خبرهای داغ:
گزارش «بسیج» از قاچاق محصول استراتژیک خراسان جنوبی/1
غارت و قاچاق پیاز زعفران به خارج از استان و کشور با وضعیت جدی بحران آب و روند تک محصولی شدن کشاورزی آینده ی اقتصاد و اشتغال شهرستان سرایان را مورد تهديد قرار داده است .
کد خبر: ۸۷۲۴۱۶۰
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج خراسان جنوبی؛ زعفران و پیاز آن یکی از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی به شمار می آید .

شهرستان سرایان یکی از شهرستانهای خراسان جنوبی است که چندسالی است قاچاق پیاز زعفران به راحتی در آن صورت می گیرد که اگر چاره ای توسط مسئولان اندیشیده نشود ممکن است کشاورزی این شهرستان دچار مشکلات فراوانی شوند.

 به همین منظورحسینی کشاورز سرایانی در گفتگو با خبرنگار بسیج اظهار داشت: روزانه بالغ بر 20 تن پیاز زعفران از شهرستان سرایان از استان و کشور خارج می شود.

وی با بیان اینکه اگر تدبير اساسی انديشيده نشود، کشاورز و کشاورزی در شهرستان سرایان با مشکلات عديده ای روبه رو خواهد شد عنوان کرد: کشاورزان و مسئولان روزی متوجه تبعات قاچاق پیاز زعفران خواهند شد که زعفران به واسطه قیمت پایین روی دستشان بماند.

غارت پیاز زعفران توسط دلالان تهدیدی جدی برای کشاورزی سرایان 

حسینی افزود: افرادی که رسما اقدام به خارج کردن پیاز زعفران از شهرستان می کنند افراد مشخص و معلومی هستند واین افراد باید از طرف نیروی انتظامی و با همکاری و دستور جهاد کشاورزی شناسایی شوند.

وی با اشاره به اینکه در کنار نیروی انتظامی تشکیل ستاد مردمی هم مفید به نظر می رسد ، گفت: قاچاق پیاز زعفران سود کلانی را نصیب این افراد می کند و لذا از هر راه و روشی در این راستا دریغ نمی ورزند .

وی خاطر نشان کرد : باسکول های موجود شهرستان هر روز با حجم زیاد کامیونهای حمل پیاز مواجه هستند و در واقع بهترین جایگاه برخورد با بارهای بدون مجوز هستند.

اسحاقی مسئول شورای اسلامی شهرستان سرایان نیز در گفتگو با خبرنگار بسیج اظهارداشت: کاشت زعفران از قدیم الایام مختص استان خراسان و بویژه خراسان جنوبی بوده است.

وی متذکرشد: اگر فعاليت های نظام مند برای جلوگيری از قاچاق پياز زعفران و برخورد با متخلفان صورت نپذيرد، در آينده نزديک شاهد کاهش چشمگير کاشت اين محصول و بناچار بيکاری کشاورزان سرایان و روستاييان و مهاجرت آنها به حاشيه شهرهای بزرگ همچون مشهد خواهيم بود و بدون ترديد مشکلات فراوان بعدی را به دنبال خواهد داشت.

غارت پیاز زعفران توسط دلالان تهدیدی جدی برای کشاورزی سرایان 

مسئول شورای اسلامی شهر سرایان گفت: مسولان شهرستان سرایان مخالف قاچاق پیاز زعفران هستند چرا که ضرر و زیان این کار بیشتر متوجه کشاورزان سرایانی است که در پی خشکسالی های متوالی و بحران آب تنها ممر درآمد و امید شان محصول زعفران است.

وی افزود: پديده قاچاق پياز زعفران در فاصله کاشت تا برداشت زعفران با افزايش قيمت پياز اين محصول از طريق مجموعه های دلالی، باعث میشود، برخی کشاورزان خرده مالک، وسوسه شوند و پياز زعفران را به فروش برسانند.

