خبرهای داغ:
کارگاه کشوری تولید پوستر نقش بهشت با نگاهی به نقوش و آرایه های معماری حرم مطهر حضرت معصومه(س) به مدت سه روز با حضور جمعی از هنرمندان مطرح کشوری در این مکان مقدس برگزار می شود.
کد خبر: ۸۷۲۷۵۵۵
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، مدیرکل روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد: این کارگاه با شرکت 51 تَن از هنرمندان برجسته کشوری از 27 تا 29 مرداد ماه جاری زیر نظر استادان بِنام در این زمینه ترتیب خواهد یافت.

حجت الاسلام والمسلمین جواد بهشتی پور خاطرنشان کرد: آیین اختتامیه این کارگاه نیز با حضور مسئولان و هنرمندان استان قم ساعت 10 صبح روز 30 مرداد ماه جاری در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار می شود. 

وی اظهار کرد: یکی از رسالت های آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) نشر معارف اسلامی، قرآن و عترت است که یکی ازمهم ترین ابزارها در این زمینه استفاده از ابزار هنر می باشد. 

بهشتی پور با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه اهمیت هنر خاطرنشان کرد: با استفاده از زبان هنر باید در نشر معارف اسلامی و شیعی در سراسر جها ن بکوشیم.

وی با بیان اینکه معماری حرم مطهر یکی از کم نظیرترین هنرهای معماری دنیا با قدمتی حدود یک هزار سال است، گفت: استفاده از هنرهایی همچون معماری در بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(ع)؛ نقش مهمی در ایجاد فضای معنوی برای زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت معصومه(س) هنگام تشرف و زیارت به این مکان مقدس دارد.

وی بر معرفی معماری این مکان مقدس به جهانیان و پاسداری از آن تاکید کرد و گفت: برگزاری کارگاه کشوری نقش بهشت با حضور هنرمندان و استادان برجسته کشوری نیز به همین منظور با همکاری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم و کانون هنری شیعی انجام می شود.

مدیرکل روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در بخش دیگر سخنان خود، از نقش موثر و اطلاع رسانی رسانه های گوناگون در ایام دهه کرامت از جمله برنامه های این بارگاه ملکوتی تقدیر و سپاسگزاری کرد. 

* شهرداری از خروجی اثرهای هنری کارگاه نقش بهشت بهره می برد 
سرپرست سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم نیز در این نشست، با بیان اینکه تمام دستگاه هایی که در قم فعالیت می کنند به غیر از مسئولیت اداری خود، مسئولیت دیگری نیز یعنی ارائه خدمات حداکثری به آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) دارند، گفت: وجود این بارگاه ملکوتی موجب برکت و نعمت برای مردم قم است. 

سید رسول موسوی نژادیان اظهار کرد: شهرداری قم و سازمان های تابع آن همچون سایر دستگاه های قم خود را در انجام خدمات هر چه بیشتر و بهتر به زائران و مجاوران کریمه اهل بیت(ع) مسئول می دانند. 

وی با اشاره به برگزاری کارگاهی هنری در سال گذشته در مسجد مقدس جمکران ابراز امیدواری کرد: هر سال شاهد برگزاری یک رویداد مهم هنری در این زمینه در قم باشیم. 

وی با اشاره به برگزاری کارگاه کشوری تولید پوستر نقش بهشت در قم و همکاری شهرداری در این زمینه اظهار کرد: این کارگاه نگاه ویژه ای به معماری دارد از این رو باید از خروجی این کارگاه به بهترین نحو استفاده شود. 

موسوی نژادیان تاکید کرد: به طور حتم از اثرهای تولیدی این کارگاه به عنوان یک نگارخانه در سطح شهر مقدس قم و بهره گیری در فضاها و اِلمان های شهری استفاده می کنیم و امیدواریم که برگزاری چنین کارگاهی سبب شود مشابه آن در سایر شهرهای کشور نیز برگزار شود.

* حضور 51 تن از هنرمندان مشهور کشور در کارگاه نقش بهشت 
همچنین دبیر کارگاه کشوری تولید پوستر نقش بهشت در این نشست گفت: 51 تن از هنرمندانی که در این کارگاه شرکت می کنند از میان بررسی رزومه 400 تن از هنرمندان کشور از هشت شهر کشور (قم، مشهد، اصفهان، شیراز، تهران، زاهدان، قزوین و کرج) انتخاب شده اند و برای استفاده هر چه بهتر از این کارگاه از تعدادی از استادان مشهور کشوری در این زمینه دعوت شده است و این هنرمندان زیر نظر این استادان کار خود را انجام می دهند. 

سید مهدی حسینی با بیان اینکه از هنرمندان حرفه ای در این کارگاه دعوت شده و با همکاری مسئولان حرم مطهر امکان دسترسی به همه نقاط این بارگاه ملکوتی فراهم شده است، اظهار کرد: از خروجی اثرهای تولیدی در این کارگاه علاوه بر تولید پوستر؛ می توان در فضا، گرافیک و المان های شهری استفاده کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که برگزاری این کارگاه زمینه ساز برگزاری کارگاه های مشابه در سایر شهرهای مذهبی و اماکن متبرکه کشور همچون شهرهای مشهد و شیراز باشد. 

وی خاطرنشان کرد: این کارگاه نگاهی موشکافانه به نقوش و آرایه های حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) دارد که با راهنمایی استادان این امر، افق جدیدی را برای طراحان گرافیک ایجاد می کند.

حسینی بیان کرد: اثرهای تولید شده در این کارگاه پس از بررسی توسط استادان انتخاب می شود، ضمن اینکه خروجی این کارگاه به پوستر و آثار حجمی تبدیل و نمایشگاهی از این آثار برپا می شود. 

* به برگزاری کارگاه های هنری توجه شود 
مسئول کانون هنری شیعی و از استادان بنام گرافیک کشور نیز در این نشست خبری گفت: برای ایجاد تمدنی که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر آن تاکید دارند نمی توانیم به آنچه که برای ما از گذشته به میراث مانده است بی تفاوت باشیم و نقش هنر نیز در این زمینه انکارناپذیر می باشد.

مسعود نجابتی خاطرنشان کرد: بخشی از این میراث در ارایه های معماری روی می دهد که بخشی از آن در موزه های خارج از ایران نگهداری می شود ولی بخشی از آن در آثار مختلف از جمله اماکن متبرکه در دسترس است. 

وی تاکید کرد که برگزاری چنین کارگاه هایی سهم قابل توجهی در تبیین معارف اسلامی و شیعی دارد از این رو باید به برگزاری آن اهتمام جدی تری داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم در این کارگاه ظرفیت های مناسبی را برای هنرمندان و طراحان در این زمینه ایجاد کنیم. 

نجابتی تصریح کرد: در برگزاری این کارگاه ما به دنبال طرح درس در این زمینه برای هنرجویان هستیم و علاوه بر آن از اثرهای تولیدی در این کارگاه می توان علاوه بر تولید پوستر در فضاهای سه بُعدی و اِلمان های شهری بهره برد. 

مسئول کانون هنری شیعی خاطرنشان کرد: طراح لوگوی کارگاه کشوری تولید پوستر نقش بهشت، «حامد مغروری» از هنرمندان استان اصفهان است. 

هادی محمودنژاد از کارشناسان بخش فنی مهندسی آستان مقدس حضرت معصومه(س) نیز در این نشست گفت: کمبود فعالیت در این زمینه به طور حتم محسوس بوده و المان های اسلامی و ایرانی به ویژه آنچه که در اماکن مقدس وجود داشته مغفول واقع شده و کمتر به آن پرداخت شده است. 

وی با بیان اینکه نمادها و اشکال گوناگونی در معماری اسلامی وجود دارد که در برخی از مواقع مورد سوءاستفاده قرار می گیرند، گفت: باید در شناسایی و حراست از این نمادهای اسلامی بکوشیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها