آیت الله اعرافی در خطبه های نماز جمعه به مناسبت روز خبرنگار:

اسلامی بودن، امانت و صداقت، نخستین شرط کار فرهنگی و رسانه ای/توجه به اولویت های خبررسانی/پرهیز از آسیبهای حوزه خبرنگاری

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عزیزانی که توفیق یافتند در حوزه روزنامه ، رسانه و آگاهی بخشی و خبررسانی به شکل های مختلف حضور پیدا و فعالیت کنند ؛ ضمن اینکه کارشان خیلی حساس و درخور تحسین است ؛ اما باید بدانند کارشان بسیار مخاطره آمیز است و اصول و ضوابطی دارد که باید به آن توجه کنند.
کد خبر: ۸۷۲۳۲۸۷
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از میبد، امام جمعه میبد در خطبه های نماز جمعه این هفته با گرامیداشت هفده مرداد سالروز شهادت شهید صارمی و روز خبرنگار، این روز را به همه خبرنگاران ، اصحاب رسانه ، فعالان در خبر رسانی ، انتقال اخبار و اطلاعات در فضاهای مجازی و مکتوب تبریک گفت و از خدمات آنها در این زمینه تشکر کرد .

آیت الله اعرافی با سوژه قرار دادن روز خبرنگار به چند نکته مهم اشاره کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عزیزانی که توفیق یافتند در حوزه روزنامه ، رسانه و آگاهی بخشی و خبررسانی به شکل های مختلف حضور پیدا و فعالیت کنند ؛ ضمن اینکه کارشان خیلی حساس و درخور تحسین است ؛ اما باید بدانند کارشان بسیار مخاطره آمیز است و اصول و ضوابطی دارد که باید به آن توجه کنند.

صداقت و امانت داری نخستین شرط کار فرهنگی

خطیب جمعه میبد امانت و صداقت را نخستین شرط کار فرهنگی ، خبررسانی ، آگاهی بخشی و رسانه ای به تمام معنای کلمه دانست و اظهار داشت : کسانی که در رسانه کار می کنند باید مواظب باشند ؛ انگیزه های جناحی ، شخصی ، اغراض غیرالهی آنها را در کار خبر و رسانه به دروغگویی و خیانت در امانت و زیررو کردن اخبار و اطلاعات نکشاند.

وی با بیان اینکه یکی از آسیب های مهم حوزه خبرنگاری این است که انگیزه های غیرصحیح امانت و صداقت را تضعیف کند گفت : به تناسب ، در کار رسانه ای اولین شرط ، اسلامی بودن کار رسانه ای و فرهنگی است.

در کار رسانه ای باید الویت ها دیده شود

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با تاکید بر اینکه در رسانه و کار خبررسانی باید اولویت ها دیده و سوژه های مناسب و مساله های لازم مورد توجه قرار بگیرد یادآور شد : اینکه یک رسانه و تحلیلگر به چه مساله ای بپردازد ، ضرورت زندگی و دنیا و آخرت مردم چه چیزهایی است مهم است و برش درست زدن و نگاه صحیح انداختن به مسائل درست و مهم جامعه پرداختن یک ضرورت است.

امام جمعه میبد خاطرنشان کرد : گاهی دهها سال و انواع اخبار پیرامون مساله ای تولید می شود که هیچ ارزشی برای جامعه ندارد ، بلکه گاهی تخریب هم دارد ؛ در حالی که گاهی ده ها مساله در حوزه آموزش ، پرورش ، فرهنگ و اخلاق ادب ، محیط زیست ، مسائل اجتماعی و سیاسی لازم است که هیچ کس به آن نمی پردازد بنایراین باید نظام موضوعات درست و اولویت های سنجیده و پرداختن به چیزی که نیاز جامعه در دنیا و آخرت است مورد توجه قرار بگیرد .

رفتن به سمت اختلاف و دعوا از آسیب های رسانه ای است

آیت الله اعرافی عمق و تحلیل و نقد صحیح را سومین نکته مهم در کار رسانه عنوان کرد و گفت: خبرنگارانی داریم اما در میان اینها آسیب هایی می بینیم ؛ نگاههای سطحی ، انگیزه های غیرالهی و پرداختن به مسائل حاشیه ای که ارزش چندانی ندارد و گاهی رفتن به سمتی که در جامعه اختلاف و دعوا ایجاد کند و بدتر از همه اینها رفتن به سمت دادن اطلاعاتی که ایمان و اخلاق جامعه را تهدید کند کار درستی نیست و باید این آسیب ها برطرف و اصول و ضوابط رعایت شود .

ارسال نظرات