سوالاز وزیر روحانی: مگر میتسوبیشی تولیدکننده هواپیما است؟
این یعنی کارنامه ای مبهم و ناروشن برای شرکتی که وزارت راه و شهرسازی ریسک آن را پذیرفته و مذاکرات جدی خود را برای خرید پرنده های آهنی از آن متمرکز کرده است.
کد خبر: ۸۷۲۶۴۶۱
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، قائم مقام وزارت راه وشهرسازی  گفته است که برای  اقتصادی کردن ۶۰  فرودگاه کوچک موجود در کشور به چیزی بیش از خرید ۲۰ فروند هواپیمای ژاپنی نیاز داشته وخرید از این کشور به معنی  پایان مذاکرات  با دیگر شرکتهای هواپیمایی از جمله ایرباس  و بوئینگ نیست.

"اصغر فخریه کاشان" اذعان داشته که برخلاف ادعای منتقدان دولت که معتقدند «مذاکرات با بوئینگ و ایرباس منتفی شده، به همین خاطر اکنون دست به دامن ژاپن شده ایم»، خرید هواپیما از ژاپن جایگزین هواپیماهای ایرباس و بوئینگ نیست بلکه این مذاکرات، بخشی از راهکار نوسازی ناوگان هوایی ایران است.

بنا به این گزارش، دنبال زمان برشدن مذاکرات بین ایران، آمریکا و فرانسه برای عرضه هواپیماهای مسافربری پهن پیکر ازدو شرکت ایرباس و بوئینگ، ایران اکنون دراندیشه خرید پرنده‌های آهنی از شرکت میتسوبیشی ژاپن افتاده که از قرار معلوم، مدت‌هاست مذاکرات دو طرف برای خرید ۲۰ فروند جت مسافربری از شرکت مذکور به ارزش 500 میلیون دلار کلید خورده است.

به نظر می‌رسد دلیل این امر برگرفته از نا امیدی مفرط مدیران ارشد وزارت راه وشهرسازی از سنگ اندازی دو شرکت مذکور برای فروش هواپیما به ایران بوده  که مدیران این وزارتخانه را راهی سرزمین سامورایی ها کرده است.

گفته می شود مذاکرات مذکور در راستای خرید ۲۰ فروند هواپیمای کوچک برای مصارف کوتاه برد داخلی شرکت هواپیمایی آسمان  بوده چراکه تعداد سرنشین این هواپیماها بین  ۷۰  تا۱۰۰ نفر است. 

وزارت راه و شهرسازی ایران در بهمن ماه سال گذشته همزمان با سفر روحانی به فرانسه پیش قرارداد خرید 118 فروند ایرباس را با فرانسه به امضاء رسانده که به نظر می رسد رقم قرارداد مذکور10.5 میلیارد دلار است.

از همان زمان قرار شد تا ظرف 40 روز کاری تفاهم نامه مذکور به قراردادکاری نهایی تغییر وضعیت دهد اما از آن زمان تا کنون بیش از 6 بار، زمان  نهایی شدن این تفاهم نامه به عقب افتاده  و هنوز هم معلوم نیست که  متن این تفاهم نامه به قرارداد نهایی تبدیل شود یا خیر؟.

یکی از دلایل مهم این پدیده، سنگ‌اندازی‌های مداوم جمهوری‌خواهان مخالف توافق هسته‌ای در آمریکا  بوده که سبب  شده تا مذاکرات برای ورود هواپیما به ناوگان  ایران بیش از زمان عادی طول بکشد، رویه‌ای که شاید طولانی‌تر شدن آن به نفع شرکت‌های هواپیمایی ایران نخواهد بود.

صنعت حمل و نقل هوایی ایران یکی از فرسوده ترین صنایع حمل و نقل هوایی در خاورمیانه به شمار می رود که کل هواپیماهای موجود ناوگان هوایی این کشور،  266 فروند بوده که از قرار معلوم 100 فروند آن زمین گیر بوده و عمر مفید 166 فروند دیگر هم بیش از 23 سال است.

