اصناف و بازاریان ایرانی در حالی از وضعیت رکود بازار گلایه دارند و خواستار حمایت دولت هستند که دولت بدون توجه به خواسته‌های آنان اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های پوشاک ترک در ایران می‌کند.
کد خبر: ۸۷۲۷۰۵۳
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، برگزاری نمایشگاه‌های پوشاک ترک در ایران که توسط وزارت صنعت و معدن و با همکاری دولت انجام می‌شود، تعجب فعالان این عرصه را به دنبال داشته است. در حالیکه، در شرایط فعلی بازار ایران، بنا به تأکیدات مقام معظم رهبری و کارشناسان باید حمایت از تولید داخلی و مصرف تولیدات داخلی مورد توجه قرار گیرد، به نظر می‌رسد، اقدام وزارت صنعت معدن و تجارت در برپایی نمایشگاه‌های پوشاک ترک در ایران در مقابل این سیاست قرار دارد.

غلامرضا حسن پور رئیس سازمان بسیج اصناف درهمین خصوص می گوید: در حالیکه از تولیدکنندگان ایرانی حمایت نمی‌شود، وزارت صنعت و معدن با همکاری دولت اقدام به برگزاری نمایشگاه‌هایی برای عرضه پوشاک ترک در ایران می‌کند.

وی در همین ارتباط، از ارسال نامه‌ای به وزارت صنعت و معدن برای عدم برگزاری نمایشگاه پوشاک ترک در ایران خبر داد و گفت: رونوشتی از این نامه به معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر خارجه نیز ارسال ‌شده است، امّا؛ تا کنون پس از گذشت یک ماه از زمان ارسال نامه هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

فریدون احمدی، نایب رئیس دوم کمیسیون صنعت و معدن مجلس در پاسخ به این سوال که برگزاری نمایشگاه پوشاک ترک در ایران را با توجه به رکود فعلی بازار در ایران و لزوم حمایت از تولید داخلی چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: صرف برگزاری یک نمایشگاه خارجی در کشور به این معنا نیست که از تولید داخل حمایت نمی‌شود.

وی ادامه داد:برگزاری نمایشگاه پوشاک ترک در ایران با هدف به نمایش گذاشتن محصولات به روز و ایجاد امکانی برای استفاده از پیشرفت‌های ترکیه در زمینه پوشاک توسط تولیدکنندگان ایرانی، برگزار می‌شود.

نایب رئیس دوم کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب اظهار کرد: نمایشگاه‌ها محل خوبی برای الگوبرداری است و ایران نیز باید در راستای تولید رقابتی و ایجاد فضای رقابت در داخل کشور گام بردارد و تولیدکنندگان ایرانی باید بتوانند در چارچوب استانداردهای بین‌المللی به تولید بپردازند.

وی ادامه داد: نمی‌توان با هدف حمایت از تولید داخلی، درها را به روی خودمان ببندیم و فقط از تولیدات داخلی با هر کیفیتی که تولید می‌شوند، حمایت کنیم، بلکه لازم است که تولیدکنندگان داخلی نیز به دنبال پیشرفت باشند و کالاهای با کیفیت را تولید کنند.

نایب رئیس دوم کمیسیون صنعت و معدن مجلس گفت: البته یک طرف دیگر سکه برگزاری نمایشگاه پوشاک ترک در ایران این است که در این نمایشگاه ها کالا عرضه شود و اگر چنین باشد قطعاً به ضرر تولیدکننده ایرانی است، امّا؛ در حال حاضر نمایشگاه‌ها برای عرضه نیست و فقط محلی برای ارائه دستاوردهای جدید ترکیه در عرصه پوشاک است.

احمدی در پاسخ به این سؤال که آیا در حال حاضر دولت به اندازه‌ای از تولیدکنندگان داخلی حمایت کرده است که آنها به آن درجه از توانایی برسند که بتوانند با تولیدکنندگان خارجی رقابت کنند؟!، گفت: در این زمینه حق با شما و بازاریان است، ما ضعف‌های دولت را در اجرای قوانین به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی قبول داریم.

عدم هماهنگی نهادهای داخلی در حمایت از تولیدکنندگان

وی ادامه داد: در میان نهادهای مختلف دولتی نیز برای حمایت از تولیدکنندگان هماهنگی وجود ندارد و این ضعف‌های دولت باید برطرف شود.

نایب رئیس دوم کمیسیون صنعت و معدن مجلس با اشاره به اینکه مجلس حاضر است، در زمینه حمایت از تولید داخلی قوانین مورد نیاز را تصویب کند، اظهار کرد: در حال حاضر، ما با تجمع قوانین روبرو هستیم و کمبودی در این زمینه نداریم و آنچه لازم داریم، همت دولت برای اجرای صحیح قوانین برای حمایت از تولید داخلی است.

وی در پایان اظهار کرد: به نظر بنده برگزاری نمایشگاه‌های خارجی در ایران در کل به ضرر تولید داخلی نیست، امّا؛ اول لازم است که حمایت از تولیدکنندگان داخلی انجام شود و شرایط مهیا گردد تا از این نمایشگاه‌ها بهره‌برداری شود.


ارسال نظرات