اشکالات ساختاری قراردادهای جدید نفتی هنوز رفع نشده
وزارت نفت مفاد قراردادهای جدید نفتی را محرمانه کرده و بسیاری از کارشناسان نمی‌توانند درباره قراردادهای جدید نفتی اظهارنظر کنند.
کد خبر: ۸۷۲۵۶۱۱
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه وطن امروز در گزارش امروز خود نوشت: وزارت نفت مفاد قراردادهای جدید نفتی را محرمانه کرده و بسیاری از کارشناسان نمی‌توانند درباره قراردادهای جدید نفتی اظهارنظر کنند اما همان تعداد اندک کارشناسان نفتی این قراردادها را به زیان صنعت نفت و کشور می‌دانند. 
 
هدایت‌الله خادمی در همین زمینه اظهار داشت: از آنجا که قرار بود عصر روز سه‌شنبه با حضور وزیر نفت، موضوع قراردادهای IPC در جلسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی طرح و بررسی شود، از آقای دکتر درخشان که کارشناس صاحب علم و باسابقه‌ای در این‌باره است دعوت کردیم و ایشان نیز در جلسه کمیسیون حضور یافت و ایرادات اساسی مدل IPC را برشمرد.

وی افزود: وزیر نفت حدود ساعت 14:30 به جمع ما پیوست و توضیحات خود را درباره لزوم اجرای IPC با تکرار همان حرف‌های گذشته آغاز کرد و اذعان کرد ما پول نداریم، برای توسعه مشکلات زیادی داریم، دولت گذشته پول‌ها را گرفته و درست سرمایه‌گذاری نکرده و این IPC همان بای‌بک است و...؛ که من در واکنش به صحبت‌های آقای زنگنه گفتم اگر همان بای‌بک است، چرا نمی‌روید همان مدل بای‌بک را اجرا کنید؟ چرا آنقدر اصرار بر مدل IPC دارید؟
 
این عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم ادامه داد: به وزیر نفت گفتم بگذارید با زبان ساده و محلی به شما بگویم، اگر مدل بای‌بک را اجرا کنید، یعنی سرمایه‌گذار می‌آید پول می‌آورد و کارش را انجام می‌دهد و پولش را می‌گیرد و می‌رود، اما مدل IPC یعنی سرمایه‌گذار می‌آید اینجا صاحب خانه می‌شود و این در تضاد با قوانین کشور است.
 
خادمی با بیان اینکه «IPC اشکالات ساختاری متعددی دارد»، گفت: وقتی50 درصد سهم تصمیم‌گیری با شرکت خارجی است که در میدان سرمایه‌گذاری کرده، زمانی که توافق نظری حاصل نشود، باید روی مخزن خودمان به مراجع حل‌اختلاف مراجعه کنیم و این یعنی حق مالکیت حاکمیتی خودمان را داریم دودستی تقدیم می‌کنیم و دیگر حق تصمیم‌گیری مستقل بر مخازن‌مان را نداریم.

وی افزود: من از وزیر نفت پرسیدم که شما چه بحث و مشکلی با متخصصان نفتی این مملکت دارید، شما رفتید شناور امیرکبیر که در آب‌های عمیق دریای خزر فعالیت می‌کند را از ایرانی‌ها گرفتید و به خارجی‌ها دادید و آنها هم نیروهای ایرانی را یک به یک بیرون کردند و بعداً عکس نحوه فعالیت‌های‌شان هم آمد که روی شناور ما حمام آفتاب گرفته بودند.