گزارش های رسمی  هم نشان می دهند که تعداد تلفات ناشی از سقوط هواپیما از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۹۳ برابر با ۱۹۸۵ نفر بوده، هرچند که تعداد کل آمار سقوط ۷۴ سانحه و تعداد سقوط‌های پر تلفات (فوت بیش از ۳ نفر) ۳۳ مورد بوده است.

شاید از همین رو است که سازمان هواپیمایی کشوری،به تازگی از خروج ۲۷ فروند هواپیمای ازرده خارج از فرودگاه های کشور خبر داده و تاکید داشته که شرکت های هواپیمایی متعهد شده اند ظرف سه ماه آینده نسبت به خروج کلیه هواپیماهای از رده خارج خود اقدام کنند.

حال با گذشت شش ماه از امضاء تفاهم نامه خرید ایرباس و خرید بوئینگ و معلق بودن این تفاهم نامه تا اینجای کار،اینک ایران درکمال یاس  به سراغ میتسوبیشی ژاپن رفته، شرکتی که قرار شده ساخت جت‌های مسافری منطقه‌ای خویش را با ظر فیت مورد اشاره و  برای اولین بار در دستور کار خود قرار دهد.

البته شرکت میتسوبیشی در تولید و عرضه این جت‌ها به شدت با مشکلات جدی رو به رو است  و تاریخ ورود این محصول به بازار تا اکنون چندین بار به تعویق افتاده است. 

دسامبر گذشته ،شرکت میتسوبیشی ژاپن اعلام داشت که نخستین سری این جت‌ها سال 2018 به بازار عرضه می‌شود اما تا اکنون از به تعویق افتادن آن تا سال 2019 میلادی هم سخن به میان آمده است. 
این سری جت‌ها پیش‌تر از سوی شرکت سوئدی اولین خریدار 10 فروند از آن هواپیماها ثبت سفارش شده است. 

نتایج آخرین بررسی ها نشان داده که شرکت میتسوبیشی ژاپن درطول سال‌های گذشته بخشی از بال‌های هواپیماهای بوئینگ را تأمین می‌کرده و اینک با افزایش توان تکنولوژیک خود برساخت هواپیمای مسافرتی (جت میتسوبیشی) متمرکز شده است.!

این یعنی کارنامه ای مبهم و ناروشن برای شرکتی که وزارت راه و شهرسازی ریسک آن را پذیرفته و مذاکرات جدی خود را برای  خرید پرنده های آهنی از آن متمرکز کرده است.

هر چند که دست اندرکاران صنایع مختلف ژاپن درتولید محصولات همواره دقت  لازم را مدنظر قرارداده اند اما مرور بایگانی صنایع مختلف این کشور هم خالی از تجربه های تلخ و شکننده نیست.

به عبارت بهتر، تا اکنون از هواپیماهای تولیدی این شرکت ژاپنی اطلاعات بیشتری در دست نبوده که این خود بر دلهره های این امر بیش از بیش می افزاید.

به نظرمی رسد، پیش بینی منتقدان به واقعیت نزدیک تر شده چرا که از نگاه آنها پروسه خرید هواپیما از فرانسه و آمریکا محتوم به شکست بوده و این پروژه‌ای بوده که فرصت استفاده از محیط بین‌المللی راهم  از بین می‌برد، بنابراین تیم عباس آخوندی از روی ناچاری ، اکنون به سراغ پرنده های آهنی در مرحله آزمون خطای چشم بادامی ها رفته است.

باید دیدکه دست آخر فخریه کاشان با وجود ناموفق بودن در به سرانجام رساندن دو تفاهم نامه قبلی با ایرباس و بوئینگ ، اینک با خرید هواپیما ولو از ژاپن ، رئیس خود را روسفید خواهد کرد و یا در  سال پایانی دولت یازدهم، همه رشته های  برجام در خرید هواپیما پنبه خواهد شد؟

ارسال نظرات