حاج مرتضی طاهری :

مداحان جوان جای ما را تنگ نمی کنند

بی‌هنران بسیاری به نام هنرمند وجود دارند و مداحان بسیاری می‌خوانند که از نظر صفا و اخلاص پای‌شان را می‌بوسم؛ ولی [کارشان] از نظر فنی ارزشی ندارد.
کد خبر: ۸۷۲۷۹۷۸
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
بخش دوم حرف های جناب طاهری درباره مداحی و نظراتش درباره برخی مداحان را بخوانید؛


*مرتضی طاهری هیچ‌گاه خلاف جهت آب شنا نکرد. بسیاری تصور می‌کنند که اگر سبک ترانه‌های غربی بخوانند به سرعت مشهور و معروف می‌شوند؛ ولی شما خاک این حرفه را خوردید. نظرتان در این رابطه چیست؟

این کار قطعاً و یقیناً غلط است؛ چون ساحت اهل بیت (ع) منزه از این پیرایه‌هاست. دستگاه امام حسین (ع) غنای بسیاری دارد آیا درست است که دست گدایی سمت دیگران دراز کنیم. این هنر عده‌ای، از بی‌هنری آنهاست. کسی که خلاف جهت آب شنا می‌کند تا مشهور شود، شهرتش دوامی نمی‌آورد. مداحان جوان اگر می‌خواهند با دوام باشند باید در مسیر و درست حرکت کنند و ابزار این کار را فرا بگیرند و در اجرا خوب پیش بروند. 


*تکلیف جوانانی که این مطالب را نمی‌دانند و صرفاً برای کسب شهرت از سبک‌های غربی استفاده می‌کنند یا اشعار بسیار قدیمی که کلمات خوبی در آنها به کار نرفته‌اند استفاده می‌کنند، چیست؟

اگر صدای من را از این برنامه می‌شنوند به عنوان یک دلسوز بیان می‌کنم که دیدگاه ما این نیست که اگر مداحان جوان بیایند جای ما را تنگ خواهند کرد؛ بلکه این عرصه بسیار وسیع است که اگر هزاران هزار نفر هم بیایند استقبال می‌کنیم؛ ولی باید در مسیر صحیح قرار گیرند تا ماندنی باشند. خواننده‌ای که در جلسات لهو و لعب می‌خواند در چه جایگاهی قرار دارد که شما بخواهید از آنها تقلید کنید؛ اگر کسی به ما حکم می‌کرد که از این سبک‌ها استفاده کنیم به قرآنی که همیشه در جیبم روی قلبم قرار دارد به این دلیل که هنرش را داریم و دستگاه‌ها را می‌شناسیم و صدای‌مان قابلیت تحریرهای مختلف را دارد و اگر ساز و استودیویی وجود داشته باشد موفق‌تر از آنها می‌بودیم؛ شخصی که صدای خاصی ندارد؛ وقتی در دستگاه اکو می‌خواند صدایش بسیار تغییر می‌کند زمانی که اکو آمد و مداحان بسیاری از آن استفاده کردند مصطلح بود که اگر گربه در اکو بخواند صدای بلبل می‌آید. 
بی‌هنران بسیاری به نام هنرمند وجود دارند و مداحان بسیاری می‌خوانند که از نظر صفا و اخلاص پای‌شان را می‌بوسم؛ ولی [کارشان] از نظر فنی ارزشی ندارد. 


*دایره محفوظات شما بسیار گسترده است؛ مثلاً دعای ندبه را که از نظر اعرابی از سخت‌ترین دعاها محسوب می‌شود از حفظ می‌خوانید؛ چگونه آن را حفظ کردید؟

خداوند حافظة بسیار خوبی به من عطا کرده است؛ مثلاً یک غزل هفت الی هشت بیتی را تا فاصله‌ای که به پایین برج میلاد برسم حفظ می‌کنم. دعای کمیل، دعای ندبه، زیارت عاشورا، دعای توسل، دعای عهد و غیره را بر اثر خواندن حفظ کردم. خداوند جسارتی نصیبم کرد و به اتکا و اتکال به خداوند و اهل بیت (ع) در مقابل دوربین پخش زنده کتاب را کنار گذاشتم.


*عده‌ای می‌گویند که حاج مرتضی طاهری در سال ۹۲، ۴۰ میلیون تومان پاکت دریافت کرده است.

بنده خدایی که ۴۰ میلیون داده است چه کسی چنین پولی داده است.


*این ادعا پایه و اساس ندارد؟

نه ندارد.

*اهل پاکت گرفتن هستید؟

بله. پاکت می‌گیرم. گاهی پاکت‌های خوبی هم می‌گیرم. هر که بامش بیش، برفش بیشتر. گاهی برخی چیزها را نباید گفت و خوب هم نیست که بیان شود؛ ولی اطراف ما هزینه زیاد است. 


*آیا سیاسی هستید؟

سیاسی به چه معنا؟


*مثلاً در حین خواندن دعای کمیل به یک اتفاق سیاسی روز اشاره کنید.

اولاً «جهان چون خط و خال و چشم و ابروست / که هر چیز به جای خویش نیکوست»؛ اگر سیاسی نباشم، جهت ندارم، فهم ندارم، احساس ندارم و اعتقاد ندارم. نمی‌توان سیاسی نبود؛ اما سیاسی بودن با بازیگری سیاسی متفاوت است. من سیاسی هستم؛ ولی بازیگر سیاسی نیستم. 


*هفته گذشته سالگرد سید جواد ذاکری یکی از ذاکران اهل بیت (ع) بود. او در عنفوان جوانی از دست رفت و در زمان خود شهرت داشت و نظرها و انتقادات بسیاری را به سمت خود جذب کرد. نظر حضرتعالی در مورد ایشان چیست؟ 

برخی انتقادات نسبت به ایشان بجا و برخی بیجاست. اینکه آیا مرحوم سید جواد ذاکری اشکال داشت یا نه؟ باید بگویم داشت، من هم دارم، دیگری هم دارد و از من بزرگ‌ترها هم دارند. من سید جواد ذکر را مخلص و سینه‌سوختة اهل بیت (ع) می‌دانم.


*با ایشان ملاقاتی داشتید؟

نه ولی دورادور اظهار محبت کرده بود. مداح باید ضمن مخلص بودن شم و فهم اجتماعی و سیاسی داشته باشد که به نظرم ایشان نداشت.


*اسامی‌ای را نام می‌برم و هر چه در قبال شنیدن آنها به ذهن‌تان می‌رسد در یک یا چند کلمه بیان کنید.

استاد غلامرضا سازگار: یک اسطوره در عرصه مداحی. او کسی است که در اوج، کم‌رقیب بود؛ مورد قبول علما و بزرگان است. روز آخر دهه مهدیه روز آشنایی‌ام با مرحوم کافی بود و ایشان دهه می‌خواند و دو مداح رسمی داشت؛ یکی حاج علامه و دیگری غلامرضا سازگار. 
استاد سازگار از نظر شعر و ادب ماهر است. حضرت آقا در دیدار با مداحان وقتی می‌خواهند از شعری تعریف کنند از ایشان نام می‌برند.

دکتر سعید جلیلی: شناخت عمیقی دربارة ایشان ندارم. ایشان دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و هنگامی که تصدی آن را برعهده داشت اهداف انقلاب و حضرت آقا را پیگیری می‌کرد؛ ولی شناخت بیشتری از او ندارم. ایشان بسیار ساده هستند و در راهپیمایی ۲۲ بهمن با یک پراید آمدند. آقای جلیلی از اساتید دانشگاه امام صادق (ع) هستند.

سرکار خانم معصومه ابتکار: ابتکار ایشان را می‌بینیم... معضل مهم امروز کشورمان، محیط‌ زیست در همه زمینه‌هاست. جنگل‌ها در حال نابودی هستند، محیط‌بانان هدف گلوله قرار می‌گیرند و وضعیت گرد و غبار بسیار بد است. 

آقای بابک زنجانی: بندباز.

آقای باراک اوباما: سیاهپوستِ سیاه‌کش. کسی که به هم‌جنس خود رحم نمی‌کند به من و شما رحم کند. 


*در مسائل برجام هیچ صداقتی از ایشان ندیدید؟

تا امروز نه. ایشان معتقد است که توافق کاغذی برجام انجام شده است در حالی که این‌طور نیست.

کریستین رونالدو: به هر حال هر کسی یک بار فوتبال دیده باشد اسم ایشان را شنیده است. 


*فوتبالی نیستید؟

گاهی دنبال می‌کنم. وقت تماشا کردن ندارم. 


*فوتبال داخلی را دنبال می‌کنید؟

تعصب به گروه خاصی ندارم. بازی‌های ملی را قطعاً می‌بینم. تهران از خود هیچ چیز ندارد. تیم پرسپولیس و استقلال متعلق به تهران است؛ ولی بازیکنانش از همه ایران هستند. ما به همه ایرانی‌ها احترام می‌گذاریم؛ ولی تعصب من روی تیم ملی است.

حمید علیمی: آقای علیمی جوان بسیار خوبی است و خوب می‌خواند. 


*با آقای علیمی از نزدیک برخوردی داشته‌اید؟

برخورد نزدیک نداشتم. از دورادور با یکدیگر خوش و بش کرده‌ایم. آنقدر مشغله دارم و درگیر خواندن هستم که گاهی در مجالس ختم برخی از اقوام شرکت نمی‌کنم.


*حاج محسن ارتباط نزدیک‌تری با خواننده‌های نسل جوان دارد؟

ایشان وقتی در خانة مداحان سمتی برعهده گرفت ارتباط نزدیک‌تری یافت. مرحوم آهی چندین بار با من تماس گرفت تا بالاخره مدارکم را برای هیئت امنا دریافت کرد؛ ولی هیچ‌گاه در جلسات شرکت نکردم.

نریمان پناهی: با نریمان از زمان جنگ آشنایی دارم. هر دوی عزیزانی که نام بردید بسیار خوب، مخلص، با حال،‌ با صفا، خوش‌نغمه هستند و از مجالس آنها استقبال بسیار خوبی صورت می‌گیرد. به جوانان توصیه می‌کنم که فنی بار بیایید تا همیشه بمانید.


*اگر بخواهید از میان مداحان جوان سه عزیز را نام ببرید که به خواندن آنها علاقه دارید چه کسانی را نام می‌برید؟

آقای راشد معتقد بود که بعضی از آقایان مداح فقط پنج هزار امان از دل زینب حفظ هستند و حالا واقعاً بعضی مداحان فقط «سن سن» و «پنج هزار امان از دل زینب» را حفظ هستند؛ ولی من خواندن آقای سیب‌سرخی و رعنایی و جواد مقدم را دیده‌ام آنها هنر، موسیقی، فن و روضه در خواندن‌شان دارند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار