تنش های سیاسی اخیر ترکیه ، بازار منطقه ای پوشاک این کشور را تحت تاثیر قرار داده و سبب شده تا از مدار تولید فاصله بگیرد.
کد خبر: ۸۷۲۶۷۰۵
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، صنعت نساجی ایران و ترکیه در سال های گذشته وضعیتی مشابه یکدیگر داشتند اما با گذشت زمان صنعت نساجی ترکیه از ایران پیشی گرفت.

گفتنی است در یک ماه گذشته به دلیل برخی از مشکلاتی که پس از کودتای نافرجام اتفاق افتاد، ترکیه از مدار تولید فاصله گرفته، علاوه بر این آثار این کودتا در دیگر بخش های این کشور از جمله صنعت توریسم نیز تاثیرات مخربی بر جای گذاشته است.

مهدی اسلام پناه مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت معدن تجارت تصریح کرد: با توجه به گذشت کمتر از یک ماه ازکودتای نافرجام درترکیه نمیتوان آمار دقیقی ازتاثیرات نامطلوب این موضوع در اقتصاد این کشور ارایه داد اما آنچه که مسلم است، این اتفاق به صنایع مختلف ترکیه ضربه وارد می کند و درجذب سرمایه های خارجی نیز مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: هرچند در سالهای گذشته ترکیه ازمدار تولید محصول فاصله گرفته و به سمت تولید دانش و تکنولوژی پیش رفته است اما تحت تاثیر اتفاقات سیاسی اخیر، مولفه بازار دچار تحریک شده و کمپانی های پوشاک این کشور با کاهش فروش روبرو شده اند.

این کارشناس صنعت بیان کرد:ترکیه قطعا ازمدار سرمایه گذاری امن منطقه خارج خواهد شد و دیگر برای سرمایه گذاران خارجی قابل اعتماد نیست.

اسلام پناه تصریح کرد:صنعت نساجی یکی از صنایع اصلی و مهم هر کشوری محسوب می شود که موتور محرکه آن صنعت پوشاک است؛اصلی ترین مولفه تاثیرگذار درصنعت پوشاک، برندینگ است و ما باید سعی خود را بر این موضوع قرار دهیم که در فرصت پیش آمده برندهای ایرانی را در منطقه مطرح کنیم.

وی ادامه داد:ما باید محصولاتمان را در بین کشورهای اسلامی و همچنین دیگر کشورها به نمایش بگذاریم  تا بتوانیم بازار همگرای منطقه را تصاحب نماییم .

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت معدن تجارت با اشاره به اینکه صنعت نساجی باید در اولویت فعالیت های دولت قرار بگیرد، تاکید کرد:درشرایط جدید بوجود آمده برای کشورمان و رفع تحریم ها باید سعی کنیم تا بازارهای حداکثری برای پوشاک و صنایع نساجی داخلی بوجود آوریم و از آنجاییکه که منطقه ما دارای بیشترین توریست در دنیاست،با سرمایه گذاری و تبلیغات مناسب می توانیم ازاین امر جهت فروش هرچه بیشتر منسوجات داخلی بهره ببریم.

متزلزل شدن دو رکن درآمدزای ترکیه

در همین راستا محمد حسین برخوردار کارشناس اقتصادی در خصوص تاثیر سرمایه گذاری های بلند مدت در ترکیه پس از ناامنی های اخیر اظهار داشت: این کودتای نافرجام در ابعاد سیاسی و اقتصادی تاثیرات بسزایی خواهد گذاشت که متزلزل ساختن بخش سرمایه گذاری های بلند مدت در این کشور، یکی از این موارد است.

وی در ادامه افزود: اتفاقات اخیر سبب شد تا سرمایه گذارانی که در بخش تولید در این کشور سرمایه گذاری کرده اند، قادر به خروج منابع مالی خود نشوند و از طرفی مشکلاتی برای ورود سرمایه گذاران جدید که با مطالعات خود این کشور را به عنوان بازار برای خود انتخاب نموده اند، ایجاد شود.

برخوردار تصریح کرد: این کشور باید از طریق ایجاد امنیت، زمینه را برای جذب سرمایه گذاری فراهم نماید چرا که سرمایه گذاران در بخش هایی اقدام به صرف منابع مالی خود می کنند که از به یغما نرفتن سرمایه خود، اطمینان خاطر داشته باشند.

برخوردار بیان کرد:‌ در حال حاضر به دلیل کمبود مشتری، صادرات پوشاک ترکیه به دیگر کشور ها و نیز بخش درآمدی حاصل از این صادرات کاهش پیدا کرده اما ورود پوشاک غیر قانونی به ایران به روال سابق ادامه پیدا خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی در پایان بیان کرد: از آنجایی که کشور ما نیز از صنعت نساجی خوبی برخوردار است می تواند در ترکیه سرمایه گذاری کند اما با توجه به شرایط اقتصادی بدی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، خروج سرمایه از کشور امری غیر منطقی است.
ارسال نظرات