خبرهای داغ:
مشکلات خبرنگاران از زبان بانوی خبرنگار اصفهانی:
17 مرداد، نمادی از تلاش و سختکوشی کبوترانی است که عاشقانه و بی‏‌پروا در عرصه وسیع اطلاع‏‌رسانی جان خود را بر کف نهاده و با عشقی وصف‏‌ناپذیر به کار و حرفه خود‏، پروازی بي‌پايان و خستگی‏‌ناپذیر را دنبال می‏‌کنند.
کد خبر: ۸۷۲۳۶۷۸
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، این روز بزرگ در حقیقت یادآور اراده عظیم مردان و زنانی است كه برای بازگویی حقائق ، پرچم مقدس اطلاع رسانی را بر دوش گرفته و چراغ راه جامعه خویش گشته اند .

تعهد،بصیرت، روشنگری، بیان حقائق، انتقاد منصفانه و سازنده، در نظر گرفتن مصلحت جامعه و نظام و پرهیز از منهیات دینی و اخلاقی، بخشی از آرمانهای شهیدان والامقام عرصه اطلاع رسانی است كه میراث عظیم اخلاق رسانه ای را برای قشر فرهنگ ساز و خدوم اصحاب رسانه بر جای نهاده اند تا با در نظرگرفتن ارزشهای این فرهنگ غنی، رسالت خویش را به نحو مطلوب تحقق بخشند.

... و روز خبرنگار فرصتی است گرانبها برای پاسداشت مقام شامخ خبرنگارانی كه در راه روشنگری و آگاهی بخشی به آحاد جامعه جان خود را تقدیم جانان كردند ؛ اما این پاس داشتن ها و تجلیل ها چندان خبرنگاران را راضی نکرده و به خواسته هایشان نمی رساند، چه بسا آنها نیازی به این تجلیل ها نمی بینند و چشم داشتی به آن ندارند، چرا که همه چیز در همین یک روز تمام می شود و دیگر نامی از خبرنگار نیست تا سال دیگر و روز خبرنگاری دیگر و نیاز، چیز دیگری هست و بس!

از آنجایی که حرفه خبرنگاری و در کل عرصه خبررسانی، حرفه و شغلی سخت، طاقت فرسا و خطرپذیر است، اقدامات رضایت بخشی در این زمینه از سوی مسؤولان امر صورت نگرفته تا این قشر زحمتکش از جامعه با آسودگی خیال به امرار معاش، گذران امور و انجام کار بپردازند.

"راضیه کشاورز" از جمله زنان خبرنگار فعال و دبیر گروه خبر روزنامه جوان در استان اصفهان است؛ وی که با بیش از ۱۵ سال سابقه کار خبرنگاری را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده در گفتگو با خبرنگار ما از سختی های کار عرصه خبر گفت.

دبیر گروه خبر روزنامه جوان در استان اصفهان گفت: مطمئناً در مواجهه با مشکلات بانوان خبرنگار باید پا را فراتر نهاد چرا که همواره در حق این افراد اجحاف شده است.

وی اظهار کرد: هر ساله در روز خبرنگار انبوهی از پیامک ها و یا کارت پستال ها به دست ما می رسد و دستگاه ها و ادارات مختلف نیز این روز را به خبرنگاران تبریک می گویند اما دریغ که مشکلات رسانه سال هاست لاینحل باقی مانده است.

کشاورز خبرنگاران را قشر زحمت کش خواندکه شب و روز ، در سرما و گرما و با پیمودن مسافت های دور و نزدیک مشغول جمع آوری اطلاعات بوده تا آن اطلاعات را برای آگاه سازی به جامعه ارائه کنند .

وی افزود: از جمله مشکلات رسانه عدم وجود جایگاهی مشخص و در شأن خبرنگاران و به خصوص عدم وجود مرجعی برای رسیدگی به مشکلات آنها است.

دبیر گروه خبر روزنامه جوان در استان اصفهان با بیان اینکه متأسفانه خبرنگاران اصفهان از حقوق و مزایای مکفی برخوردار نبوده اند، تصریح کرد: هر خبرنگاری که در یک رسانه جذب می شود ، آنها را تنها به حق التحریر که مبلغی بسیار ناچیز است و یا دردصی آگهی بسنده می کنند در حالی که از طرفی این مبلغ پاسخگوی نیازهای آنها نیست و از سوی دیگر جذب آگهی وظیفه ی یک خبرنگار نیست!

کشاورز مشکل بعدی خبرنگاران را بیمه نبودن خبرنگاران دانست و بیان کرد: هر ساله مسئولین وعده های زیادی در این زمینه به خبرنگاران می دهند اما تا کنون هیچ یک از این وعده ها عملی نشده است؛ به عنوان نمونه یکی از مشاوران رئیس جمهور در سفر کاروان تدبیر و امید به اصفهان در این زمینه وعده هایی داد که هر سرپرست رسانه ای خبرنگاران خود را بیمه کند ،هزینه بیمه به حساب آن سرپرست واریز می شود اما از دادن این وعده یک ماه هم نگذشت که بلافاصله تکذیب شد.

وی در رابطه با حفظ جایگاه خبرنگاران نیز اظهار کرد: با کمال تأسف باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر عده ای با عنوان خبرنگار وارد جلسات خبری می شوند که حتی شناختی از مدیر مصاحبه شونده ندارند و هنوز آموزش های لازم را در این رابطه ندیده اند و جالبتر اینکه مرجعی که از ورود این افراد جلوگیری کند، در شهر ما وجود ندارد!

وی یکی از علل مظلوم واقع شدن بانوان خبرنگار را راضی شدن آن ها به حقوق کم عنوان کرد و گفت: برخی از این افراد حتی همان حق التحریر کم را نیز دریافت نمی کنند، در حالی که آن ها نیازهایی دارند که نباید نادیده گرفته شود.

کشاورز افزود: متأسفانه وقتی یک خبرنگار زن از حقوق کم خود گلایه می کند سرپرستان افراد دیگری را برای آن ها مثال می زنند که با مدارکی بالاتر حاضر هستند با کمترین حقوق کار کنند و ... بدین طریق آن ها را قانع می کنند.

دبیر گروه خبر روزنامه جوان در استان اصفهان وام مسکن خبرنگاران را نیز از جمله وعده های پوشالی دیگری دانست که تا کنون محقق نشده و ابراز کرد: با وجود اینکه خبرنگاران می توانند همه افراد را به چالش بکشند اما تا کنون نتوانسته اند از حقوق خود دفاع کنند.

وی در پایان تصریح کرد: معتقدم این حرفه ی جذاب آنقدر خبرنگاران خانم را به خود مشغول کرده که حتی فکر ازدوج و تشکیل خانواده را از ذهن آنها ربوده است و باید چاره ای در این رابطه اندیشید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها