یک اقتصاددان :

اغلب کارخانجات صنعتی ورشکست شدند، چطور رشد اقتصادی ۴.۴ درصد شد؟!

جهان بیگلری گفت: در شرایطی که عمده کارخانجات تولیدی و صنعتی کشور، ورشکست یا تعطیل یا با سی درصد ظرفیت کار می‌کنند و میزان بیکاری به حداکثر در چند سال اخیر رسیده چطور میتوانیم به رشد شش درصدی دست پیدا کنیم.
کد خبر: ۸۷۲۸۱۳۱
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر محمدرضا جهان بیگلری رئیس سابق کمیسیون پولی بانکی، سرمایه‌گذاری و بیمه اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در خصوص گزارش جدید مرکز آمار در مورد رشد اقتصادی اظهار کرد: رشد اقتصادی دلالت بر افزایش تولید یا درآمد سرانه ملی دارد و اگر تولید کالا یا خدمات به هر وسیله ممکن در یک کشور افزایش پیدا کند می‌توان گفت که در آن کشور رشد اقتصادی اتفاق افتاده است.

عضو اتاق بازرگانی افزود: رشد اقتصادی به تعبیر ساده عبارت است از افزایش تولید یک کشور در یکسال خاص و در مقایسه با مقدار آن در سال پایه و در در سطح کلان هم یعنی افزایش تولید ناخالص ملی GNP یا تولید ناخالص داخلی GDP در سال مورد بحث به نسبت مقدار آن در یکسال پایه رشد اقتصادی محسوب می شود.

رئیس سابق کمیسیون پولی بانکی، سرمایه‌گذاری و بیمه اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا نیز به  گفت: علت این که برای محاسبه رشد اقتصادی از قیمتهای سال پایه استفاده می‌شود آن است که افزایش محاسبه شده در تولید ناخالص ملی ناشی از افزایش میزان تولیدات باشد. منابع سنجش رشد اقتصادی عبارتند از افزایش نهاده های تولید شامل افزایش سرمایه یا نیروی کار و افزایش بهروری عوامل تولید و همچنین بکار گیری ظرفیتهای احتمالی خالی در اقتصاد.

جهان بیگلری بیان کرد: حال توسعه اقتصادی عبارتست از رشد اقتصادی همراه با تغییرات بنیادین در اقتصاد و افزایش ظرفیتهای تولیدی اعم از ظرفیتهای فیزیکی انسانی و اجتماعی در توسعه اقتصادی، که در کنار آنها رشد کمی تولید حاصل خواهد شد اما در کنار آن نهاد های اجتماعی نیز متحول خواهند شد.

این اقتصاددان در بیان تفاوت بین رشد و توسعه اقتصادی گفت: در رشد اقتصادی متغیرها از نظر کمی مد نظر است، لذا رشد تغییرات کمی اقتصاد است و تغییرات کیفی را بیان نمی‌کند بنا براین تغییرات کمی اقتصادی در یک جامعه را رشد می‌گویند و در توسعه اقتصادی متغیر ها از نظر کیفی مد نظر است لذا توسعه در واقع تغییرات کیفی یک جامعه را بیان می‌کند که تظاهر ان می‌تواند در رشد تبلور یابد.

رئیس سابق کمیسیون پولی بانکی، سرمایه‌گذاری و بیمه اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا به «نسیم آنلاین» افزود: به این ترتیب توسعه اقتصادی عبارت از تغییرات کیفی در ساختار اقتصاد یک جامعه و آن دسته از تغییرات بنیادی که در تولید ناخالص ملی اثر می‌گذارد. هدف از تفسیر پارامتر های اقتصادی این است که به روشنی بتوانیم فرمایشات ریاست کل بانک مرکزی در خصوص رشد شش درصدی یا رئیس مرکز آمار برای رشد ٤.٤ درصدی را بیشتر به یک جوک اقتصادی درک کنیم.

جهان بیگلری خاطرنشان کرد: در شرایطی که عمده کارخانجات تولیدی و صنعتی کشور، ورشکست شدند یا تعطیل یا با سی درصد ظرفیت کار می‌کنند و میزان بیکاری به حداکثر در چند سال اخیر رسیده و کاهش چشمگیری را هم در بخش خدمات داشتیم چطور میتوانیم به رشد شش درصدی یا 4.4 درصدی دست پیدا کنیم.

وی گفت: با این تعاریف کشور نه به رشد اقتصادی دست یافته نه در مسیر توسعه اقتصادی قرار گرفته است. برای به ثمر نشستن برجام به زمان طولانی نیاز است و فعلا اتفاق خاصی رخ نداده درصورتیکه اقتصاد کشور به یک راه حل سریع وکوتاه مدت نیاز دارد و حتی بعد از برجام شرایط بدتر هم شده وشرایط رکود باتوجه به عدم داشتن برنامه ریزی در اقتصاد بحرانی است. در واقع اقتصاد کشور در یک خواب عمیق همراه با انتظار فرو رفته که از نظر اقتصادی بسیار خطرناک است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار