تصمیم‌گیرنده طرح دو جناحی نشر ایران کیست؟

غرفه ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، جولانگاه ناشران شبه‌روشنفکر!

ظاهرا قرار است غرفه ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت به برخی ناشران خصوصی و بخش دیگر به ناشران دولتی تخصیص یابد.
کد خبر: ۸۷۲۳۵۸۷
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، شنیده شده قرار است در غرفه جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت که مهرماه برگزار خواهد شد چهره غرفه به شکلی دیگر باشد.

بر اساس این گزارش، در سال جاری قرار شده غرفه ایران به دو قسمت تقسیم شود و 100 متر آن برای ناشران دولتی، دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و ناشرانی که به نحوی در راستای اهداف نظام می‌باشند به مدیریت موسسه نمایشگاه‌ها و 90 متر به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران داده شود.

متاسفانه قرار است پنج غرفه بدون فراخوان به پنج ناشر که به نوعی در بازار نشر معروف به ناشران جریان شبه روشنفکر و غیر انقلابی هستند قرار داده شود و ظاهرا این مسئله با هماهنگی موسسه نمابشگاه‌های فرهنگی اجرایی خواهد شد و این تصور را قطعا القا خواهد کرد که اتحادیه ناشران نگاهش با نظام متفاوت است.

این در حالی است که ناشران زیادی عضو اتحادیه هستند که آثار بین المللی زیادی تا کنون منشر کرده اند و بسیار هم در عرصه بین‌المللی موفق بوده و هستند، به نظر می‌رسد درست بود که همه ظرفیت واقعی نشر در بخش خصوصی مطرح شود نه اینکه با هزینه دولت صرفا فرصت برای ناشران خاص نظیر چشمه، ثالث، ققنوس و سایر ناشران مدنظر فراهم شود.

اساسا تاکنون اتحادیه فراخوانی در این راستا نداده است(فراخوان را موسسه نمایشگاه‌ها منتشر کرده است) و قرار است فراخوانی داده شود که صرفا ناشران کتاب‌هایشان را جهت معرفی بدهند که باز هم در آن میان ممیزی صورت خواهد گرفت.

در شرایطی که رهبر معظم انقلاب به صورت صریح بر حمایت از جریان مومن فرهنگی تاکید دارند مشخص نیست این‌گونه امتیازات ویژه قائل شدن وزارت ارشاد برای ناشرانی که بعضا آثارشان معارض جریان فرهنگی انقلاب اسلامی است برچه مبنایی صورت می گیرد و مسئولین ارشاد بهتر است جهت روشن شدن ماجرا توضیحات خود را ارائه کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار