حامد مظاهریان گفت: در صورت اجرایی شدن آیین نامه جدید مقررات ملی ساختمان که در حال نهایی شدن است پیمانکاری که در دفترخانه اسناد رسمی ضمانت می دهد به ضمانتی که می دهد نیز پایبندی زیادی نشان خواهد داد .
کد خبر: ۸۷۲۴۰۳۷
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای مهندسی در انضباط شهری و بهبود وضعیت ساخت و ساز گفت: تمام بحث ما با شهرداری‌ها و ایجاد انضباط‌شهری بر اصل رجحان منافع عمومی بر منافع شخصی استوار است که منافع عمومی فدای منافع شخصی نشوند و شهرها بر اساس توجه به انضباط شهری و رعایت موضوعات مختلف زیست‌محیطی، میراثی و حقوق شهروندی اداره شوند.

حامد مظاهریان در نشست مدیران راه و شهرسازی استان های سراسر کشور، با اشاره به اهمیت اخلاق حرفه ای مهندسی و نهادینه کردن و اجرایی شدن آن در استان های سراسر کشور گفت: واقعیت موجود نشان می‌دهد که در بستر ارایه خدمات مهندسی مشکلات، مسائل و چالش‌های عمده‌ای وجود دارد که یکی از آنها امضافروشی است که اجرایی شدن نظام نامه اخلاق حرفه ای و نظارت بر اجرای آن توسط مدیران راه و شهرسازی می تواند موثر باشد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای به معنای حذف تمامی تخلفات در سطح جامعه نخواهد بود به آیین نامه کنترل ساختمان و نقشی که اصلاح آن می تواند همراه با اجرای نظام نامه اخلاق حرفه ای مهندسی توامان داشته باشد تاکید کرد و افزود: حل بخشی از مشکلات پیش روی نظام مهندسی و نظام ساخت و ساز کشور به آیین نامه کنترل ساختمان مرتبط است که در دستور کار برای اصلاح قرار دارد و به زودی متن اصلاح آن به اطلاع عموم خواهد رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این یک حقیقت است و همگی به آن اذعان داریم که در دنیای معاصر با پیچیدگی های فراوانی که وجود دارد نمی توان تنها با یک توصیه اخلاقی جلوی مشکلات و مسایل مختلف در حوزه های مختلف ساخت وساز کشور را گرفت و برای اینکار لازم است تا زنجیره های مختلفی که می تواند جلوی برخی از تخلفات را گرفت تکمیل کرد اما می توان انتظار داشت که مانند حرفه های مختلف مهندسان ساخت وساز در کشور با میثاق نامه کیفیت مناسب و در شان مردم را ارایه دهند.

مظاهریان تاکید کرد: نظام نامه اخلاق حرفه ای در سطح بالاتری به اخلاق می‌پردازد و در تلاش است تا با خط کشی سطح وجدان حرفه ای را بسنجد.

وی در بیان ویژگی های قابل توجه و قابل تامل اصلاحات آیین نامه کنترل ساختمان به تضمین ۱۰ ساله پیمانکار ساختمانی بر اساس اختیاراتی که در حین فرآیند ساخت به وی (پیمانکار) محول می‌شود اشاره کرد و گفت: در آیین نامه کنترل ساختمان اعلام شده فردی که ساختمان را می سازد یک پیمانکار است و عناوینی همچون مجری که برای جامعه مانوس نبود دیگر کاربرد ندارد و در تعریف ارایه شده پیمانکار کسی است که از طرف مالک به کار گمارده می شود تا ساختمان را بسازد. پروانه ساخت به نام پیمانکار صادر می شود و پیمانکار که اختیارات مشخصی دارد تضمین می دهد که ساختمان در طی مدت ۱۰ سال کارکردهای اصلی خود را حفظ کند که این تضمین، سخن بسیار قابل تاملی درجامعه ما محسوب می شود.

مظاهریان با تاکید بر اینکه در صورت اجرایی شدن آیین‌نامه کنترل ساختمان، دیگر هیچکس حاضر به انجام فعالیت صوری نخواهد بود گفت: ضمانت ۱۰ ساله پیمانکاری که ضمانت را دفترخانه به ثبت می رساند نشان می دهد که با اجرایی شدن آن دیگر هیچ فردی حاضر به انجام فعالیت صوری نخواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اظهار تاسف از شیوع پدیده امضافروشی در جامعه مهندسی و رسیدن میزان آن به چند صد هزار تومان گفت: در صورت اجرایی شدن آیین نامه جدید مقررات ملی ساختمان که در حال نهایی شدن است پیمانکاری که در دفترخانه اسناد رسمی ضمانت می دهد به ضمانتی که می دهد نیز پایبندی زیادی نشان خواهد داد و پیش بینی می شود که میزان تخلفات در این بخش تا حد قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داشت.

مظاهریان ادامه داد: مجموعه آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان و میثاق‌نامه اخلاق حرفه‌ای مهندسی همدیگر را کامل می‌کنند اگرچه ما معتقد هستیم که این ها گام های اول است و با اجرایی شدن آن نمی توان تخلفات در ساخت و ساز را از بین برد اما می توان به کاهش ان امیدوار بود. اینها در کنار یکدیگر کمک می کند تا شان مهندسان حفظ شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اخلاق همواره در معرض و در تهدید قضاوت های شخصی قرار می گیرد گفت: حرفه های مختلف سعی می کنند فضایل اخلاقی و الزامات را  تا حد ممکن مبتنی به کدهایی کنند که افراد بتوانند با آنها رفتار خود را سنجیده تر کنند و عمق تمدنی جوامع با این ویژگی نمایان می شود. بنابراین این رفتار عمومی که می تواند خود را در رفتار فردی نشان دهد بحث مهمی است.

مظاهریان با یادآوری اینکه حرفه های حسابداری، وکلا و پزشکان میثاق نامه اخلاق حرفه ای دارند که بر اساس آن فعالیت های خود را نیز شکل می دهند گفت: به همت وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، نظام نامه اخلاق حرفه ای مهندسی به منظور کاهش تخلفات ساخت و ساز و مشکلات و چالش های عمومی مطرح شد که در نهایت تدوین آن در وزارت راه و شهرسازی با همت کارشناسان مختلف انجام گرفت و در هیات دولت مصوب شد و در نهایت نیز به استان های سراسر کشور ابلاغ شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پنج اصل شناخته شده در نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای در تشریح دو اصلِ رجحان منافع عمومی بر منافع شخصی و بحث تضاد منافع گفت: تمام بحث ما با شهرداری‌ها و انضباط شهری بر اصل رجحان منافع عمومی بر منافع شخصی استوار است که منافع عمومی فدای منافع شخصی نشوند و شهرها بر اساس توجه به انضباط شهرهای و رعایت موضوعات مختلف زیست محیطی و میراثی و حقوق شهروندی اداره شوند. بدین معنا که ساخت حداکثر طبقات و تغییر کاربری به دلیل درآمدزا بودن اولویت نباشد بلکه همه چیز بر مبنای قانون و البته اخلاق حرفه‌ای ادامه یابد. 

مظاهریان با شاره به نقش مهندسان و مدیران در اجرایی شدن پنج اصل نظام نامه اخلاق حرفه‌ای گفت: مهندسان و مدیران واقف باشند که منافع عمومی بر منافع شخصی رحجان دارد. محیط‌زیست و نگه‌داری و مراقبت از آن، همچنین حفاظت از آثار تاریخی و بافت‌ها و بناهای ارزشمند آن بر منافع شخصی رجحان دارد. همچنین بحث تضاد منافع و جلوگیری از ایجاد شرایط فعالیت برای اشخاصی که دارای تضاد منافع هستند نیز از اصول مهمی است که می تواند به کاهش تخلفات ساخت و ساز در مهندسی ساختمان ها کمک شایان توجهی کند.

ارسال نظرات