ابراهیم حاج عباسی رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی بوشهر گفت: بیماری لکه ی سفید میگو طی سال گذشته موجب از دست رفتن 25000 شغل در استان شده است.
کد خبر: ۸۷۲۷۸۲۵
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،  ابراهیم حاج عباسی رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی بوشهر گفت: بیماری لکه ی سفید میگو طی سال گذشته موجب از دست رفتن 25000 شغل در استان شده است که با احتساب مبلغ 252ملیون تومان که دولت به عنوان هزینه ی ایجاد هر شغل اعلام کرده، می توان به خسارت وارد شده در این زمینه پی برد.

کاهش مزارع تولید میگو طی سال جاری

حاج عباسی گفت: طی سال گذشته 833ملیون قطعه پست لارو در 235مزرعه به مساحت 3900هکتار ذخیره شد و پیش بینی شد 12هزار تن میگو تولید شود که متاسفانه بر اثر آسیب بیماری لکه سفید این میزان تولید به 8500تن کاهش پیدا کرد.

وی افزود: در سال جاری نیز به علت آسیب هایی که از بیماری لکه سفید متوجه تولیدکنندگان شد و از طرفی عدم پرداخت خسارت از سوی صندوق بیمه ی محصولات کشاورزی، 810ملیون قطعه پست لارو در 220مزرعه به مقیاس 3845هکتار پرورش پیدا کرده که کاهش قابل توجهی نسبت به سال گذشته را نشان می دهد و در صورت عدم طغیان بیماری لکه سفید، پیش بینی می شود تا 10000تن تولید میگو در استان داشته باشیم.

صندوق بیمه کشاورزی از بیمه کردن تولید میگو طفره می رود

وی با اشاره به اینکه علیرغم بیمه بودن 70درصد مزارع در سال گذشته، متاسفانه هیچ غرامتی به تولیدکنندگان پرداخت نشده، افزود: عدم تامین اعتبار صندوق بیمه کشاورزی از سوی دولت و در نتیجه عدم حمایت تولیدگران از سوی بیمه، بی میلی در میان تولیدگران به وجود آمده که سطح مزارع به همین علت کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در سال جاری به بهانه اینکه هشت استخر از یک سایت تولید میگو دچار بیماری لکه سفید شده بود که اتفاقا همگی آنها معدوم شدند، بیمه گر هیچ مزرعه میگو را بیمه نکرده است.

حاج عباسی با ناچیز معرفی کردن حمایت دولتمردان از تولیدگران میگو گفت: انتظار داریم در سال اقتصاد مقاومتی مسئولین متعهد کشور دست تولیدگران را گرفته و از بیمه شدن محصولات آنها حمایت کنند.

کاهش 8درصدی مزارع میگوی خوزستان

در همین ارتباط محمد معلم رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی خوزستان نیز گفت: امسال با کاهش 8درصدی مزارع تولید میگوی استان تنها انتظار تولید 1500تن میگو را خواهیم داشت.

وی با تاکید بر نیاز به برخورد علمی با مشکلاتی همچون بیماری لکه سفید، گفت: رهگیری بیماری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به شکلی که اگر مبادی ورودی بیماری در سنوات گذشته تشخیص داده می شد، اکنون می توانستیم راه های ورود بیماری را بیشتر کنترل کنیم تا آسیب کمتری به میگو وارد شود.

معلم با اشاره به اینکه در صورت بروز بیماری نیز بایستی از طریق حمایتهای بیمه ای تولیدگران را از آسیبهای فراوان نجات داد، افزود: متاسفانه صندوق بیمه کشاورزی از بیمه کردن تولیدگران میگو طفره می رود و تنها تعداد کمی از مزارع را البته با بهانه های زیاد بیمه می کند.

 

وی در پایان با تاکید بر اینکه فلسفه وجودی بیمه حمایت از کشاورزان است، گفت: متاسفانه چون صندوق بیمه کشاورزان احساس خطر در زمینه ی میگو کرده است، هیچگونه قراردادی با سربازان اقتصادی کشور در حوزه ی میگو ثبت نمی کند.

ارسال نظرات