جانشین موسسه پیام آزادگان اعلام کرد

رونمایی از 8 عنوان کتاب با موضوع اسارت در دفاع مقدس/ بی‌توجهی به مشکلات درمانی آزادگان

جانشین موسسه پیام آزادگان گفت: اگر برای ارتقای سطح منافع ملی مولفه‌هایی داشته باشیم فرهنگ آزادگی و خاطرات آنها یکی از بهترین مولفه‌هاست
کد خبر: ۸۷۲۷۰۱۴
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، فریبرز خوب‌نژاد در نشست خبری گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان که صبح امروز 24 مردادماه برگزار شد، اظهار داشت: هرساله مراسم سالروز بازگشت آزادگان به میهن از 26 تا 30 مرداد در سراسر کشور برگزار می‌شود. این برنامه‌ها قطعا یاد آزادگان را در جامعه زنده نگه می‌دارد.

وی با بیان اینکه نهادهای مسؤول در حوزه ایثار نسبت به موضوع آزادگان و نقش آنان در دفاع مقدس کم توجه هستند، افزود: سال‌هاست که از جانب برخی نهادهایی که باید این روز را پاس بدارند کاهلی می‌شود. این گلایه به خاطر بی توجهی به شخص آزادگان نیست، بلکه به چنین مناسبتی، به اندازه قدر و منزلتش پرداخته نمی‌شود. به نوعی می‌توان گفت روز 26 مرداد تکمیل کننده دایره پیروزی ملت ایران است.

 وی در انتقاد از کم‌کاری سازمان‌ها و نهادهای مسئول فرهنگی در پرداختن به موضوع آزادگان گفت: اگر برای ارتقای سطح منافع ملی مولفه‌هایی داشته باشیم فرهنگ آزادگی و خاطرات آنها یکی از بهترین مولفه‌هاست.

جانشین موسسه پیام آزادگان عنوان کرد: نهادهای فرهنگی که وظیفه ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت دارند و مولفه‌ساز هستند، به‌خصوص صدا و سیما باید به این امر توجه ویژه‌ای کنند؛ چرا که این روز یک یوم‌الله است. از 26 مرداد که اولین گروه آزادگان وارد کشور شدند در طول یک ماه پروسه تبادل طول کشید و تا مهرماه ادامه داشت. آن روز و هفته فضای کشور غیر قابل توصیف بود و ما که خود از آزادگان بودیم توقع چنین استقبالی را نداشتیم. ورود آزادگان بهانه را به مسئولین داد تا فضای شادی را در کشور ترویج کنند. از بنیاد حفظ آثار، بنیاد شهید، شهرداری تهران و سایر نهادهایی که در اجرای برنامه‌های این چند ساله و امسال همکاری کردند، تشکر می‌کنیم.

خوب‌نژاد با اشاره به برنامه‌های تدارک دیده شده برای امسال بیان کرد: همزمان در 30 استان همایش گرامیداشت آزادگان با همراهی بنیاد شهید و مشارکت موسسه پیام آزادگان برگزار می‌شود. در تهران نیز سه برنامه با محوریت تجلیل از آزادگان در مجتمع سیدالشهدا(ع) و با حضور حجت‌الاسلام شهیدی و هزار نفر از آزادگان برگزار می‌شود. همچنین در باغ‌موزه دفاع مقدس روزهای 27 و 28 برنامه‌های ویژه‌ای با حضور هزار آزاده و خانواده‌های آنان ترتیب داده شده است.

خوب‌نژاد از افتتاح موزه مرحوم حجت‌الاسلام ابوترابی خبر داد و افزود: این خانه موزه که متعلق به جد خانواده ابوترابی است روز 26 مرداد افتتاح و طی سه روز از امروز 24 مردادماه برنامه‌های ویژه‌ای در این خانه موزه برپا خواهد شد. همچنین از 23 مرداد در بوستان‌های قزوین با حضور هنرمندان و شاعران برنامه‌هایی برگزار می‌شود.

جانشین موسسه پیام آزادگان تصریح کرد: برگزاری مسابقه نقاشی و کتابخوانی و دلنوشته را در شهر قزوین خواهیم داشت. در 14 محله قزوین برنامه‌هایی با حضور آزادگان برگزار می‌شود؛ که این برنامه‌ها با همت شهرداری قزوین و مشارکت موسسه پیام آزادگان اجرا می‌شود.

خوب نژاد از رونمایی 8 عنوان کتاب در 25 مردادماه خبرداد و گفت: مراسم رونمایی کتاب‌ها در سرای اهل قلم با حضور نویسندگان کتاب برگزار خواهد شد. در این مراسم کتاب‌های "آبی تر از آسمان"، "به سمت پرواز"، "کتاب علی فرعون" که از سربازان کُردزبان در بند اسارت عراق و انسان خاصی بود، "غربت باران"، "من علیرضا متولد اوپاتان"، "واگویه‌های سید" و دو کتاب دیگر رونمایی خواهد شد.

وی به تولید 10 مستند و پخش آن در صدا و سیما اشاره و بیان کرد: دوست داریم همپای سایر نهادها که وظیفه ترویج فرهنگ را دارند، کار کنیم؛ ولی متاسفانه برخی مسئولان نظام در صحبت‌ها از شهدا، جانبازان و ایثارگران حرف می‌زنند، اما نام آزادگان را نمی‌آورند و آزادکان در پروسه ادغام ایثارگران از ادبیات مسئولان جدا شده‌اند. این گلایه را داریم که وقتی مسئولی از اقشار مختلف تجلیل می‌کند هیچ گروهی فراموش نشود. اگر قرار است روحیه فداکاری را در جوانان بپرورانیم باید به نحو احسن از حماسه‌آفرینان به‌ویژه آزادگان که فداکارترین ایثارگران بودند، تجلیل کنیم.

وی به چالش اصلی امروز آزادگان اشاره کرد و گفت: چالش امروز آزادگان بحث درمانی است. حدود سه هزار اسیر شخصی داشتیم؛ که غیر نظامی بودند. اکثر رزمندگانی که به اسارت درآمدند خود میانگین سنی آنان 20 تا 30 سال بود و جوان بودند؛ این جوانان امروز 40 تا 50 سال سن دارند و دردهای اسارت در این سن خود را نشان می‌دهد. ما شاهد مرگ و میرهای غیرطبیعی در بین آزادگان هستیم. چالش عمده در شرایط فعلی مشکل درمانی است. توجه به آمار فوتی‌ها نشان می‌دهد که اکثرا در سن فوتی نیستند و سنشان کم است. از نهادهای مربوطه تقاضا داریم اگر هم کاری نمی‌توانند بکنند، پایش سلامت را در دستور کار قرار دهند. دلیل درگذشت بیشتر آزادگانِ فوت شده مشکلات گوارشی و قلبی بوده است.

وی افزود: قانون حمایت آزادگان سال 67 مصوب شد؛ که بحث اشتغال، مسکن، آموزش و درمان به خوبی در آن دیده شد. در بحث اشتغال، آزادگان نسبت به دیگر ایثارگران زودتر به کار گرفته شدند. در مسکن نیز به نسبتاً خوب عمل شد؛ ولی مشکلاتی پیش آمد که در آزادگان شاهد عدم تعادل در برخورداری از حق و حقوق هستیم. برخی از آزدگان حقوق مستمری از ارتش می‌گیرند؛ که دیگر آزادگان از آن محرومند.

خوب‌نژاد به برخی فعالیت‌های موسسه پیام آزادگان در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: به 50 هزار نفر از آزادگان خدمات اردویی فرهنگی دادیم؛ که برای 19 هزار نفر برگزاری افطاری و اجرای برنامه فرهنگی داشتیم. همچنین 20 هزار نفر از آزادگان اردوگاه ها را دور هم جمع کردیم، و خدمات اجتماعی به آزادگانی که به شدت گرفتار هستند می‌دهیم. در بخش حقوقی هم خدمات حقوقی ارائه شده است. پنجشنبه کلید فراگیر شدن خدمات در استان‌ها زده شد و هدف این بود تا آزادگان گرفتار را معرفی کرده و برنامه‌های فرهنگی مناسب آنها تدارک دیده شود.

ارسال نظرات