عسل از گذشته تاکنون به‌عنوان محصولی مقوی و دارویی شفابخش در میان کارشناسان تغذیه و مردم جهان شناخته‌شده است.
کد خبر: ۸۷۲۶۲۴۶
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، به عقیده کارشناسان کشاورزی، شهرستان ورامین ظرفیت‌های بسیار بیشتری در حوزه تولید عسل دارد و می‌توان با توجه جدی‌تر به این حوزه و جذب سرمایه‌گذاران، در حوزه صادرات این محصول نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داشت.

 عسل از گذشته تاکنون به‌عنوان محصولی مقوی و دارویی شفابخش در میان کارشناسان تغذیه و مردم جهان شناخته‌شده است.
تولید عسل همواره موردتوجه بسیاری از برنامه ریزان و فعالان حوزه کشاورزی قرار داشته و برخی از مناطق کشور با توجه به ویژگی‌ها و ظرفیت‌های جغرافیایی و اقتصادی خود به تولید این داروی شفابخش اقدام کردند.

شهرستان ورامین که درگذشته با تولید برخی محصولات سنتی کشاورزی نظیر صیفی‌جات و سبزی‌ها شناخته می‌شد، امروز در حوزه تولید محصولاتی نظیر عسل نیز حضور جدی دارد و توانسته به موفقیت‌های خوبی برسد.

شهرستانی که در حوزه تولید عسل حرف‌های زیادی برای گفتن دارد

بر اساس آمارهای ارائه‌شده و با تلاش زنبورداران فعال در شهرستان ورامین، بیش از ۴۰ تن عسل در ورامین تولید و روانه بازارهای مختلف داخلی می‌شود.

عسل ورامین باید در حوزه صادرات حضوری موفق داشته باشد

مجتبی تاجیک، کارشناس حوزه کشاورزی و از فعالان این حوزه  با اشاره به این نکته که ورامین مستعد تولید محصولات مختلف است، اظهار داشت: آب‌وهوا و وضعیت محیطی شهرستان ورامین این امکان را در اختیار تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی قرار داده تا در حوزه تولید انواع محصولات کشاورزی فعالیت کنند.

وی با تأکید بر این نکته که کشاورزی یکی از عرصه های مهم اقتصاد مقاومتی محسوب می شود، افزود: بدون تردید حوزه کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های حوزه اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود که می‌تواند رونق هر منطقه و استانی را رقم‌زده و علاوه بر اشتغال‌زایی برای جوانان، در عرصه صادرات نیز بدرخشد.

تاجیک با اشاره به این نکته که ورامین یکی از مراکز تولید عسل در استان است، ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته و علاقه‌مندی فعالان اقتصادی، هم‌اکنون ورامین به یکی از مراکز تولید عسل در استان تهران تبدیل‌شده است.

وی اضافه کرد:آنچه در این زمینه بسیار مهم و ضروری به نظر می‌رسد، زمینه‌سازی برای حضور موفق عسل ورامینی در بازارهای بین‌المللی است که در این صورت، ارزآوری خوبی برای کشور به ارمغان می‌آورد.

عسل تولیدی ورامین نباید در عرصه بازارهای داخلی متوقف شود

تاجیک  حمایت از زنبورداران را بسیار مهم و ضروری دانست و یادآور شد: حمایت مسئولان و برنامه‌ریزی مدیران جهاد کشاورزی در کنار ارتقای کیفیت عسل تولیدی و ترغیب زنبورداران برای حضور در عرصه صادرات می‌تواند موفقیت‌های مهمی را در این عرصه برای شهرستان ورامین به ارمغان آورد.

وی حضور در عرصه صادرات عسل را با اهمیت دانست و افزود: اینکه شهرستان ورامین در تولید عسل فعال بوده، خبر بسیار خوبی است اما نباید در همین‌جا متوقف شد و باید زمینه‌های لازم برای صادرات این محصول را به اقصی نقاط جهان فراهم آورد.

تاجیک یادآور شد: حمایت از فعالان این عرصه می تواند میل و اشتیاق به تولید هر چه بیشتر عسل را در منطقه فراهم آورد و این امر نباید از سوی مسئولان و دستگاه های مربوطه مغفول بماند.

ورامین یکی از مراکز تولید عسل در استان تهران است

محمدحسین تاجیک، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین  با اشاره به جایگاه این منطقه در تولید عسل اظهار داشت: شهرستان ورامین طی سال‌های اخیر نشان داده که در تولید محصول عسل از ظرفیت و استعداد بسیار بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به فعالیت برخی از علاقه‌مندان به این حوزه در ورامین افزود: هم‌اکنون تولیدکنندگان توانمندی در شهرستان ورامین در حوزه تولید عسل فعالیت می‌کنند و این شهرستان را به یکی از مراکز تولید این داروی شفابخش در استان تهران تبدیل کرده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین با تأکید بر این نکته که جهاد کشاورزی از گسترش تولید عسل در شهرستان حمایت می‌کند، ادامه داد: شهرستان ورامین مستعد تولید محصولات مختلفی نظیر پسته، زعفران، عسل و غیره است و جهاد کشاورزی از تولید چنین محصولاتی که دارای بازار فروش مناسبی بوده و قابلیت صادرات نیز دارد، حمایت خواهد کرد.

ورود ۴۰ تن عسل تولیدی ورامین به بازارهای مصرف داخلی

تاجیک با اشاره به میزان تولید عسل در شهرستان ورامین اضافه کرد: بر اساس آمارهای به‌دست‌آمده، بیش از ۴۰ تن عسل از سوی تولیدکنندگان این عرصه تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین بابیان تعداد کلنی فعال در عرصه تولید عسل در این شهرستان متذکر شد: چهار هزار و ۷۰۰ کلنی در شهرستان ورامین در تولید عسل فعال بوده و تلاش داریم تا از ظرفیت‌های این حوزه به‌صورت بهتری استفاده کنیم.

عمده تولید عسل ورامین در بخش جوادآباد انجام می‌شود

وی یادآور شد: هم‌اکنون تلاش‌های زنبورداران ورامینی به ثمر نشسته و عسل‌های تولیدی این شهرستان برای حضور در بازارهای مصرف داخلی در حال آماده شدن است.

تاجیک با اشاره به این نکته که عمده تولید عسل شهرستان ورامین در بخش جوادآباد این شهرستان صورت می‌پذیرد، بیان داشت: اغلب تولیدکنندگان عسل در ورامین در بخش جوادآباد حضور دارند و به همین خاطر عمده تولیدات این عرصه در بخش جوادآباد صورت می‌پذیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین با تأکید بر این نکته که منشأ عسل‌های تولیدی در ورامین، گل یونجه است، بیان داشت: عسل‌های تولیدی در شهرستان ورامین از کیفیت مناسبی برخوردار است.

عسل ورامین در بازارهای مختلف داخلی حضور دارد

تاجیک با اشاره به این نکته که عسل ورامین قابلیت حضور در بازارهای خارجی و ارزآوری برای کشور را دارد، گفت: هم‌اکنون عسل‌های تولیدی ورامین دارای مصارف داخلی است اما این ظرفیت در میان بهره‌برداران و زنبورداران وجود دارد که در عرصه صادرات نیز بدرخشند.

وی بیان داشت: با گسترش تولید محصول عسل در ورامین و ارتقای کیفیت آن می‌توان زمینه صادرات این داوری شفابخش را به نقاط مختلف جهان فراهم کرده و ارزآوری مناسبی را برای کشور به ارمغان آورد.

به هر ترتیب امروز شهرستان ورامین در تولید عسل از ظرفیت‌های بسیار بالا و قابل‌توجهی برخوردار است که می‌تواند در حوزه اقتصاد مقاومتی به کار گرفته شود.

بدون تردید حمایت از زنبورداران و ارائه تسهیلات و مشوق‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در حوزه تولید زنبورعسل، ازجمله موضوعاتی است که می‌تواند به شکوفایی تولید این محصول در دیار ۱۵ خرداد بیانجامد.

منبع: بسیج سازندگی 
ارسال نظرات