یازدهمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان ترکی-آذری با برگزاری آئین اختتامیه در سالن همایشهای شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی در ارومیه به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۸۷۲۳۷۶۷
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، در این مراسم نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی اظهار داشت: امید است مطالب و اشعاری که در این جشنواره بیان می‌شود ذخیره‌ای برای آخرت و برکتی برای دنیای ما و سرایندگان اشعار باشد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمهدی قریشی افزود: جشنواره‌هایی که با اسامی متبرک معصومین و ائمه اطهار (ع) برگزار می‌شود باید همانند این بزرگواران پربار بوده و از ادب و معرفت والایی برخوردار باشند.

قریشی گفت: وجود مرقد مطهر امام هشتم (ع) و حضرت معصومه (س) در کشور ما یکی از الطاف الهی است و این دو تن مانع از به وجود آمدن بسیاری از بلایا بر جامعه و مردم کشور ما می‌شوند و در روایتی از امام جواد (ع) بیان شده ‌که اگر کسی به زیارت امام رضا (ع) مشرف شود بهشت برای وی تضمین شده است.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که شاعر و ادیب اهل بیت (ع) هستند به این نعمت الهی افتخار کنند چرا که استعداد خود را در این راه گران‌قیمت صرف می‌کنند و در واقع این قدرت نطق کردن است که می‌توانیم به وسیله‌ آن در قالب‌های مختلف لفظی حالات مختلف را بیان و تفسیر کنیم.

نقش شعر آئینی در دفاع مقدس

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی نیز در این مراسم اظهار داشت: شعر اوج کلام انسان است و شاعر در شعر خود نهایت آرزوهای خود را در قالب چند بیت بیان می‌کند.

علیرضا رادفر خاطرنشان کرد: شعر زبانی است که تمام مردم آن را درک می‌کنند و از شنیدن آن لذت می‌برند و از آن تأثیر می‌پذیرند که این نشان از نفوذپذیری شعر است و در این میان می‌توان به اشعار هشت سال جنگ تحمیلی اشاره کرد که نقش به سزایی در جنگ داشته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: شعرای هشت سال دفاع مقدس با آهنگین کردن اشعار خود رزمندگان اسلام را تهیج کرده و با تأثیر به سزایی در روحیه آنها مفهوم از خود گذشتگی و دفاع از کشور و ناموس را ایجاد می‌کردند.

وی بیان کرد: شعر باید از خود تعهد ایجاد کند و شاعر متعهد نمی‌تواند از درد جامعه و مردم چشم پوشی کند و همیشه در تلاش است که مشکلات جامعه را در قالب شعر بازگو کند و می‌تواند با یک بیت همه چیز را به خوبی تعریف کند و به تصویر بکشد.

رادفر تشریح کرد: صحنه‌ای که یک شاعر می‌تواند آن را درقالب یک بیت شعر ایجاد کند و مفهوم خود را به مخاطب برساند را اگر بخواهیم در قاللب نمایش بر روی صحنه بیاوریم کاری بس دشوار است که بسیاری از بازیگران، کارگردانان، نویسندگان و دیگر عوامل نمایش را خواستار است.

وی افزود: شعرای اسلامی با سرودن اشعار آیینی علاقه خود نسبت به اهل بیت (س) و ائمه نشان می‌دهند که یک امر پسندیده و الهی است و روز به روز رونق بیشتری پیدا می‌کند که سبب می‌شود جامعه و مردم کشور مورد الطفات ائمه و خداوند متعال قرار گیرد.

حضور شاعران کشورهای همسایه آذربایجان غربی در ارومیه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در این مراسم اظهار داشت: بسیاری از شعرای برجسته آیینی در این جشنواره شرکت دارند که ظرفیت بالای منطقه را نشان می‌دهد.

حجت الاسلام محمدباقر کریمی افزود: شعرای داخلی و خارجی بسیاری از استان کرکوک کشور عراق، کشور ترکیه و شهر باکو از کشور آذربایجان در این جشنواره شرکت دارند و سرکنسول شهر باکو در تبریز نیز در این جشنواره حضور دارد که نشان از اهمیت بالای این جشنواره است.

وی گفت: تمامی این جشنواره‌ها و مراسمات در راه اهل بیت(ع) و مطرح کردن بیش از پیش این نعمات الهی است و اساساً نمی‌توان از تمامی شرکت‌کنندگان تجلیل کرد و این جشنواره یازدهمین دوره است در استان آذربایجان غربی برپا شده و قدمت کل این جشنواره به 14 دوره می‌رسد.

کریمی تصریح کرد: از بخش‌های مهم جشنواره می‌توان به بخش بین‌المللی، آئینی، مدیحه و کلاسیک اشاره کرد که شرکت‌کنندگان علاقه بسیاری برای شرکت در این مراسم از خود نشان می‌دهند و امید است که سالیان بعد تمامی این بخش‌ها استمرار یابد.

اشاعه فرهنگ اهل بیت(ع) در جشنواره شعر رضوی

رئیس انجمن شاعران آئینی ارومیه نیز در این مراسم اظهار داشت: جشنواره شعر رضوی احیا کننده ادبیات عاشورایی و مکتبی است و اشاعه فرهنگ عاشورایی نیز مهم‌ترین هدف انجمن شاعران آئینی است که می‌توان به وسیله آن آثار تاریخی اسلامی و عاشورایی را در حوزه ادبیات حفظ کرد.

اکبر بیضایی تصریح کرد: سال‌هاست که تفکر ایجاد مجمعی در موضوع شعر مذهبی به وجود آمده تا شاعران جوان بتوانند شعرسرایی کنند و این تفکر با استقبال مسئولان نیز روبه‌رو شده است.

وی افزود: انجمن شاعران آئینی با اهداف خاصی به وجود آمده ‌که نخستین و مهم‌ترین هدف آن اشاعه فرهنگ عاشورایی اهل بیت (ع) است تا بتوان گامی موثر در حفظ ادبیات عاشورایی برداشت و زندگی ائمه و اهل بیت (ع) را به عنوان سرلوحه و الگوی زندگی افراد معرفی کرد.

بیضایی گفت: دومین هدف از تشکیل انجمن شاعران آئینی معرفی شاعران اهل بیت (ع) است چون شعرایی که تلاش می‌کنند سروده‌های خود را در قالب‌های آیینی ارائه دهند باید بتوانند در زمینه معرفی اهل بیت (س) آثار فاخر خود را به خوبی عرضه کنند.

در انتهای این مراسم از برگزیدگان و صاحبان آثار برتر با اهدا جوایز و الواح تقدیر تجلیل شد.

ارسال نظرات