جانشین فرمانده سپاه کردستان گفت: بازی‌های بومی محلی مناطق مختلف ایران ریشه در فرهنگ و باورهای جامعه ایرانی دارد که احیای این بازی‌ها به جلوگیری از نفوذ فرهنگ‌های غربی به داخل کمک می‌کند.
کد خبر: ۸۷۲۵۵۲۷
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، سردار حمزه فلاح شامگاه چهارشنبه در افتتاحیه جشنواره بازی‌های بومی محلی خواهران بسیجی سراسر کشور که در محل اردوگاه سلیمان‌خاطر سنندج برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت، اظهار کرد: چند سالی است که ورزش‌های بومی محلی در حال احیاشدن است ولی هنوز جای کار دارد.

به گفته جانشین فرمانده سپاه کردستان، هر کدام از بازی‌های بومی محلی دارای یک فلسفه خاص و ریشه در باورها و اعتقادات و فرهنگ ما دارد که احیای این بازی‌ها به جلوگیری از نفوذ فرهنگ‌های غربی به داخل کمک می‌کند.

فلاح تصریح کرد: وقتی در زندگی شهرنشینی بازی‌های بومی محلی به فراموشی سپرده شده است، جای قدردانی دارد که سازمان بسیج ورزشکاران در راستای احیای این بازی‌ها چنین جشنواره‌هایی را برگزار می‌کند.

وی با اشاره به برخی ویژگی‌های بازی‌های بومی محلی و بازی‌های رایانه‌ای امروزی، گفت: بازی‌های بومی محلی به علت داشتن تحرک زیاد، نشاط‌آور و شادی‌بخش است اما بازی‌های رایانه‌ای خسته‌کننده و حاصل آن پرخاشگری و دوری از اجتماع می‌شود.

جانشین فرمانده سپاه بیت‌المقدس همچنین افزود: بازی‌های بومی محلی کم‌هزینه و با کمترین امکانات برگزار می‌شود و محصول آن نیز شادی و نشاط و همبستگی و همدلی است لذا به سادگی و تنها با اراده جدی می‌توان آنها را احیا کرد و توسعه داد.

فلاح نقش رسانه‌ها بخصوص رسانه ملی در احیای بازی‌های بومی محلی را پررنگ دانست و گفت: این بازی‌ها در رسانه‌ها و همچنین فضای دانشگاهی و مراکز علمی نیز قابل احیا و ترویج است.

وی با ابراز تاسف از کم‌رنگ بودن این بازی‌ها در فضاهای جامعه ما بخصوص در بین نسل جوان، گفت: اینکه نسل جوان ما با این بازی‌ها غریبه است، به نوعی به فرهنگ اصیل ما لطمه می‌زند چرا که بازی‌های بومی محلی بخشی از فرهنگ ما را تشکیل می‌دهد.

وی در پایان به ورزشکاران شرکت‌کننده در جشنواره سراسری بازی‌های بومی محلی دختران بسیجی توصیه کرد، در عین اینکه احیاگر این بازی‌های سنتی و بومی محلی هستید سعی کنید با فرهنگ سایر مناطق کشور آشنا شوید و به عنوان سفیرانی به مناطق خودتان و بخصوص نسل جوان انتقال دهید.

جشنواره سراسری بازی‌های بومی محلی خواهران بسیجی با حضور 300 ورزشکار از 24 استان کشور و در رشته‌های «هفت سنگ»، «دال‌پلان»، «حمل مشک»، «پرتاب وزنه»، «تیراندازی با کمان دوشاخه» و «طناب‌کشی» از روز چهارشنبه در سنندج آغاز شده است.

ارسال نظرات