مهدی کرباسیان با اشاره به اجرای برجام اذعان کرد هنوز برای صادرات مشکلات داریم.
کد خبر: ۸۷۲۸۱۱۷
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، مهدی کرباسیان درپاسخ به این سوال که با گذشت 8 ماه از اجرای برجام چه تعداد قرارداد با خارجی‌ها به عرصه عمل رسیده است؟ گفت: یکی از مواردی که باید در این زمینه گفت این است که محدودیت‌های صادراتی به ویژه صادرات به اروپا برداشته شده است. بازارهای ما قبلا چین و هند بود اما شرکت‌های فولادی ما موفق شدند صادرات به اروپا را هم شروع کنند. چین یکی از اصلی‌ترین بازارها در جهان است اما حضور اروپا به عنوان رقیب باعث بهبود قیمت‌ها شد. ایران همواره باید به دنبال بازارهای جدید باشد. با وجودی که بانک‌های اروپایی بعد از برجام فعال شده‌اند اما در مورد صادرات هنوز مشکلاتی وجود دارد که مقام‌های مسئول در ایران و کشورهای اروپایی درصدد حل آنها هستند.

وی افزود: از دیگر مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که هم قبل و هم بعد از برجام، مذاکره با طرف‌های خارجی وجود داشته و ادامه دارد.
رئیس سازمان ایمیدرودر عین حال  تعداد تفاهمنامه‌های همکاری را فقط 3 مورد در پسابرجام ذکرکرد و گفت: مذاکره‌کنندگانی از کشورهای کره، آلمان، ایتالیا، فرانسه، سوئیس و... هستند که تمایل دارند در بخش معدن و صنایع معدنی با جمهوری اسلامی ایران همکاری کنند. البته ایران در تمام این مذاکرات، پیشنهاد تشکیل شرکت‌های مشترک برای انتقال تکنولوژی را در برنامه‌های خود لحاظ کرده است.
خبرنگار ما در ادامه از کرباسیان پرسید تعدادی از مجتمع‌های معدنی به دلیل رکود اقتصادی با عدم فروش محصولاتشان مواجه شده‌اند، ایمیدرو برای به خطر نیفتادن اشتغال کارگران آنها چه کار کرده است؟
وی در پاسخ با بیان اینکه  کمیته‌ای در این باره در ایمیدرو تشکیل داده  و بودجه‌ریزی عملیاتی  نوشته‌ایم گفت: قبلا اهداف را می‌نوشتیم و بودجه سازمان هم در مجموع یک رقمی می‌شد و تخصیص می‌دادیم اما امسال آمدیم بودجه‌ریزی عملیاتی کردیم؛ بر این اساس100 درصد قراردادهایی که مجتمع، شرکت‌ها و طرح‌ها داشتند و به نحوی از طریق ایمیدرو یا فروشمان یا بانک تامین مالی می‌شدند، جمع‌بندی کردیم که در مجموع ارزش قراردادها حدود 9000میلیارد تومان شد و ربط دادیم به منبع مالی مشخص برای پروژه؛ قبلا می‌گفتیم همه بیایند داخل سبد اما اکنون می‌گوییم منابع تامین مالی مجتمع‌ها همان قراردادهای فروششان است یا طرح‌های توسعه باید بسته مالی داشته باشند.
با این کار مشخص شد کدام مجتمع‌هایمان از کدام فعالیت‌هایشان درآمدی که به آنها برمی‌گردد، کمتر از سودی است که به سازمان توسعه می‌رسانند و  اینجا بود که فعالیت‌های زیان ده مجتمع‌ها مشخص شد.
به این ترتیب واحدهای زیان‌ده و سودده را در بین واحدهای تابعه شناسایی کردیم. لذا آمدیم فعالیت‌های زیان‌ده را کم کردیم و فعالیت‌های سودده را افزایش دادیم که این کار به نفع سازمان بود. همچنین باعث شد تا برخی از قراردادها اصلاح شود که سبب کاهش هزینه در مجتمع‌ها هم شد.
