رئیس کمیسیون صنایع مجلس:

حرکت مثبتی برای رفع بیکاری ندیدیم

رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: اختیاراتی که لازم است به استان‌ها تفویض نمی‌شود. بدین معنا که استانداران هم با تیم اقتصادی‌شان تصمیم می‌گیرند و می‌آیند در وزارتخانه، آن‌ وقت یک کارشناس به نوعی وتو می‌کند.
کد خبر: ۸۷۲۴۲۵۶
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، عزیز اکبریان نمایندۀ مردم کرج و رئیس کمیسیون صنایع مجلس در آستانۀ روز «حمایت از صنایع کوچک» طی گفت‌وگویی به تشریح برخی مشکلات حوزۀ صنعت پرداخت.

وی یکی از مهمترین مشکلات صنایع را نحوۀ تعامل بانک‌ها برشمرد و تصریح کرد: «صنایع مشکلات زیادی در برخورد با بانک‌ها دارند. مهمترین مشکل‌شان بالا بودن نرخ سود بانکی است.»

اکبریان بالا بودن سود بانکی را عاملی برای بالا رفتن هزینه‌های تولید می‌داند. رئیس کمیسیون صنایع در این خصوص گفت: «این وضعیت منجر می‌شود به اینکه هزینه‌های تولید برایشان بالا برود و در گردش مالی خودشان دچار مشکل شوند.»

این نمایندۀ مجلس دهم از طرف دیگر به مشکلاتی نیز که ممکن است به خاطر صنایع به بانک‌ها لطمه وارد کند، اشاره کرد. وی خاطرنشان کرد: «در برخی موارد ممکن است بدقولی‌هایی نیز از طرف صنایع نسبت به بانک‌ها صورت بگیرد؛ اما نباید همه را با یک چشم نگاه کنیم.»

اکبریان در ادامه بر ضرورت داشتن نگاه مثبت از جانب بانک‌ها و دولت به تولید و صنعت تصریح کرد. بانک‌ها راهکارهایی برای جبران خسارات وارده به خود دارند. رئیس کمیسیون صنایع یادآور شد: «عملاً بانک‌ها تابه‌حال از آن چیزهایی که توقیف یا مصادره کردند، مالی به دست نیاوردند، به جز اینکه آن مجموعه تعطیل و نابود شده و نه به درد مالک خورده است و نه بانک.»

وی بر همین اساس معتقد است باید تعامل درستی بین بانک‌ها با تولیدکنندگان و صنعتگران به وجود بیاید تا به درک متقابلی نسبت به هم برسند.

اکبریان در ادامۀ این گفت‌وگو به عدم اجرای برخی قوانین توسط دولت نیز گلایه داشت. وی گفت: «خیلی از احکام و قوانینی را که دولت وظیفه دارد، به دلیل محدودیت‌های مالی انجام نمی‌شود. از جمله کمک به صنعت در هدفمندی یارانه‌ها؛ یا احکام دیگری که مجلس گفته است از درآمد دولت برای نوسازی صنایع اختصاص یابد.»

رئیس کمیسیون صنایع ابتر ماندن تلاش‌ها را نتیجۀ عدم اجرای قوانین برشمرد و تصریح کرد: «دولت قانون رفع موانع را هم در حد ۱۰ تا ۲۰ درصد اجرا کرده است. البته دولت هم می‌گوید مشکلاتی برای اجرا دارم که باید در نظر گرفته شود و هر کدام در جای خود باید دیده شوند.»

عزیز اکبریان همچنین در خصوص اقدامات دولت و بانک‌ها، کاهش نرخ سود را در صورت اجرای دقیق و صحیح برای اغلب صنایع خوب و مفید برشمرد.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس در واکنش به اعداد و ارقام اعلام شده دربارۀ بیکاری با اشاره به اینکه تابه‌حال حرکت مثبتی برای رفع مشکل بیکاری از جانب دولت ندیده است، خاطرنشان کرد: «حرف زدند اما عملیاتی شدنش را هم باید ما احساس کنیم، هم مردم متوجه شوند.»

در همین راستا رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز با تأیید این گفته تصریح کرد: «اختیاراتی که لازم است به استان‌ها تفویض نمی‌شود. بدین معنا که استانداران هم با تیم اقتصادی‌شان تصمیم می‌گیرند و می‌آیند در وزارتخانه، آن‌ وقت یک کارشناس به نوعی وتو می‌کند.»

اکبریان خاطرنشان کرد: «اختیارات مورد نیاز استانداران برای تحقق اهداف والای اقتصاد مقاومتی باید به آنها تفویض شود و از طرف دیگر نظارت لازم هم توسط مراجع نظارتی اعمال گردد.»

وی در خصوص صنایع واگذار شده طبق اصل ۴۴ را نیز مناسب ندانسته و در این خصوص گفت: «همۀ نهادها باید کمک کنند که از وضعیت فعلی خارج شوند.»

منبع: هفته نامه نماینده
ارسال نظرات