اسحاقی تصريح کرد: از طرفی برخی افراد نيز که تمايل به کاشت اين محصول دارند، به دليل قيمت بالای پياز زعفران از کاشت آن سر باز میزنند بنابراين افراد سود جو با استفاده از اين فرصت، اين محصول را از طريق مرزها به کشورهايی همچون افغانستان قاچاق میکنند که ادامه اين فعاليت غيرقانونی، باعث خواهد شد، افغانستان و ساير کشورهای مقصد قاچاق، رقيب جدی برای زعفران استان شوند.

 غارت پیاز زعفران توسط دلالان تهدیدی جدی برای کشاورزی سرایان

منصوری از کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان سرایان در گفتگو با خبرنگار بسیج در خصوص قاچاق پیاز زعفران اظهارداشت: برای جلوگيری از قاچاق پياز زعفران، ابتدا بايد به مردم اطلاع رسانی و سپس در بين آنها فرهنگسازی شود که کسب منافع کوتاه مدت ازطريق فروش پياز زعفران، باعث از دست رفتن مزايای کلان بلند مدت برای شهرستان و استان خواهد شد و افزايش بيکاری، گسترش پديده مهاجرت و حاشيه نشينی روستاييان را در پی خواهد داشت.

وی يادآورشد: در اين ميان تدوين برخی ابزارها و سياستهای حمايتی برای کشاورزان زعفرانکار از سوی دولت و مجلس و نهادهای حمايتی لازم وضروری است.

منصوری با بیان اینکه برای جلوگيری از قاچاق پياز زعفران، تشديد نظارت ها ازسوی نهادهای متولی در استان بسيار مهم است، گفت: هر چند که مسؤوليت پيشگيری و جلوگيری از قاچاق پياز زعفران بر عهده يک سازمان خاص نيست، بلکه همه سازمان ها نظير جهاد کشاورزی، نهادهای اطلاعاتی، مراکز آموزش عالی و نهادهای قضايی و انتظامی بايد اهتمام ويژه ای را برای کاهش اين چالش خصوصاً در حوزه های مرزی و خروجی های شهرستانهای استان انجام دهند.

غارت پیاز زعفران توسط دلالان تهدیدی جدی برای کشاورزی سرایان 

وی خطاب به کشاورزان زعفران کار سرایانی گفت: فرآوری زعفران، فرصتهای شغلی فراوانی را برای شهرستان و استان ايجاد می کند و ضروری است، مردم و مسؤولان استان با همدلی برای توسعه اين محصول بکوشند تا ديگر شاهد قاچاق پياز زعفران نباشيم.

این کارشناس اداره جهاد کشاورزی سرایان عنوان کرد: این روزها دلالان به دلیل بالا بودن قیمت پیاز زعفران به سمت قاچاق این محصول سوق پیدا کرده‌اند، به‌طور کلی سود زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی کشاورزان در جیب دلالان است.

وی ادامه داد: این کار سودجویان تاکنون خسارت زیادی به اقتصاد کشور و کشاورزان وارد کرده و خواهد کرد که با ادامه این روند تا چند سال دیگر انحصار تولید زعفران با ورود این کشورها به این عرصه از دست ایران گرفته می‌شود و دیگر نام خراسان جنوبی به عنوان پایتخت تولید طلای سرخ جهان نخواهد بود.

غارت پیاز زعفران توسط دلالان تهدیدی جدی برای کشاورزی سرایان 

منصوری گفت: زعفران گیاهی است که به آب کمتری نیاز دارد و به‌طور کامل با اقلیم شهرستان سازگاری دارد و همین امر سبب شده تا زعفران به عنوان محصولی استراتژیک یکی از مهم‌ترین منبع درآمد مردم استان‌های خراسان به‌ویژه خراسان جنوبی و شهرستان سرایان باشد.

این کشاورز سرایانی در ادامه افزود: قیمت پیاز زعفران طی یک ماه اخیر افزایش چشم گیری داشته و این می تواند نشان دهنده قاچاق آن باشد.

وی ادامه داد: قیمت هر کیلو پیاز زعفران طی یک ماه اخیر از کیلویی 2400تومان به حدود دو هزار و هفتصد تومان وحتی تا سه هزار تومان افزایش یافته است.

انتهای پیام/1800
ارسال نظرات
پر بیننده ها