خبرهای داغ:
استاد دانشگاه اصفهان گفت: باید از برخی متولیان فرهنگ درخواست کنیم تا کنار بروند تا مشکل فرهنگ حل شود.
کد خبر: ۸۷۲۵۰۸۷
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان، سلسله نشست های لباس زیبای من با رویکرد بررسی سبک پوشش در زندگی فردی و اجتماعی به همت کمیته فرهنگ و پوشش سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شد. این مراسم با حضور  دکتر امیر حسین بانکی استاد دانشگاه اصفهان، خطابخش ریاست اتحادیه تولید و توزیع پوشاک اصفهان، حجت الاسلام جعفری از ستاد امر به معروف و نهی از منکر و عده ای از دانشجویان و علاقمندان به مباحث طراحی مد و لباس و حجاب برپا شد.
دکتر امیرحسین بانکی بیان داشت: در وصف پیامبر گفته شده ایشان از بس حیا می کردند لاغر شده بودند، اگر کسی از پیامبر حاجتی می خواست به جای در خواسته کننده پیامبر خیس عرق می شدند، خداوند بخشنده ای است که از ما گنه کاران حیا می کند، خداوند کسی که اهل حیا باشد را دوست دارد.
وی ادامه داد: حیا را  از قدیم از جمله ویژگی شرقی ها می شناختند، این حیا در مورد همه چیز بوده است از جمله اخلاق و احترام به طبیعت و جانداران، در دوره ای که غلبه غرب بر شرق بود، آثار کم حیایی در شرق بیشتر شد. امروز هنجارهای فرهنگی که یکی از آنها حیاگونه بودن پوشش است کم رنگ شده است. سوال این است که چرا بعد از انقلاب با وجود معرفی ارزش ها، هنجارها کم رنگ می شود، علت این عقب نشینی های فرهنگی اخلاقی در چیست؟
وی افزود: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود، و رهبران نهضت هم بیشترین تخصص را در عرصه فرهنگ داشتند، شعارها و دغدغه های ما فرهنگی بود، ما در خیلی از شاخص ها مانند شاخص های علمی و عمرانی پیشرفت داشته ایم، در علومی مانند نانو هسته ای به نقاط مهمی رسیدیم. در بحث امنیت بسیار عالی پیش رفتیم، اما چرا در شاخه فرهنگ خوب جلو نرفتیم و در شاخص هایی که المان هویتی دارند مانند خانواده و حجاب به عقب رفته ایم؟
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: فرهنگ بیشتر از همه چیز از دین ما متاثر است، اما ملت ما بیشتر از آنکه دینی باشد یک ملت فرهنگی است، آنچه در فرهنگ ما جا افتاده رعایت می شود، فرهنگ در مردم قوی است، رهبر ملت هم فردی فرهنگی است، اما ما در عناصر فرهنگی دچار ناکامی فرهنگی شدیم، این امر نشان از ناکارآمدی برنامه های فرهنگی دارد. ما با کار فرهنگی و مدل کار فرهنگی آشنا نیستیم، نگاه سیاسی و نگاه های فوری فوتی به فرهنگ کاربرد ندارد، آنچنان که کار عمرانی جواب می دهد کار فرهنگی جواب نمی دهد، کار سیاسی و فرهنگی در کوتاه مدت جواب می دهد اما کار فرهنگی دیربازده است، کارفرهنگی آرامش می خواهد، و باید بینش ها و گرایش ها را هدف بگیرد، و ما نمی دانستیم که باید مختصات کار فرهنگی را نشانه بگیریم.
وی پاسخ خود به این معما را اینگونه بیان کرد: ما در عرصه فرهنگ به شدت شعارزده عمل کردیم و قواعد فرهنگی را رعایت نکردیم، کمترین بودجه و ضعیف ترین افراد را در بخش فرهنگی گذاشتیم.
بانکی تصریح کرد: باید از بعضی درخواست کنیم تا کار فرهنگی نکنند، باید از برخی متولیان فرهنگ درخواست کنیم تا کنار بروند تا مشکل فرهنگ حل شود. امروز 120 گونه محصول فرهنگی در کشور شناسایی کردیم، اما چند نمونه از آن بیشتر انجام نشده است. کار فرهنگی باید توجه به مخاطب داشته و تنوع مخاطب در آن مدنظر باشد، خوراک فرهنگی هر مخاطب جداست، امروز ما در کار فرهنگی مخاطب خود را نمی شناسیم.
وی در مورد مدپرستی اظهار داشت: عبادت یک جنبه نمادین و یک جنبه حقیقی دارد و آن به معنی اطاعت بی چون چراست، گاهی شما استدلالی کرده و من انجام می دهم که این به معنی پیروی نیست. اگر من مد را به خاطر اینکه مد است انجام دهم می شود مدپرستی و کاری غیرعقلانی است، این به معنی شرک است و مدپرستی با گاو پرستی تفاوتی ندارد.
در انتهای این برنامه از کتاب عطر فرشته نوشته محسن نصری با رویکرد جامعه شناسانه به نقش و کارکرد حجاب در عرصه های فرهنگی سیاسی اجتماعی و کتاب سبک زندگی زنان نوشته  امیرحسین بانکی که به تشریح مباحث عفاف و حجاب از دیدگاه مقام معظم رهبری پرداخته است رونمایی شد./
منبع:خبرگزاری ایمنا
ارسال نظرات
پر بیننده ها