خبرهای داغ:
آئین اختتامیه چهارمین دوسالانه عکس حوزه با سخنرانی رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و مدیر گروه عکس دانشگاه هنر برگزار شد و برگزیدگان این جشنواره تجلیل شدند.
کد خبر: ۸۷۲۵۷۶۷
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آئین اختتامیه چهارمین دوسالانه عکس حوزه (اشراق) و مراسم تجلیل از برگزیدگان این جشنواره امروز(21 مرداد) در سالن همایش پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی برگزار شد.
 
چهارمین دوسالانه عکس حوزه(اشراق) با موضوع«روحانیت و حوزه های علوم دینی» به صورت ملی برگزار شد و نمایشگاه آثار این جشنواره در تاریخ 16 مرداد در نگارستان اشراق افتتاح شد و آئین اختتامیه و اهدای جوایز همزمان با ایام دهه کرامت در سالن همایش پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی برگزار شد.
 برگزیدگان چهارمین دوسالانه عکس حوزه تجلیل شدند
تجربه‌های زیستی طلاب در دوسالانه عکس تقویت شود
در این مراسم، محمد  حسنی، رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، عنوان کرد: پدیده عکس و عکاسی از زمان تولد و اختراع محل بحث و چالش فکری و نظری شد و پس از ظهور پدیده عکس، مسأله زمان مورد توجه متفکران قرار گرفت.
 
رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: در حوزه عکس، بسط قوه بینایی انسان و فشرده کردن مکان مطرح است که با تأمل همراه است؛ در پدیده عکس این امکان وجود دارد که ما با دیدن عکس آرزو کنیم، بگرییم، بخندیم، امکان درس گرفتن در دیدن عکس وجود دارد.
 
حسنی تصریح کرد: وقتی هنر عکاسی متولد شد، تحول جدی به وجود آمد و پایه ای برای رسانه‌های تصویری و بصری شد؛ امروز پدیده عکس در فضای مجازی و تولد شبکه‌های ارتباطی نوین، تولدی دوباره پیدا کرده است؛ و با ظهور فضای مجازی، صدها گالری همراه افراد وجود دارد.
 
وی با بیان این که مسأله تبلیغ دینی در عکاسی وجود دارد، گفت: کسانی که در هدایت دینی جامعه شریک هستند، می‌توانند به وسیله پدیده عکس، لحظاتی داشته باشند که قابل بحث، ارائه و بازنمایی باشد و این امر می‌تواند به معرفی و نشر معارف دین کمک کند.
 
رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به این که ایده‌های نوینی در جشنواره عکس ایجاد می‌شود، اظهار امیدواری کرد که در جشنواره‌های آینده، بحث تجربه‌های زیستی طلاب که در مقطع تبلیغ وجود دارد، تقویت بیشتری داشته باشد.
 
برخی آثار دوسالانه عکس حوزه الگوآفرین است
در ادامه محمد خدادادی مترجم زاده، عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اظهار داشت: دوسالانه ملی عکس حوزه (اشراق) در سه دوره گذشته تجربیاتی کسب کرد، با این وجود، داوری این دوره کار سختی بود، به ویژه که اولویت‌های مفهومی به اولویت‌های فرمی و ظاهری غلبه داشت.
 
مترجم زاده افزود: برپایی دوسالانه عکس دارای مزایای بسیاری است، از جمله سازمان تبلیغات و حوزه  علمیه قم که عهده دار این جشنواره است، یک حرکت فرهنگی را به صورت مستمر رقم زده است، همچنین شناسایی عکاسان خلاق و پرکار و  معرفی آنان به جامعه و تشویق آنها را از دیگر اهداف برگزاری دوسالانه عکس حوزه است.
 
وی تصریح کرد: ما می‌توانیم از جشنواره دوسالانه عکس حوزه، آرشیو ساختارمند پدید آوریم و این جریان را برای تاریخ ثبت کنیم.
 
عضو هیأت عملی دانشگاه هنر با بیان این که برخی از عکس‌های دوسالانه عکس حوزه الگوآفرین است، گفت: حضور طلاب در میان مردم و در دوران تبلیغ، سلوک دوران مهم طلبگی و ... را می‌تواند در خلال عکس‌ها مشاهده کرد.
 
وی با بیان این که در ایران در ارتباط با موضوع مجموعه عکس مشکل داریم و البته این مشکل در جهان وجود دارد، تأکید کرد: امروز مجموعه عکس را نمی توان از آرشیو داشت، بلکه برای ایجاد یک مجموعه عکس باید برنامه ریخت و بر اساس برنامه شروع به کار کرد.
 
مشکلات مالی در حوزه هنر، دست هنرمندان را بسته است/تأثیر گزارش عکس روستای چشمه شور بر مسئولین
همچنین احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که عکاسی می‌تواند تأثیر زیادی در پیشرفت جامعه و انسان داشته باشد، گفت: عکس در طول تاریخ نقش زیادی در تحولات اجتماعی، شخصیت انسان ها، جنگ‌ها و انقلاب ها، تحولات صنعتی و ... داشته است.
 
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در گزارش‌هایی که توسط دستگاه‌های اجرایی ارائه می‌شود، عکس می‌تواند بسیاری از پیام‌ها را برساند و این که چقدر کار در دستگاه‌های اجرایی صورت گرفته است.
 
وی با اشاره به افشای حقوق‌های نجومی در ایران، تصریح کرد: در ماه‌های اخیر، مردم از بسیاری از مشکلات جامعه رنج می‌برند و امروز مردم عیب‌ها را بیشتر می‌بینند، در حالی که ساده زیستی در بین طلاب و برخی مسئولین وجود دارد و عکاسان می‌توانند با تولید و نشر آثار خود در این حوزه تأثیرگذار باشند.
 
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات آب روستای چشمه شور در استان قم، عنوان کرد: چندی پیش، یکی از عکاسان به روستایی در قم رفته بود که عکس‌هایی از وضعیت شرب این روستا تهیه کرده بود، این گزارش مسئولین را از خواب بیدار کرد و ما به خاطر این مسأله از مردم عذرخواهی کردیم.
 
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکلات مالی که در حوزه هنر وجود دارد، دست هنرمندان را بسته است، وضعیت مالی کشور به طور کلی نامساعد است، گرچه درآمد افزایش چشمگیر یافته است، اما هزینه‌ها نیز در پی آن افزایش یافته است.
 
امیرآبادی فراهانی بیان داشت: ما باید هزینه‌ها را کاهش دهیم و به حوزه فرهنگ و هنر بودجه بیشتری اختصاص دهیم و به بحث اعتقادی فرهنگی کمک کنیم که امید است در مجلس و در برنامه ششم فکر اساسی برای فرهنگ صورت بگیرد.
 برگزیدگان چهارمین دوسالانه عکس حوزه تجلیل شدند
در ادامه مراسم، ابراهیم سلیمانی، دبیر چهارمین دوسالانه عکس حوزه (اشراق) با بیان این که چهارمین دوسالانه عکس حوزه رشد زیادی نسبت به دوره قبل داشته است؛ گفت: ما در دوسالانه های عکاسی کمتر شاهدیم که مسئولین مختلف حوزه داشته باشند، اما امروز مسئولین و هنرمندان زیادی در رشته های مختلف در این جشنواره حضور دارند.
 
برگزیدگان چهارمین دوسالانه عکس حوزه در بخش های مختلف تجلیل شدند
سلیمانی در ادامه سخنان خود، بیانیه چهارمین دوسالانه عکس حوزه را قرائت کرد و پس از آن، آئین تجلیل از برگزیدگان چهارمین دوسالانه عکس حوزه (اشراق) با حضور نماینده مردم قم در مجلس، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و علوم واسلامی، رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی، مدیرگروه عکس دانشگاه هنر، استاد معلمی و ... برگزار شد.
 
در بخش تک عکس ویژه عکاسان روحانی، سیدجواد میرحسینی، نفر اول؛ حسن الماسی، نفر دوم و زهرا کاردانی نفر سوم معرفی شدند.
 
در بخش مجموعه عکس ویژه عکاسان روحانی، سیدجواد میرحسینی، علیرضا ابراهیم پور و مصطفی محمددوست حائز رتبه های اول تا سوم شدند.
 
غلامرضا احمدی، محمدصالح شریفی و صابر قاضی در بخش تک عکس عکاسان آزاد به ترتیب حائز رتبه اول تا سوم شدند، همچنین علی جعفری نطنزی، امیر قیومی و امید آقایی حائز رتبه اول تا سوم در بخش مجموعه عکس عکاسان آزاد شدند.
 
حسن قائدی و امیرعلی جوادیان شایسته به عنوان برگزیدگان ویژه چهارمین دوسالانه عکس حوزه (اشراق) معرفی شدند و از آنها تجلیل شد.
ارسال نظرات