نماینده مردم ایذه و باغملک تصریح کرد: در جلسه عصر دیروز به آقای زنگنه گفتم حالا می‌خواهید با اجرای IPC مخازن‌مان را دودستی به خارجی‌ها بدهید که چه نتیجه‌ای حاصل شود؟ شما نوشتید که از این مدل قراردادی قرار است حداکثر یک‌میلیون بشکه نفت به تولید کشور اضافه شود؛ وقتی می‌گویید حداکثر، یعنی اگر در مجموع 100 هزار بشکه هم حاصل شد، این هدفگذاری محقق شده است. سوال من این است این همه امتیاز به شرکت‌های خارجی بدهیم و خودمان را وابسته آنها کنیم که یک میلیون بشکه به ظرفیت تولید اضافه کنیم؟
 
وی ادامه داد: ما با توان داخلی در سال 87 به میزان 4 میلیون و 150 هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کردیم، بعد هم که کاهش تکلیفی در برنامه قرار گرفت، بعد از آن توانستیم به سرعت به میزان تولید قبلی بازگردیم و این نشان می‌دهد که از این نظر در توان داخلی با کمبودی مواجه نیستیم.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم با بیان اینکه «برای ما زشت است پس از 108 سال بخواهیم دوباره به دنبال وابسته کردن خود به توان شرکت‌های خارجی باشیم»، گفت: به وزیر نفت گفتم یعنی ما به اندازه عربستان هم نیستیم که خارجی‌ها را بیرون کرد و از شرکت‌های خارجی به عنوان مشاور و تأمین‌کننده تجهیزات استفاده می‌کند؟
 
وی افزود: به آقای زنگنه گفتم چرا مرتب می‌گویید ما نمی‌توانیم؟ مگر شما 12 یا 13 سال وزیر نبودید؟ مگر خود شما شاهد توانمندی‌های کسب شده نبودید؟ چرا می‌خواهید با اجرای IPC عزت صنعت نفت ایران را زیر سوال ببرید؟
 
نماینده مردم ایذه و باغملک اذعان داشت: در مجموع وزیر نفت در پاسخ به ایرادات اساسی مطرح شده درباره IPC پاسخی نداشت بدهد و وارد مباحث جزئی برای بحث روی ایرادات نشد؛ در واقع وزیر نفت هنوز باور ندارد که IPC تا چه اندازه می‌تواند به زیان کشور باشد و باید اول خود وزیر را متوجه عواقب این مدل قراردادی کرد و اگر لازم بود از فشار نظارتی مجلس استفاده کرد تا به سمتی نرویم که به زیان منافع ملی تمام شود.

وی افزود: در پایان قرار شد یک جلسه4 ساعته در آینده برگزار شود و وزیر نفت به همراه تمام مدیران و کارشناسان حاضر شوند و نمایندگان عضو کمیسیون انرژی و برخی کارشناسان منتقد ساختار IPC نیز حضور یابند تا بتوانیم این موضوع مهم را به جایی برسانیم.

خادمی با اشاره به مشکلاتی که برای دانشجویان صنعت نفت پیش آمده و تجمع چند روزه آنها گفت: در پایان این جلسه به وزیر نفت گفتم چرا به دانشجویانی که بورسیه شده‌اند و قرار بوده بعد از زمان تحصیل استخدام شوند، می‌گویید استخدام‌ها متوقف شده است؟ که ایشان گفت من مسؤول استخدام دانشجویان نیستم، بروند پس از تحصیل دنبال کار؛ اینجا به آقای زنگنه متذکر شدم ما نمی‌توانیم یکباره به دانشجویانی که تحصیل خود را با اطمینان از استخدام شروع کرده‌اند بگوییم استخدام نمی‌شوید، شما از الان اعلام کنید دانشجویان ورودی سال بعد استخدامی نخواهند داشت تا یک دانشجو از اول تکلیف خود را بداند و برای آینده خود برنامه‌ریزی کند که بالاخره بعد از طرح این مباحث، وزیر نفت قول داد موضوع استخدام دانشجویان فعلی را بررسی کند و در صورت وجود شرایط، نسبت به استخدام تعدادی اقدام شود که ما هم در مجلس پیگیر این مساله هستیم که این قول آقای زنگنه برای ورود وزارت نفت به موضوع دانشجویان بی‌نتیجه نماند.
ارسال نظرات