معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شاهرود

سالانه 600 هزار نفر بر اثر دود دست دوم سیگار می میرند/هزینه مداوای سیگاری ها سالانه 20تا30 میلیارد تومان در کشور است

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شاهرود گفت: در ایران در سال حدود 58 میلیارد نخ سیگار استفاده می شود که 10هزار میلیارد تومان هزینه دارد و 20 تا 30 هزار میلیارد تومان هزینه بهداشتی و درمانی این سیگاری ها در سال است.
کد خبر: ۸۷۲۵۶۰۵
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، محمد محمدی در جمع اصحاب مطبوعات و رسانه در اتاق جلسات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود در سخنانی با اشاره به موضوع ورزش و اهمیت آن در سلامتی اظهار کرد: ورزش باید تبدیل به یک وظیفه عمومی شود و ما در این زمینه در دانشگاه تلاش کرده ایم هیئت رئیسه دانشگاه هفته ای سه وعده به مدت دو ساعت ورزش کنند که بسیار تاثیرگذار در راندمان کاری است.

وی افزود: برای کلیه مراکز بهداشتی شهرستان دارت تهیه شده تا کارکنان این ورزش مرفه را انجام دهند و زمین تنیس با همکاری معاونت های مختلف دانشگاه به مجموعه ورزشی ما اضافه شده است.

محمدی با اشاره به موضوع دخانیات خاطر نشان کرد: مصرف دخانیات مهمترین عامل مرگ در دنیاست و هر دود سیگار هزار نوع ماده شیمیایی دارد که 40 نوع آن سرطان زاست و میزان آلایندگی دود سیگار 50هزار بار بیشتر از آلوده ترین شهرهای دنیاست.

وی تصریح کرد: در سال 6میلیون مرگ ناشی از مصرف دخانیات در دنیاست که 600هزار نفر از این افراد کسانی هستند که دود دست دوم استنشاق کرده اند و از هر 10 نفر افراد مبتلا به سرطان ریه 9نفرشان سیگاری هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بیان کرد: در ایران در سال حدود 58 میلیارد نخ سیگار استفاده می شود که 10هزار میلیارد تومان هزینه دارد و 20 تا 30 هزار میلیارد تومان هزینه بهداشتی و درمانی این سیگاری ها در سال است.

وی با اشاره به افزایش دخانیات به ویژه در خانم ها و دختران و سنین پایین اظهار کرد: ایران و پاکستان و مصر در 40 سال آینده با همین فرآیند ،پر مصرف ترین کشورهای دنیا به لحاظ دخانیات خواهند بود.

محمدی با اشاره به عوامل مختلف در بحث دخانیات و مصرف آن گفت: عوامل اجتماعی،فرهنگی، اقتصادی و حتی ژنتیک و عوامل بسیاری در کنترل دخانیات موثر است و فقط اطلاع رسانی و تبلیغات کنترل نمی کند اما یکی از راهبردهای شش گانه سازمان جهانی بهداشت بحث اطلاع رسانی به مردم برای آسیب های دخانیات است.

وی با اشاره به طرح (قلیان و سیگار دشمنان بزرگ انسان) که در شاهرود اجرا شد عنوان کرد: این طرح تبلیغات میدانی و اطلاع رسانی بود و خود نوعی اقتصاد مقاومتی را شامل می شود چرا که اگر ما بتوانیم فقط یک نفر را از مصرف دخانیات منصرف کنیم یک چهارم در درمان بیمارانی که بعدها دچار سرطان می شوند پیشگیری کرده ایم و صرف جویی هزینه و وقت نمودیم.

محمدی با بیان اینکه در راستای تبلیغات سه کار انجام می شود افزود: کارشناسی،قانونی و سلایق مختلف سه کار در تبلیغات است که ما در این طرح از کارشناسان بهره بردیم و جلسات مختلف با ادارات و مسئولین و صاحب نظران برگزار نمودیم و در امر قانونی نیز ما قانون مبارزه با دخانیات را داریم که جزو 5 قانون جامع و برتر است و ما مکلف به اجرای قانون و کار کارشناسی هستیم و در اینجا سلایق مختلفی نیز وجود دارند که باید در جای خود بررسی شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان شاهرود با بیان اینکه باید در بستر زمان این فرآیندها را دنبال کرد ادامه داد: ما در طرح (سیگار و قلیان دشمن سلامتی) به جای سیگار بلیط استخر دادیم که ورزش است و به سلامتی کمک می کند،میوه دادیم که این هم غذاست و به سلامت کمک می کند و گل دادیم که سبب سلامت روانی است و اینها در راستای سلامت مردم و جامعه بود.

وی با اشاره به برنامه آینده دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: ما در آینده در باب اعتیاد سیگاری ها وارد فرآیند درمان داوطلبانه بدون هزینه و با متدهای روز دنیا می شویم که ان شالله اصحاب رسانه در این امر ما را کمک خواهند کرد.

لازم به ذکر است معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهرستان شاهرود كمپين(قليان و پاكت سيگار خود را تحويل دهيد و پكيج ميوه؛ بليط استخر؛ وگل هديه بگيريد) برای ترغیب مردم به ورزش و دوری از استعمال دخانیات بعد ازعيد فطر به مدت دوهفته (تا اوایل مردادماه جاری) كليه فضاهاي تبليغي شهر از جمله بيلبوردها؛ لمپوست بنر ؛لايت باكس ؛ استند؛ اتوبوس هاي شركت واحد؛ تاكسي ها ؛كليه ادارات و اماكن عمومي مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي را با شعار(قليان وسيگار دشمنان بزرگ سلامتي)دراختیار گرفته وباهمکاری در برگزاری را هپيمايي كودكان مهد كودك هاي شاهرود با محوريت محافظت از در برابر دود دخانيات (دود دست دوم) برنامه های اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه را اجرا کرد و همزمان باكمپين پاكت سيگار و قليان خود را تحويل دهيد ،ميوه،گل،بليط استخر هديه بگيريد؛کارشناسان بهداشت محيط در گشت هاي شبانه با هماهنگي و حكم دادستان شاهرود و همکاری نيروي انتظامي اقدام به بازرسي از مراكز غيرمجاز و زيرزميني نموده و نسبت به جمع آوري قليان از آن اماكن و پلمب چهار واحد زير زميني طي هفته جاري اقدام نموده اند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار