دمای بی سابقه هوا در سمنان خزان زودرس گیاهان و درختان پهن برگ به ویژه چنار را درسمنان و بسیاری از نقاط ایران پی داشت
کد خبر: ۸۷۲۵۱۹۰
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
 به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری سمنان در گفت و گو با خبرنگاران گفت:خزان زودرس گياهان و درختان پهن برگ بويژه چنار به خاطر افزايش دماي بي‌سابقه در چند سال اخير است و براي رفع اين مسئله نيز بهترين راهكار كوتاه كردن فواصل آبياري و افزايش دفعات آب‌پاشي است
امیر مظاهری اظهار داشت:با فرا رسیدن تابستان و فصل گرما و افزایش درجه حرارت محیط تا 50 درجه سانتیگراد طی روزهای گذشته معمولاً گونه‌هاي گياهي غيربومي و حتي بعضي گونه‌هاي بومي كشور، توانايي تحمل در برابر اين ميزان از دماي هوا را ندارند و دچار تنش حرارتي مي‌شوند.
وی افزود:  همچنین بروز مشکلات و محدودیت های بسیار زیاد در زمینه تامین آب خام مورد نیاز بسترهای فضای سبز شهری از جمله کاهش بارندگی ها و افت سفره های زیر زمینی، نگهداری فضای سبز شهری را با چالشی جدی مواجه کرده است .
مظاهری با اشاره به تبعات منفي تنش‌ حرارتي در فضاي سبز شهري گفت:تامین آب خام و آبیاری مناسب از مهمترین فاکتورهای مورد نیاز جهت آبیاری بسترهای فضای سبز و در نهایت سرسبزی و شادابی فضای سبز علی الخصوص در شهر کویری سمنان بوده،  لذا با توجه به شرایط موجود ،حفظ و نگهداری فضای سبز شهری به شدت دشوار بوده و با کوچکترین تنش نظیر کم آبی بقای آن به خطر خواهد افتاد .
به گفته وی  طی ماه جاری به دلیل افزایش گرما و تنش خشکی در بسیاری از شهرهای کشور تعداد زیادی از گونه های مختلف درختان دچار تنش خشکی و مشکلی به نام خزان تابستانه شده که به تبع آن برگهای درخت زرد و در نهایت همانند فصل پاییز خزان می نمایند. البته عواملی نظیر گرد و خاک، آلودگی هوا و ضعیف بودن درخت نیز در افزایش خزان تاثیر گذار می باشند .
وی با قدردانی از تلاش و کوشش بی وقفه تمامی پرسنل خدوم سازمان پارکها و همچنین آبیاری 24 ساعته فضای سبز شهر سمنان خاطر نشان کرد: با برنامه منظم تدوین شده از سوی کارشناسان و همچنین حمایت و پشتیبانی تمامی مسئولین محترم شهراعم از شورای اسلامی_شهردار محترم و کلیه معاونین، علیرغم تمامی مشکلات و محدودیت ها، سازمان پارکها توانسته با حداقل تنش و تا کنون بدون بروز مشکلاتی از قبیل خزان تابستانه در سطح شهر ،با آبیاری منظم و برنامه ریزی شده شهری سبز و فضای سبزی شایسته شهروندان را نگهداری نماید .
مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سمنان تصریح کرد:  در حال حاضر تمامی فضای سبز 300 هکتاری شهر سمنان با استفاده از آب خام که توسط شبکه لوله کشی آب خام شهری و یا انتقال توسط ترابری و تانکر به سطح بسترهای فضای سبز منتقل می شود آبیاری شده و هیچ استفاده ای از آب شرب شهری در این زمینه وجود ندارد .
مظاهری ابراز امیدواری کرد: علیرغم وجود تمامی محدودیت ها از جمله تامین آب خام ، بتوانیم با حمایت مسئولین محترم و شهروندان سبز شهر اخلاق و تلاش و کوشش تمامی پرسنل سازمان پارکها علاوه بر نگهداری مناسب فضای سبز موجود ، با استفاده از روشهای نوین آبیاری و صرفه جویی در مصرف آب ، گامی مهم در زمینه توسعه فضای سبز شهری برداریم و در محدوده هایی که سرانه فضای سبز شهروندان در حد مطلوب و استاندارد نمی باشد از جمله مسکن مهر ، با ایجادفضای سبز ،شهری سبز را به شهروندان هدیه نماییم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها