معاون دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه متادون برای کودکان مرگ آور است، گفت: متاسفانه بر اثر ناآگاهی مصرف این ماده بیشترین قربانی را بین خردسالان به جا می گذارد.
کد خبر: ۸۷۲۷۸۰۳
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، مهرنوش مهرابیان  درباره تفاوت قیمت داروها در سطح شهر اظهار کرد: تمام داروخانه ها موظف هستند توسط رایانه به سایت سازمان غذا و دارو که مرتب به روزرسانی می شود متصل باشند و بر اساس آن سایت قیمت گذاری داروها را انجام دهند ما هم با استفاده از اطلاعات همین سایت کنترل قیمت ها را انجام می دهیم.

مهرابیان تصریح کرد: ممکن است دارویی در داروخانه باشد که چند وقت قبل خریداری شده باشد اما حالا قیمت آن در سایت تغییر کرده است بنابراین قیمت فروش با قیمت روی جعبه متفاوت می شود. به هر حال ملاک ما و سازمانهای بیمه گر قیمت موجود در سایت است.

وی عنوان کرد: گاهی اوقات هم ممکن است داروی یک شرکت دارویی خاص با یک قیمت متفاوت به داروخانه فروخته شود.

مهرابیان ادامه داد: کاری که ما در مواقع شکایت از قیمت دارو انجام می دهیم این است که اول  قیمت را در آن سایت کنترل می کنیم ببینیم چقدر تفاوت دارد و دوم اینکه از داروخانه فاکتوری که آن دارو را از شرکتهای دارویی خریده می خواهیم و بر اساس این دو تصمیم گیری می کنیم و به جرأت می توان گفت در بیش از 99 درصد موارد گران فروشی رخ نداده است.

وی توصیه کرد: شهروندان هر جا و هر زمان که احساس کردند قیمت دارو غیر واقعی است  به ما مراجعه کنند فرمی در اختیارشان قرار داده می شود که آن را تکمیل می کنند و ما حتما بررسی کرده و نتیجه آن را به اطلاع فرد شاکی خواهیم رساند.

مهرابیان ادامه داد: همچنین درصدد هستیم که یک شماره تلفن پیغامگیر برای شکایات مردمی در حوزه دارو و محصولات غذایی را راه اندازی کنیم که انشاءالله به زودی در این مورد اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در تأمین داروی بیماران خاص مشکلی در شهرستان رفسنجان و انار نداریم، از دپوی بعضی داروها  در شهرستان رفسنجان خبر داد.

رئیس سازمان غذا و داروی رفسنجان درباره چگونگی امتیازبندی داروخانه ها گفت: تصمیم داریم بر اساس اینکه داروخانه در کجای شهر قرار گرفته و چه میزان مراجعه کننده دارد و همین طور امتیاز ارزشیابی آنها را طبقه بندی کنیم و برهمین  اساس سهمیه ها دارویی به آنها بدهیم.

وی بیان کرد: به کسانی که بیماریهای صعب العلاج دارند بر اساس دستورالعمل می توانیم تخفیفاتی قائل شویم که مرتب انجام می دهیم و البته بودجه ما محدود و دارای سقف معینی است.

مسمومیت با متادون نتیجه ناآگاهی برخی خانواده ها

مهرابیان مسمومیت با متادون را تأثر آور و مسبب آن را ناآگاهی برخی خانواده ها دانست و تصریح کرد: برخی که متادون مصرف می کنند شیشه آن را تغییر داده و به بقیه افراد خانواده اطلاع نمی دهند و متاسفانه افراد گاهاً در منزل به اشتباه به عنوان داروی دیگری مصرف می کنند یا به کودک خود می دهند و متاسفانه این ناآگاهی بیشترین قربانی را در بین خردسالان به جا می گذارد.

مهرابیان با ذکر این نکته که یکسری متادون های موجود در بازار مزه خوبی دارند، گفت: تنها کاری که از دست ما برآمده که خریدهای ما از شرکتهایی بوده که طعم شربت متادون آنها خیلی خوب و خوشمزه نباشد و لااقل از بو و مزه متفاوت باشد.

وی تاکید کرد: مصرف این ماده برای کودکان مرگ آور است و باید  دارو را در جایی نگهداری شود که در دسترس بچه ها  نباشد، همینطور از خانواده ها خواهشمندم قبل از این که دارویی به کودک خود بدهند از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنند.

مهرابیان اظهار کرد: نمونه برداری فرآورده های غذایی در بازار به صورت مستمر انجام می شود، اگر همشهریان نمونه فرآورده ای را مشاهده کردند که مشکلی دارد مثلا کپک زده یا جسم خارجی در آن وجود دارد  همراه با نمونه ای که نسبت به آن شکایت دارند به ما مراجعه کنند تا نمونه را آزمایش کنیم. البته اجناس تاریخ گذشته باید به اداره بهداشت شهرستان گزارش شوند.
 
ارسال نظرات