جدیدترین گزارش مرکز آمار درشرایطی ۴.۴ درصد اعلام شده که اقتصاددانان این رشد را بی کیفیت و ناشی از فروش بیشتر نفت خام می دانند.
کد خبر: ۸۷۲۸۰۹۷
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، با گذشت حدود 48 ساعت از سخنرانی دیروز رئیس جمهور در اجتماع مردم کهکیلویه و بویر احمد، بازتاب سخنان اقتصادی وی در سطح جامعه همچنان ادامه دارد. شاید مهم ترین فراز از سخنان اقتصادی رئیس دولت یازدهم جایی باشد که وی در خصوص آمار رشد اقتصادی سخن گفت. حسن روحانی در شرایطی رشد اقتصادی کشور را 4.4 درصد اعلام کرد که بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان معتقدند که امکان چنین رشد اقتصادی در شرایط فعلی میسر نیست. طبق اعلام مرکز آمار رشد اقتصادی سال گذشته کمتر از یک درصد و چیزی در حدود 0.7 درصد است. این در حالی است که همین آمار عادل آذر و مدیران زیر مجموعه اش در مرکز آمار هم مورد نقد جدی اقتصاددانان قراردارد و آنها معتقدند که براساس شواهد مختلف اقتصاد ایران در سال 94 یک رشد اقتصادی منفی را تجربه کرد.

 بانک مرکزی هم در خصوص نرخ رشد اقتصادی پارسال سکوت کرده تا همچنان ابهامات در این زمینه بیشتر شود. با این حساب حتی در خوش بینانه ترین حالت صعود نرخ رشد اقتصادی 0.7 درصد در پایان سال 94 به 4.4 درصد در پایان فصل بهار 95 غیر قابل باور و تا حد زیادی غیر ممکن به نظر می رسد. همچنین جزئیاتی هم که مرکز آمار از نرخ رشد اقتصادی سه ماهه اول امسال کرد چندان منطبق بر واقعیت اقتصادی ایران در بهار سال 95 نیست. رشد 8.8 درصد بخش صنعت در شرایطی از سوی مرکز آمار اعلام شده که طبق اعلام محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، صنعت کشور همچنان در وضعیت رکود عمیقی قرار دارد و تغییری در آن نسبت به سال 94 ایجاد نشده است.

همه این ابهامات بهانه شد تا پای صحبت چند اقتصاددان بنشینیم و نظرات آنها را در خصوص آمار دیروز حسن روحانی و مرکز آمار در مورد نرخ رشد اقتصادی جویا شویم:

رشد اقتصادی بدون نفت هنوز 2.9 درصد است

دکتر نارسیس امین رشتی در این خصوص گفت: با توجه به اینکه بسیاری از صنایع در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها در شرایطی پایین تر از ظرفیت اصلی فعالیت می‌کردند، بنابراین با شرایط جدید علی رغم کندی، اما توانسته اند به ظرفیت های واقعی خود برسند.

وی افزود: شاید بتوان شرایط فعلی را با  دوران پس از جنگ مقایسه کرد که بدلیل عدم اشتغال کامل در دوران جنگ، در سال بعد جنگ رشد بسیار بالایی را شاهد بودیم، اما سال پس از آن دوباره نرخ رشد کاهش قابل توجهی یافت، اما نکته قابل توجه این است که رشد در بخش غیر نفتی 2.9 است.

ارزش افزوده واقعی بخش خدمات واقعی رشد را منفی ‌می‌کند

دکتر محسن یزدان پناه  اظهار کرد: تنها منشا رشد اقتصادی می تواند فروش نفت باشد، اما اینکه که چطور این بخش در سایر بخشها منعکس شده،  نیازمند بررسی های جزیی است.

وی افزود: علاوه، بر این ارزش افزوده محاسبه شده در بخش خدمات مالی صوری است و اگر واقعیت مورد محاسبه قرار گیرد، رشد اقتصادی با درصد قابل توجه منفی خواهد شد.

رشد اقتصادی 4.4 درصدی با کیفیت نیست

دکتر سمیه هنرجو اقتصاددان نیز  با اشاره تناقصات در اظهارات وزیر صنعت و گزارش مرکز آمار در مورد رشد این بخش اظهار کرد: دلیل اصلی تناقض بین اظهارات وزیر صنعت و رشد بخش صنعت این است که در آمار رشد اقتصادی، بخش صنعت، شامل بخش نفت هم می‌شود، ولی از آنجا که بخش نفت وزیر مجزایی دارد، وقتی وزیر صنعت به بخش صنعت اشاره می‌کند، منظورش بخش صنعت بدون احتساب بخش نفت است.

وی افزود: رشد بخش نفت به دلیل رشد جهشی صادرات نفت در پسا برجام، 60 درصد بوده و در واقع 11.4 درصد از رشد 8.8 درصدی بخش صنعت و معدن، ناشی از رشد بخش نفت بوده و بخش صنعت و معدن بدون احتساب نفت، رشد منفی را تجربه می‌کند. با توجه به وزن بخش نفت در GDP، در واقع 2.5 درصد از رشد اقتصادی 4.4 درصد، ناشی از رشد بخش نفت است.

این اقتصاددان  تصریح کرد: رشد بخش کشاورزی هم اگرچه مثبت است، اما از 8.7 درصد به 4 درصد افت کرده، یعنی رشد بخش کشاورزی 4.7 واحد درصد کاهش داشته است. ضمن اینکه سهم بخش کشاورزی از تولید ملی تنها 8.9 درصد بوده و رشدش تاثیر ملموسی بر اقتصاد و مشاغل شهری و صنعتی ندارد.

هنرجو عنوان کرد: اینها در خصوص شکست GDP از حیث درآمد بود، اما از حیث هزینه، تحولات GDP به این نحو بوده که هزینه های مصرفی بخش خصوصی که بیشترین تاثیر رو بر ادراک مردم نسبت به رفاهشان دارد و تقریبا تغییر محسوسی نکرده است.

وی گفت: اما باید به این نکته توجه داشت که رشد تشکیل سرمایه ثابت، منفی بوده و سرمایه گذاری ثابت در ماشین آلات و هم سرمایه گذاری ثابت در ساختمان، رشد منفی داشتند که به ترتیب منفی 10.7 و منفی 8.8 درصد گزارش شده اند.

این اقتصاددان بیان کرد: آنچه که از حیث مصارف منجر به رشد GDP شده، رشد صادرات ناشی از نفت و فروش موجودی انبارها آن هم ناشی از نفت و افزایش مخارج دولت بوده است، بنابراین نباید انتظار داشت صنعتگران و خانوارها احساس کنند که رشدی رخ داده است. به این نوع رشد،رشد بی کیفیت، غیر اشتغالزا و exclusive گفته می شود.

منبع و ماخد گزارش رشد اقتصادی مرکز آمار مشخص نیست!

دکتر محمد عدالتخواه اقتصاددان در این خصوص گفت:  مرکز آمار در کشورهای دیگر با تهیه آمار به روز و دقیق کار را برنامه ریزان آسان می‌کنند ولی مشخص نیست این مرکز چرا در کشور ما این گونه آمار را منتشر می کند؟ من میخواهم آمارها در واقعیت روز احساس شود .

وی افزود: به نظر می رسد این آمارها دقیق نیست زیرا منبع ماخذ مشخصی ندارد و نحوه آمارگیری در آنها مشخص نیست.

رشد اقتصادی انتظارات مردم و فعالان اقتصادی را برآورده نمی‌کند

دکتر سید پرویز جلیلی کامجو اقتصاددان نیز در این باره بیان کرد: مرکز آمار در گزارشِ اعلام نرخ رشد اقتصادی سه ماهه اول 1395 رشد زیربخش استخراج نفت و گاز طبیعی را 57.3 درصد اعلام کرده است که نیاز به شفاف‌سازی دقیق‌تر در این رقم احساس می‌گردد.

وی افزود: بخش مسکن نیز که دارای بیشترین ارتباطات پیشین و پسین با سایر صنایع است که دارای نرخ رشد منفی 8.8 درصدی بودند. اما زیربخش تامین آب، برق و گازطبیعی که ارتباط نسبی با صنایع دارد، دارد دارای رشد 15.4 درصدی است که اطلاعات تفصیلی می‌تواند ابهامات موجود را بکاهد.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: برای شفافیت بیشتر مرکز آمار به صورت دقیق اعلام نماید که از این رشد 4.4 درصدی چه سهمی مربوط به بهره‌وری و چه سهمی مربوط به افزایش استفاده از نهاده‌ها تولید مانند نیروی کار است؟ در نهایت این رقم نرخ رشد اقتصادی مانند آمار نرخ تورم، نرخ بیکاری و نرخ بهره با انتظارات کارگزارن اقتصادی و واقعیت شرایط کنونی اقتصاد ایران سازگاری ندارد.

ارسال نظرات