عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در گفتگو با«بسیج» تشریح کرد

شباهت تخریب قبور شهدا با جنایت آل سعود در حق کوچه های بنی هاشم / غصه خانواده های شهدا را بیشتر نکنیم

ابوالفضل قناعتی گفت: تخریب قبور شهدا و از بین بردن آثار مزار آنها همان کاری بود که آل سعود در کوچه بنی هاشم انجام داد و خانه اهل بیت را خراب کرد تا همسان سازی کند.
کد خبر: ۸۷۲۶۳۹۵
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷

ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج در واکنش به تخریب یادمان شهدا در طرح یکسان سازی و اعتراض خانواده های شهدا در این رابطه اظهار داشت: ما در مناطق جنگی از شمال غرب تا جنوب غرب کشور آثاری از دفاع مقدس را به عنوان میراث 8 سال مجاهدت و شهادت به یادگار داریم و قطعاً هرچه قدر که بتوانیم شکل و ظاهر این مناطق جنگی را حفظ کنیم در انتقال مفاهیم و فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جدید اثر گذارتر خواهیم بود.

وی ادامه داد: ما امروز می بینیم که عده ای بسیاری از آثار باستانی کشور را تملک و خریداری می کنند تا از آنها نگه داری شده و تمدن و فرهنگ ایران را به نسل آینده نشان دهند که البته بعضی از این آثار هیچ تاثیری هم ندارند اما آثار دفاع مقدس که دیدن و انتقال آن به نسل جدید موجب اقتدار و قوت روحیه و بالندگی قدرت ملی ما خواهد شد متأسفانه در بعضی بخش ها به آن کم لطفی می شود.

قناعتی اضافه کرد: بخشی از آثار دفاع مقدس بر می گردد به جاهایی که مکمل مناطق جنگی هستند مثل بهشت زهرای تهران، آثار دفاع مقدس فقط در مناطق جنگی نیست بلکه در سراسر کشور بوده و همه اینها باید حفظ و به نسل جدید منتقل شوند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: ما در بهشت زهرا قطعات شهدایی را داریم که مادران و پدران شهدا با اعتقاد و رویکرد فکری و فرهنگی خود مزاری را برای آنها درست کرده اند در واقع هر مزار شکل خاص خود و تعریفی را از پدر و مادر شهید را به یادگار گذاشته و ما نباید این تفکر را تغییر دهیم و به شکل مدرن دربیاوریم، هر کدام از این قبور بر اساس فکر، اندیشه و اعتقادی ساخته شده که باید به نسل جدید متنقل شود؛ اینکه چرا مادر شهید قبر پسر خود را به این شکل در آورده چرا این دعا را گذاشته، چرا پیشانی بند و پلاک را گذاشته تمام اینها تفکر و اندیشه یک مادر شهید است که به عنوان میراث دفاع مقدس باقی مانده و نباید به هم بزنیم.

وی تصریح کرد: چطور وقتی به یک موزه می رویم می بینیم که برای یک سنگ 5 نفر مراقب هستند چون می خواهند تمدن ایران را منتقل کنند اما باید مزار شهدا را که قطعا بالاتر از این مسائل هم هست به راحتی به هم زده و همسان سازی و یکسان سازی کنیم ؟ این گونه کارها درست نیست.

قناعتی اظهار داشت: تخریب قبور شهدا و از بین بردن آثار مزار آنها همان کاری بود که آل سعود در کوچه بنی هاشم انجام داد و خانه اهل بیت را خراب کرد تا همسان سازی کند؛ در حال حاضر ما کوچه ای به عنوان بنی هاشم نداریم در صورتی که می توانستند آن را مرمت کنند و بگویند امام جعفر صادق و امام محمد باقر(ع) چگونه زندگی می کردند حتی نوع خانه های امامان می توانست برای جوانان ما یک درس و عبرت باشد که در چه خانه هایی رندگی می کردند و اسلام را نشر می دادند آل سعود تفکر تمدن دینی ما را تخریب کرد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: خراب کردن مزار شهدا و از بین بردن آثار و نشانه های آنها هم کمتر از کار آل سعود نیست، تخریب مزار شهدا که هر کدام حرفی برای گفتن دارند و هر کدام پیامی را از مادران و پدران شهدا دارند باعث نابودی فرهنگ شهادت می شود؛ اینکه شکل مدرنی را درست کنیم روح مرده ای را ایجاد کرده ایم که هر کسی هم که عبور می کند می بیند همه قبرها به یک شکل هستند.

قناعتی اظهار داشت: ما پیگیری کردیم و تذکر داده ایم که صورت دادن هر گونه اقدامی در این خصوص باید با حضور نماینده ای از خانواده های شهدا، بزرگان رزمندگان دفاع مقدس، فرماندهان بنیاد شهید، مسئولان فرهنگی استان و پیشکسوتان باشد که با هم افزایی فکری کنند و بررسی کنند که آیا این کار، اثر فرهنگی را از بین می برد یا خیر آیا تبعات دارد یا نه. لذا باید با مشارکت این کار صورت گیرد نه اینکه یک نفر به عنوان مسئول بهشت زهرا هر کاری بخواهد انجام دهد و تخریب کند؛ ما به شهرداری هم تذکر دادیم که این اتفاق نباید رخ دهد و اگر قرار است رخ دهد باید با مشارکت بوده و حتماً رضایت مادران شهدا را در بر داشته باشد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: مادران و پدران شهدا به اندازه کافی درد دوری و شهید شدن پسرشان اذیت شان می کند دیگر ما با این کارها به ناراحتی و غصه های آنها چیزی اضافه نکنیم.

قناعتی در خاتمه یادآور شد: رئیس دادگستری تهران هم حکم داده است که بدون رضایت مادران و پدران شهدا کسی حق دست زدن به قبور شهدا را ندارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار