نتقاد عضو انجمن فولاد از سیاستهای اقتصادی دولت:

فولاد وارداتی از چین ۳۰ درصد ارزانتر از تولید داخل/ برنامه‌ای برای حمایت از تولید نیست

عضو انجمن فولاد با بیان اینکه قیمت فولاد وارداتی از چین ۳۰ درصد ارزان‌تر از فولاد ایران است، گفت: تعریف مشخصی برای حمایت از تولید نیست و حمایت از تولید مایه خنده و مزاح برخی شده است.
کد خبر: ۸۷۲۶۱۶۱
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، بهمن قاسمی اظهار داشت: در شرایطی که تولیدکنندگان چینی سنگ‌ آهن مورد نیاز خود را از ایران خریداری می‌کنند، فولاد تولید چین پس از واردات به کشورمان 30 درصد ارزان‌تر از محصولات داخلی تمام می‌شود.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه، شمش فولاد را با قیمت کیلویی هزار و 511 تومان به تولیدکنندگان داخلی عرضه می‌کند، در حالی که قیمت فروش این شرکت به خریداران چینی 1100 تومان است و در واقع صنعتگران داخلی مواد اولیه مورد نیاز خود را گران‌تر از شرکت‌های خارجی تأمین می‌کنند.

وی همچنین با انتقاد از عدم دریافت مالیات بابت واردات،‌ گفت: پیشنهاد ما این است که در زمان ثبت سفارش برای واردات کالا، میزان سود حاصل از آن تعیین و بر اساس آن مالیات تعیین شود.

قاسمی در ادامه با بیان اینکه حمایت از تولید دائماً مورد تأکید مسئولان صنعتی قرار دارد، گفت: این در حالی است که تعریف مشخصی برای این حمایت صورت نمی‌گیرد و موضوع حمایت از تولید مایه خنده و مزاح عده‌ای شده است.

وی همچنین با بیان اینکه رکود در بازار فولاد کمتر نشده است،‌ گفت: در حال حاضر شاهد فساد سازمان‌ یافته در خرید و فروش فولاد هستیم، به طوری که محصول برخی شرکت‌ها با وجود اینکه کیفیت پایین‌تر و قیمت بالاتری نسبت به رقبای خود دارد، اما توسط برخی دستگاه‌ها خریداری می‌شود و بازاری برای شرکت‌های دیگر وجود ندارد.

وی تصریح کرد: گاهی برخی افراد نسبت به واردات و دپوی یک محصول اقدام می‌کنند و مدت کوتاهی پس از این اتفاق، تعرفه واردات آن کالا افزایش می‌یابد و در نتیجه محصولات دپو شده وارد بازار می‌شود که سود زیادی را برای واردکنندگان در پی دارد و سازمان‌های نظارتی باید توجه بیشتری به این اتفاقات داشته باشند.

وی با اشاره به صحبت ترکان مشاور رئیس جمهور مبنی بر اینکه «انسان اشرف مخلوقات است و روزی می‌میرد، تولید هم روزی به مرگ دچار می‌شود»، گفت: چرا مسئولان، این مرگ را فقط برای بخش خصوصی می‌خواهند و هیچگاه برای شرکت‌های دولتی پیش نمی‌آید؟

قاسمی در پایان با تأکید بر لزوم ادغام شرکت‌های کوچک و متوسط فولادی در کشور،‌ گفت: با این کار هزینه سربار تولید کاهش می‌یابد و سود بیشتری برای تولیدکنندگان ایجاد خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار