کارشناس علوم سیاسی گفت: مهم‌ترین جنگ در عصر امروز، جنگ نرم و پرکاربردترین سلاح آن رسانه است.
کد خبر: ۸۷۲۳۸۴۲
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۶

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، علیرضا پورمسعود عصر امروز در همایش سبک زندگی در  جمع حوزه‌های دانش‌آموزی سپاه ناحیه ساوه با اشاره به لزوم ارتقا سواد رسانه‌ای افراد در جامعه گفت: افزایش سواد رسانه ای مهم‌ترین ضرورت در مقابله با جنگ نرم است.

وی افزود: مهم ترین جنگ در عصر امروز، جنگ نرم و پرکاربردترین سلاح آن رسانه است. 

این کارشناس علوم سیاسی تصریح کرد: سواد رسانه ای داشتن توانایی تشخیص، تفسیر، تحلیل و تبیین رسانه است، کسی که زبان رسانه را ندارد به این معنا که قدرت تحلیل رسانه را نداشته باشد، سواد و دانش روز را ندارد.

پورمسعود با اشاره به بر اهمیت سواد رسانه‌ای تاکید کرد و گفت: گستردگی رسانه ها و تکنیک هایی که مورد استفاده قرار می گیرد، این دانش را به یک دانش کاربردی و عظیم تبدیل کرده است.

این محقق مرکز علمی پژوهشی مهدویت در ادامه با اشاره سرمایه گذاری ها دشمن در جنگ نرم درمورد ناخودآگاه انسان گفت: تغییر الگوهای رفتاری فرزندان یکی از مهم ترین خطرات فضای مجازی است.

وی افزود: الگوهای عملی کودکان ما، امروزه به شخصیت های انیمیشن ها گرویده و باید مراقب این رفتارها باشیم چراکه تغییر الگوهای رفتاری، فرایندی مستمر و مداوم است که برای مقابله با آن نیز باید به صورت مستمر عمل شود.

پورمسعود تصریح کرد: طرح شبهات دینی، تاثیر روی افکار و احساسات از سویی و عدم دریافت پاسخ مناسب شبهات و سوالات و به کارگیری ابزار رسانه ای در مسیر مقابله با آسیب ها از سوی دیگر، سبب جذب جوانان و افراد جامعه به سمت اهداف از پیش تعیین شده قدرت های نرم می شود.

وی افزود: هزینه کم و تاثیرپذیری زیاد از ویژگی های جنگ رسانه ای است و همچنین جذب مخاطب بیشتر نشانه موفق بودن یک رسانه است. 

 استاد موسسه پژوهشی یاسین عصر تصریح کرد: شبکه های اجتماعی دارای فرصت ها و محدودیت هایی هستند، لذا باید ضمن استفاده از آن راهکارهای کنترل و مقابله با آسیب‌های آن را معرفی نمود.

پورمسعود با اشاره به اهمیت آموزش در سنین کودکی گفت: آموزش نسل بعد در آموزش و پرورش اتفاق می افتد و باید برای نسلی نو اندیش، آگاه و تحلیل‌گر برنامه ریزی شود.

وی افزود: افزایش دانش رسانه ای در مدارس باید نوجوانان و جوانان را به توانمندی در بازشناسی آسیب ها و معضلات رسانه و فضای سایبری برساند.

این محقق مرکز علمی پژوهشی مهدویت تصریح کرد: خلا ایده پردازی، خلا قانونی در فضای رسانه‌ای، بی‌توجهی به ردیف بودجه برای ارتقای سواد رسانه ای و فقر دانش اطلاعات بین والدین و بچه ها از مهم ترین مشکلات موجود در حوزه رسانه است.

پورمسعود ادامه داد: اقدام نامتقارن یعنی به کارگیری تکنیک های متناسب با فرهنگ داخلی در زمینه کاری دشمن راهکاری است که باید به دنبال آن باشیم.

ویافزود: ساخت شبکه های اجتماعی داخلی کارآمد، خلق برنامه و ایده، آموزش مبانی اعتقادی و مذهبی با خوشرویی و خوش اخلاقی، مخاطب شناسی، توجه به ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی افراد، یادگیری زبان هر نسل، استفاده از تصویر، فیلم و ابزار جذاب در ارائه آموزش‌ها، تنبیه و تشویق به موقع، رفاقت با دانش آموزان در عین حفظ حریم، هدایت فکری و تربیتی دانش آموزان، ریشه‌یابی تاریخی و منطبق سازی وقایع با زمان و قرآن،تخصیص زمان استفاده مشخص از تلفن همراه، رایانه و استفاده از رسانه متناسب با سن فرزندان راهکارهای عملی برای مسئولان، معلمان و والدین است.

گفتنی است در این مراسم از منتخبین مسابقات فرهنگی هفته عفاف و حجاب در چهار بخش مقاله، شعر، نامه ای به مسئولین و کاریکاتور تجلیل شد .

انتهای پیام/
ارسال نظرات