خبرهای داغ:
استاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مشکلات ما مربوط به تحریم‌های داخلی است، گفت : انقلاب اسلامی در حال تکمیل رکن سوم انقلاب به‌ عنوان اقتصاد قوی است و اگر ایران قدرت بزرگی شود آمریکا دیگر نمی‌تواند ایران را کنترل کند .
کد خبر: ۸۷۲۶۳۷۸
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج حجت‌الله عبدالملکی پیش از ظهر امروز در مراسم روشنگری اقتصاد مقاومتی که در حسینیه سپاه ناحیه امام صادق (ع) اصفهان برگزار شد ، اظهار کرد : یک دیدگاه اشتباه این است که مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها دانسته شود در حالی‌ که ۲۰ درصد از مشکلات ناشی از تحریم‌ها است .

وی افزود: بعد از اجرای برجام، رئیس‌جمهور به این موضوع اشاره کردند که بیشتر مشکلات اقتصادی مربوط به مسائل داخلی است و این ۲۰ درصد باقی‌مانده نیز با مذاکره حل نخواهد شد.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه راه‌حل مشکلات ما اقتصاد مقاومتی است نه مذاکره، تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی را باید بشناسیم و به دیگران نیز یاد دهیم؛ اقتصاد مقاومتی قرار است ما را به قله‌های ترقی برساند و مخصوص شرایط تحریم نیست.

عبدالملکی ضمن اشاره به این موضوع که اقتصاد مقاومتی ظرفیت تولید را به فعلیت می‌رساند، تصریح کرد: برای مثال نباید نفت را به‌ صورت خام بفروشیم و همچنین پیگیری اقتصاد دانش‌بنیان باید در دستور کار قرار گیرد؛ در صورت اجرا شدن اقتصاد مقاومتی می‌توانیم در یک دوره ۳۵ ساله به دومین قدرت اقتصادی جهان تبدیل شویم.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی در حال تکمیل رکن سوم انقلاب به‌ عنوان اقتصاد قوی است و اگر ایران قدرت بزرگی شود آمریکا دیگر نمی‌تواند ایران را کنترل کند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی بیان کرد: در جنگ اقتصادی هر کس باید سنگر خود را شناسایی کند و باید دانست که هر ایرانی در اقتصاد مقاومتی نقش دارد؛ در جنگ تحمیلی نیز موفقیت ما به دلیل شناسایی سنگر بود که اتفاق افتاد، اگر این حرف را قبول کردیم باید نقش‌های خود را بگیریم و به مردم بگوییم که در اقتصاد مقاومتی چه‌کار می‌توان انجام داد.

عبدالملکی به بیان این موضوع که اگر هرکس در سنگر خود قرار بگیرد اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود، پرداخت و اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی یک تعریف عقلایی دارد که در شرایط تهدید و دشواری کشور به اهداف اقتصادی خود برسد و همه کشورهای عاقل، اقتصاد خود را به نحوی طراحی می‌کنند تا به اهداف خود برسند.

وی گفت: اهداف اقتصادی ایران اسلامی در سه مورد استقلال اقتصادی که لازمه آن قدرتمند بودن و حضور مؤثر در بازارهای جهانی است و دوم رفاه عمومی که مردم از یک زندگی مرفه برخوردار باشند و سوم پیشرفت است که هرکس نگاه کند بگویند این کشور از چه اقتصاد پیشرفته‌ای بهره‌مند است؛ باید ایرانی ساخت که معجزه اسلام در سازندگی کشور نمایان شود.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) اذعان کرد: اسلام باعث پیشرفت و آبادانی می‌شود و انقلاب اسلامی باید پیشرفت را به رخ جهان بکشد؛ راه زیادی تا مقصد نهایی داریم که یکی از عوامل آن مربوط به تحریم‌ها است.

عبدالملکی با اشاره به این که تحریم‌ها به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شود، بیان داشت: اصل داستان، تحریم‌های داخلی است و اقتصاد مقاومتی به تحریم‌های داخلی ارتباط دارد.

وی ادامه داد: دشمن ما را تحریم کرد تا انقلاب اسلامی را مهار کند و جلوی تمدن سازی را بگیرد؛ تنها موتور انقلاب ایران مردم هستند و دشمن به دنبال این بود که با تحریم‌ها برای مردم مشکل معیشتی ایجاد کنند و مردم به خاطر مشکلات به مسؤولان اعتراض کرده و دلسرد شوند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی ابراز داشت: تولیدکننده‌ای که با وجود نیاز مردم، کالای خود را احتکار می‌کند و مردمی که به مقدار بسیار زیادی کالای خارجی مصرف می‌کنند جزو تحریم‌های داخلی محسوب می‌شود، متاسفانه معادل بودجه کل کشور در ایران کالای خارجی مصرف می‌شود.

عبدالملکی تصریح کرد: ۱۴ هزار کارخانه و کارگاه تعطیل در کشور داریم و مهم‌ترین مشکل آن‌ها بازار است، همچنین عمده وام‌ها به کسانی داده می‌شود که نیازی ندارند و همین بانک‌ها تولیدکننده را تحریم کرده‌اند.

وی عنوان کرد: تحریم دولت علیه تولیدکنندگان این است که به‌ جای برداشتن سنگ از جلوی حرکت تولیدکنندگان، خودش مشکل‌ساز می‌شود؛ همچنین تحریم مدیران علیه مردم هم وجود دارد به این معنا که تنها نقد می‌کنند و می‌گویند مشکلات مربوط به دولت قبل است و خود کاری را انجام نمی‌دهند؛ همه این نوع از تحریم‌ها باید با اجرای اقتصاد مقاومتی حل شود.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مشکلات ما مربوط به تحریم‌های داخلی است، عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای مذاکره برای رفع تحریم‌های داخلی است؛ باید با شبکه بانکی مذاکره شود که چرا به قاچاقچیان و زمین‌خواران تسهیلات داده می‌شود.

عبدالملکی بیان کرد: باید با مردم مذاکره شود که از سر غفلت کالای خارجی نخرند؛ باید برای حل مشکلات داخلی مذاکره شود  چرا که خیلی اوقات ناخواسته با یکدیگر دشمنی می‌کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه برای عمل به اقتصاد مقاومتی باید وارد صحنه اقدام شویم، تصریح کرد: جبهه اول جبهه علمی و نظریه‌پردازی است که باید جوانب آن مرد بررسی قرارگرفته و تولید صورت گیرد، برای مثال باید تولید علم اقتصاد مقاومتی کشاورزی داشته باشیم و به‌ صورت کلی تولید علم متناسب با اقتصاد مقاومتی پیگیری شود.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: جبهه دوم، جبهه فرهنگی در گفتمان سازی است؛ اقتصاد مقاومتی باید به باور عمومی تبدیل شود و همچنین مردم باور کنند که آمریکا برای ما کاری نمی‌کند و با ما دشمنی جدی دارد؛ در این زمینه نهادهای فرهنگ‌ساز مانند مدارس بسیار مؤثر هستند.

عبدالملکی گفت: جبهه سوم، جبهه سیاسی و مطالبه گری است و اگر امر به‌ معروف و نهی از منکر اقتصادی پیگیری نشود کاری پیش نمی‌رود و این مطالبه گری باید از همه اقشار باشد.

وی عنوان کرد: جبهه چهارم جبهه اجرایی است که باید اجرا و اقدام به اقتصاد مقاومتی پیگیری شود و هرکس در هرجایی و هر موقعیتی اجرای اقتصاد مقاومتی را آغاز کند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به جبهه اول یعنی جبهه علم و دانش، تصریح کرد: در جبهه علمی سه مأموریت اعم از تولید علم با نگرش اسلامی، کمک به تکمیل نظریه اقتصاد مقاومتی و شناسایی حوزه‌های آسیب‌پذیر داریم که نیاز به جدیت در کار برای پیگیری این‌ها داریم.

عبدالملکی ادامه داد: در جبهه دوم ۲ مأموریت اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی را داریم و در فرهنگ‌سازی باید کاری کرد که مردم واقعاً کالای ایرانی را مصرف کنند، باید مخاطب شناسی صورت گرفته و فعالیت برای فرهنگ‌سازی آغاز شود.

وی در ادامه با اشاره با عناصر فرهنگ اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: تقویت فرهنگ جهادی، تقویت روحیه خودباوری، تقویت روحیه خلاقیت، تقویت دانش اقتصادی، آشنایی با عقاید و احکام و اخلاق اقتصادی و در نهایت مبارزه با مفاسد اقتصادی عناصر فرهنگی اقتصاد مقاومتی هستند که باید دنبال شوند.

این استاد دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: مأموریت اصلی در جبهه سیاسی مطالبه مؤثر از همه گروه‌ها و اقشار، همراه با عمل است.
ارسال نظرات