کرباسیان در باره اینکه برخی فعالان بخش معدن از نحوه اعطای تسهیلات بانکی گلایه دارند گفت:  اعطای تسهیلات به فعالان بخش معدن از طریق صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های  معدنی تامین می‌شود و هدف آن کاهش خطرپذیری (ریسک) سرمایه‌گذاری در بخش معدن است.
وی افزود: با توجه به اهمیت پوشش ریسک بخش معدن، قرار است با هدف تقویت نقش صندوق در قانون برنامه ششم، سرمایه صندوق به 500میلیون دلار افزایش یابد ضمن اینکه افزایش تنوع خدمات، نسبت به صدور بیمه‌نامه با ارقام بالاتر نیز اقدام شود. اکنون در حال به روز کردن استراتژی صندوق بیمه هستیم که در آینده نزدیک خاتمه می‌یابد؛ در استراتژی جدید صندوق به دنبال این هستیم که وظایف جدیدی را برای صندوق تعریف کنیم و به عبارتی حوزه کاری آن را افزایش دهیم تا هم بتواند سرویس‌های سریع‌تر و بهتری ارائه بدهد و هم دایره وسیع‌تری از خدمات را ارائه دهد.
رئیس ایمیدرو در پاسخ به این سوال که الان دقیقا چه میزان خام‌فروشی در بخش معدن صورت می‌گیرد اظهار داشت: اگر سنگ‌آهن جزو ماده خام باشد، قیمت آن ناشی از افت بهای جهانی، ارقام صادرات آن به شدت کاهش یافته است. (میزان صادرات از حدود 20میلیون تن به حدود 9 میلیون تن کاهش یافته است). سیاست ما این است که برای مقابله با خام‌فروشی نه از طریق گمرکی و تعرفه، بلکه از لحاظ سرمایه‌گذاری کشور باید فعال باشد. یکی از فعالیت‌های ما توسعه سرمایه‌گذاری است و داریم روی تکمیل زنجیره ارزش کار می‌کنیم. به زودی واحدهای جدید کنسانتره به بهره‌برداری می‌رسد، بخش آهن اسفنجی چهار یا پنج واحد فولاد استانی به بهره‌برداری می‌رسد، لذا پیش‌بینی می‌کنیم با تکمیل خطوط تولید، دیگر توجیهی برای صادرات ماده خام وجود نداشته باشد و صاحبان معادن هم خوشحال می‌شوند که مواد خام تولیدی آنها در داخل کشور مصرف شود چون در حال حاضر بازارهای بین‌المللی از لحاظ قیمت ثبات ندارد و دستخوش تحولات است.
با این سرمایه گذاری که در واحدهای تکمیل‌کننده زنجیره ارزش صورت گرفته، ثبات بیشتری به تولید محصولات خام داخل کشور داده می‌شود و فرصت عرضه در داخل کشور را خواهند داشت ضمن اینکه ارزش افزوده و همچنین اشتغال در داخل کشور هم افزایش پیدا می‌کند.
پدیده خام‌فروشی که در سال‌های گذشته از رونق برخوردار بود طی سه سال اخیر روند نزولی به خود گرفت چرا که توجه به ایجاد ارزش افزوده در محصولات معدنی بویژه برای صادرات مورد توجه جدی مسئولان و مدیران شرکت‌ها قرار گرفت و حتی پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح‌های در دست اجرا و نیاز کشور به این ذخایر، خام فروشی در پایان سال آینده به صفر برسد.
 آمارهای رسمی حاکی از کاهش 23 درصدی خام فروشی موادمعدنی است که حاکی از توجه جدی دولت به صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر در کشور است.
کرباسیان در پایان به سوال کیهان درباره ماجرای پاداش‌های میلیاردی مدیران زیرمجموعه ایمیدرو نظیر فولاد مبارکه و ایرالکو اراک پاسخ نداد!

ارسال نظرات