خبرهای داغ:
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان میگو خوزستان:
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان میگو خوزستان با بیان اینکه خوردن میگو آلوده به بیماری لکه‌سفید برای فرد هیچ مشکل و عارضه‌ای به همراه نخواهد داشت، گفت: تقریبا تمام میگوهای آلوده به این بیماری جمع‌آوری و امحاء شده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۸۷۲۶۴۳۳
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲

علی معلم در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج منطقه خوزستان، در خصوص بروز و گسترش بیماری لکه‌سفید در مزارع و استخرهای پرورش میگو در استان، اظهار کرد: به علت مناسب شدن شرایط آب و هوایی و افزایش دمای آب در مزارع پرورش میگو، گسترش بیماری لکه‌سفید تقریبا متوقف شده است.

وی با اشاره به در دست‌ نبودن آمار و اطلاعات دقیق از میزان مزارع آلوده به بیماری لکه‌سفید و همچنین تلفات ناشی از آن، تصریح کرد: اداره‌کل دامپزشکی خوزستان در حال بررسی علل و منشاء بروز عارضه لکه‌سفید در استخرهای پرورش میگو استان است، اما باید دانست که عدم لایروبی این استخرها و مزارع توسط اداره‌کل شیلات خوزستان تنها علت و منشا گسترش بیماری لکه‌سفید نیست.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان میگو خوزستان در خصوص علائم ظاهری آلودگی به عارضه لکه‌سفید، خاطرنشان‌کرد: میگوهای آلوده به بیماری لکه‌سفید از نظر رنگ، طعم و پوسته ظاهری کاملاً با میگوهای سالم متفاوت هستند. بدن و بافت میگوهای آلوده به این عارضه متلاشی می‌شود؛ به صورتی که برای هر فردی تشخیص میگوی آلوده از میگوی سالم میسر خواهد بود.

معلم با تأکید بر امحاء میگوهای آلوده به بیماری لکه‌سفید تحت نظارت اداره‌کل شیلات و اداره‌کل دامپزشکی خوزستان، عنوان کرد: تقریباً تمام میگوهای آلوده به عارضه لکه‌سفید جمع‌آوری و در چاله‌ای سوزانده و امحاء شده‌اند و در نهایت روی میگوهای امحاء شده نیز عملیات آهک‌پاشی انجام شده است. البته روند جمع‌آوری و امحاء میگوهای آلوده به این بیماری، هنوز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه اداره‌کل ‌دامپزشکی خوزستان باید به منشاء‌یابی بروز و گسترش بیماری لکه‌سفید در مزارع پرورش میگوی استان بپردازد، گفت: متأسفانه انتشار اخبار مربوط به گسترش عارضه لکه سفید در مجتمع‌های پرورش میگو به هراس جمعی و امتناع مردم از خریداری میگو منجر شده است، اما باید توجه داشت که عارضه لکه‌سفید، از میان آبزیان تنها میگوها را آلوده می‌کند و حتی خوردن میگوهای آلوده به عارضه لکه‌سفید نیز برای فرد هیچ مشکل و عارضه‌ای به همراه ندارد. البته همانطور که اشاره شد میگوهای آلوده برای مردم قابل تشخیص هستند و امحاء می‌شوند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان میگو خوزستان با اشاره به خسارت قابل توجه میگوپروران از گسترش عارضه لکه‌سفید در مزارع پرورش میگو و تلفات ناشی از بروز این عارضه، اظهار کرد: در سال گذشته نیز بروز عارضه لکه‌سفید منجر به آلوده شدن و در نهایت امحاء بیش از 300 تن میگو شد.

معلم افزود: میگوپروران برای بیمه کردن مزارع خود در سال جاری با مشکلات زیادی مواجه شدند؛ به صورتی‌که با تعلل بسیار زیاد صندوق بیمه محصولات کشاورزی، نیمی از پرورش‌دهندگان میگو نتوانستند استخرهای پرورش میگو خود را تحت پوشش بیمه درآورند. در مجموع صندوق بیمه محصولات کشاورزی امسال عملکرد خوبی در خصوص پوشش بیمه‌ای مزارع پرورش میگو استان نداشت و با توجه به خسارت قابل توجهی که امسال به علت گسترش بیماری لکه‌سفید وارد شد، باید فکری به حال تولیدکنندگان میگو در استان کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها