تولید عسل تا سه کیلو گرم در هر کندو، در زمستان نیز اقدام به بار آوری و تولید عسل تا دو کیلو می کند که این ویژگی  را تاکنون در هیچ نژادی از  زنبور ندیده بودم.

لزوم حمایت جدی  و همه جانبه مسئولان از زنبورداران

تولیدکننده برتر درعرصه زنبورداری و تولید عسل با تأکید بر اهمیت تولید عسل سالم در جامعه، حمایت اسن قشر توسط مسئولان را بسیار لازم و ضروری دانست و تصریح کرد: بسیاری از زنبور داران به علت نوسانات شدید  قیمت بالای شکر در شرف ترک این عرصه هستند که این امر به نوبه خود ضربه بزرگی به تولید داخلی کشور و امر خودکفایی وارد می کند.

وی افزود: مسئولان باید با قدرت به این عرصه وارد شده و با ارائه خدماتی چون مشاوره های تخصصی در زمینه مبارزه با بیماری ها، به کارگیری دانش روز در راستای حفظ سلامت و افزایش بهره وری در این و نیز اعطای وام های کم بهره تولید عسل سالم در کشور را یاری کنند.

منبع: بسیج سازندگی
ارسال نظرات