بازنشستگي پايان كار كردن نيست و آغازي ديگر براي طي راهي جديد است، اين جمله كوتاه اندر احوال آقاي حسين مرادي بوده كه پس از بازنشستگي راهي نو را براي ايجاد اشتغال آغاز كرده است.
کد خبر: ۸۷۲۷۷۸۹
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،  حسین مرادی که بازنشسته بهداری نیروی انتظامی بوده پس از پایان خدمت به‌نظام، در جهت ایجاد اشتغال برای جوانان به روستای خود آبدر بازگشته و مزرعه صنعتی پرورش مرغ راه‌اندازی کرده است. حسین مرادی به همراهی عباس رضایی با تأسیس مزرعه شترمرغ علاوه بر ایجاد اشتغال ثابت برای 5 نفر کمکی هم به رونق اقتصاد روستای خود کرده‌اند.  خبرنگار ما به سراغ این کارآفرین رفته و با وی مصاحبه‌ای داشته است.

در آغاز سخن خود را معرفی کرده و بیان کنید چگونه کار پرورش شترمرغ را آغاز کرده‌اید؟

به نام خدا، حسین مرادی هستم که با همراهی خواهرزاده ام آقای عباس رضایی پس از بازنشستگی کار پرورش شترمرغ را شروع کردیم. کار احداث این مزرعه را از سال 92 با خرید زمین و دریافت استعلام‌های موردنیاز و گرفتن پروانه تأسیس آغاز کردیم.

پس از دریافت پروانه مراحل ساخت مزرعه را آغاز کرده و علی رغم وجود مشکلات فراوان در مسیر تأسیس مزرعه، کار ساخت‌وساز به‌خوبی پیش رفت و از همان اوایل کار نیز تعدادی جوجه شترمرغ خریداری کردیم و در حال حاضر این جوجه‌ها خود تخم‌گذار شده‌اند

.

برای آغاز راه پرورش شترمرغ چه سرمایه‌ای لازم است؟

این سؤال بسیاری از جوانانی است که برای اشتغال به ما مراجعه می‌کنند  و در پاسخ به این سؤال باید گفت که شترمرغ حیوان کم‌توقع و پرسودی است. پرورش شترمرغ به دو صورت پرواری و مولد است  که جوانانی که به دنبال این کار هستند بهتر است کار را از پرورش پرواری آغاز کرده، برای این کار یک چهاردیواری، انبار دانه و علوفه و آب نیاز داردند و کسانی که علاقه‌مند به این کار باشند، می‌توانند با خرید چند جوجه شروع به پروار این پرنده نمایند.

با توجه به وضعیت کشور و بحث کم‌آبی آیا پرورش شترمرغ در آینده نیز می‌تواند مقرون‌به‌صرفه باشد؟

به نظر من شترمرغ دام آینده کشور ما است و برای این کار کافی است مقایسه‌ای بین این پرنده و یک رأس گوساله و گوسفند انجام داد. دامداری سنتی در حال حاضر از بین رفته است و بسیاری از روستاها گله‌های خود را ازدست‌داده‌اند و  در کشور ما که دومین کشور مستعد در دنیا  بعد از آفریقای جنوبی برای پرورش شترمرغ است و با توجه به وضعیت آب و هوایی کشور در تمامی استان‌ها به‌جز چند استان شمالی و جنوبی که به دلیل بالابودن رطوبت هوا و شرجی بودن، جوجه‌کشی در آنها مشکل است، می‌توان کار پرورش شترمرغ را انجام داد.

دلیل برتری پرورش شترمرغ بر پرورش گاو و گوسفند که در بالا بیان کردید چیست؟

سوددهی شترمرغ نسبت به گاو و گوسفند بسیار بیشتر بوده، شترمرغ مولد روزانه 6 تا 8 لیتر آب مصرف کرده و در فصل تولید نیز روزانه 2 تا 5/2 کیلوگرم خوراک مصرف می‌کند و میانگین بین 60 تا 120 تخم می‌گذارد و خوراک آن نیز با گاو و گوسفند از نظر غذایی یکی بوده و تنها تفاوت آن آسیاب شدن خوراک آن است . خوراک اصلی شترمرغ یونجه،ذرت ،سویا، سبوس و جو است و در فصل تولید نیز ریزمغذی‌ها به آنها اضافه می‌شود.

در یک‌فصل تولید و در بدترین شرایط یک شترمرغ 30 جوجه تولید می کند و دوره پروار و بهترین سن کشتار این پرنده بین 9 تا 14 ماهگی است زیرا گوشت، پوست و پر آن بهترین کیفیت را در این سنین دارند. حال یک گاو در یک سال یک گوساله داده و در بهترین شرایط نهایتاً وزن آن بیش از 400 کیلو نمی‌شود ولی شترمرغ در یک‌فصل تولید 40 تا جوجه داده  که پس از ده ماه بین 80 تا 100 کیلو وزن داشته که حتی به 120 کیلوگرم هم می‌رسد که هرکدام از جوجه‌های شترمرغ 120 کیلویی 40 کیلو گوشت خالص دارد که 40 جوجه 40 کیلویی یک‌تن و شش‌صد کیلوگرم گوشت خالص داشته و این در صورتی بوده که یک گوساله کمتر از 400 کیلوگرم گوشت خالص دارد.

گوشت شترمرغ در حال حاضر طرفداران فراوانی پیداکرده است، مهم‌ترین خواص گوشت آن چیست؟

گوشت شترمرغ  بسیار ترد و سرشار از آهن بوده و پروتئین بالایی دارد که برای خانم‌های باردار، بیماران قلبی و عروقی و ورزشکاران بسیار مفید است.

مهم‌ترین مزایایی که در پرورش شترمرغ می‌توان به آن اشاره کرد چیست؟

شترمرغ‌ها حیوانات کم‌توقعی بوده که مقاومت بالایی در برابر گرما و سرما و در مقابل بیماری‌ها دارند و تاکنون بیماری مشترکی بین انسان و شترمرغ در دنیا گزارش نشده است.

چرا این کار را آغاز کردید؟

امروز مهم‌ترین معضل کشور ما بیکاری بوده و بسیاری از جوانان ما حتی کودکان 9 ساله به اعتیاد روی آورده‌اند و من با توجه به علاقه‌ای که به روستای خود و این کار داشتم پس از بازنشستگی به روستای آبدر آمده و با خواهرزاده‌ام عباس رضایی این کار را آغاز کردیم.

افزایش تعداد مزرعه شترمرغ در سطح استان چه تأثیری بر کار شما می گذارد؟

به سؤال جالبی اشاره کردید. باید بگویم هر چه تراکم در ملایر زیاد باشد به نفع همه ماست زیرا بازار داخلی و بازارهای جهانی بخصوص در بحث پوست که خریداران خارجی دارد به طرف این استان کشیده می شوند و وضعیت کار نیز بسیار بهتر خواهد شد.

برای آشنایی بیشتر خوانندگان توضیحاتی درباره وضعیت مزرعه بیان کنید.

مزرعه ما کاملاً صنعتی بوده که مجوز فعلی آن 25 مولد ماده، 13 نر و 500 قطعه پرواری است که به دنبال افزایش مولد تا تعداد 120 قطعه هستیم. ما در مزرعه خود کلیه مراحل جوجه‌کشی را به‌صورت صنعتی انجام داده و لازم به ذکر است که در بخش سایت جوجه‌کشی از تجهیزات تمام اتوماتیک استفاده کرده ایم که در سطح کشور حرف اول را می زند. این کارگاه در حال حاضر بصورت مستقیم برای 5 نفر به‌جز خودمان و بصورت غیرمستقیم برای 20 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

مهم‌ترین معضلات حال حاضر در راه این صنعت چیست؟

نبود کشتارگاه از معضلات اصلی این کار در استان ما بوده  که این مشکل با تعدد مزرعه‌های پرورش شترمرغ حل خواهد شد.

آیا برنامه‌ای برای رونق این کار در شهرستان دارید؟ آیا با افزایش تعداد مزرعه‌های تولید شترمرغ برای شما مشکل ایجاد نمی‌شود؟

همانطور که گفته شد اگر در استان چندین مزرعه صنعتی باشد می‌توان بازار را به سمت استان همدان کشید و اتحادیه تشکیل داد و در استان همدان کشتارگاه صنعتی راه‌اندازی کرد.

یکی از برنامه‌هایی که برای رونق این کار داشته با هماهنگی با چند تعاونی و موسسه پرورش شترمرغ به دنبال برگزاری کلاس پرورش شترمرغ  در ملایر هستیم.

چه توصیه‌ای به جوانانی که می‌خواهند کار پرورش شترمرغ را آغاز کنند، دارید؟

امروز زمینه کار زیاد است اما یکی از معضلات کلی وجود متخصصین دارای مدرک بدون تجربه کار می باشد و مشکل اصلی این است که بسیاری از جوانان ما دارای مدرک هستند اما تخصص کار عملی ندارند.

برای کسانی که می‌خواهند این کار را آغاز کنند می‌توانند با یک چهاردیواری، سایه‌بان، انبار و  آب و خرید تعدادی جوجه برای اینکه به‌صرفه نیز باشد با تعداد 30 تا 50 قطعه کار را آغاز کنند. این حیوان حتی در زمستان از سن 4 ماهگی به بعد به وسایل گرمایشی احتیاج ندارد.

بهترین موقع خرید جوجه یک‌ماهگی است و به دلیل کوچکی و زدن واکسن‌ها حمل‌ونقل آن راحت‌تر بوده و هم هزینه کمتری داشته و هم جابه‌جایی و تغییرات آب و هوایی باعث ایجاد استرس در پرنده نخواهد شد.

سخن آخر...

  مسئولین اگر می‌خواهند حمایت کنند شعار نداده  و واقعاً حمایت کنند و این حمایت به‌صورت عملی باشد، در بسیاری از اداره ها راه‌های سختی برای دریافت وام‌ها و مجوزها قرار می‌دهند که با توجه به بحث حمایت از کارآفرینان و تولیدکنندگان در سالی که به عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده نیاز است که ابن شرایط را آسان‌تر کنند. در پایان لازم می دانم از کسانی که در تأسیس و راه اندازی این مزرعه مساعدت کردند از جمله مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، معاونت دام و طیور استان، استاندار همدان، فرماندار ملایر، بخشدار سامن، دهیار و اعضای شورای اسلامی روستای آبدر و بانک توسعه تعاون که درزمینه خرید تجهیزات کمال همکاری را داشتند تقدیر و تشکر کنم.

 
منبع اخبار : سازمان بسيج سازندگي استان همدان ,
ارسال نظرات