خطيب جمعه رابر:

مادران و پدرانی که دختر دانشجو دارند خیلی مراقب باشند/ رعایت شئونات اسلامی در دانشگاه ها کمرنگ شده است

حجت الاسلام مهدی صادقی امام جمعه شهرستان رابر در خطبه های عبادی و سیاسی این هفته ، تحلیلی درباره آسیب های خانواده داشت و گفت: خانواده، مانند همه نهادهای پر ارزش، در معرض انواع آسیب ها و آفت هایی است که...
کد خبر: ۸۷۲۲۹۱۸
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان،حجت الاسلام  مهدی صادقی امام جمعه شهرستان رابر در خطبه های عبادی و سیاسی این هفته ، تحلیلی درباره آسیب های خانواده داشت و گفت: خانواده، مانند همه نهادهای پر ارزش، در معرض انواع آسیب ها و آفت هایی است که سلامتی، استواری و پویایی آن مورد تهدید قرار می گیرد.
وی ادامه داد: پیشوایان بزرگ اسلام، در کنار تبیین عوامل تحکیم خانواده، رهنمودهای بسیار مهم و ارزنده ای را در جهت پیشگیری ازاین آفات ارایه نمودند که باید خانوادهها از این رهنمود های اسلامی آگاهی داشته باشند تا کمتر اسیب ببیند.
اما جمعه رابر یکی از آسیب ها را تحمیل پیوند زناشویی خواند و افزود: نخستین شرط تشکیل خانواده پایدار، آزادی دختر و پسر در انتخاب همسر و تحمیل نکردن پیوند زناشویی بر آنهاست.
وی ادامه داد: پیامبرخدا (ص) درباره منشأ روانی الفت و اختلاف همسران، می فرماید: زوج ها همچون سپاهیانی هستند فراهم آمده که هر کدام آشنایی داشته باشند با هم الفت می گیرند و هر کدام از آنها که با هم نا آشنا باشند باهم اختلاف پیدا می کنند بدین سان طبیعی است که ازدواج های تحمیلی، پایدار نمی ماند
خطیب جمعه رابر با اشاره به روایتی از جابربن عبدالله بیان کرد:  پیامبر(ص) به روشنی اعلام می کنند که دو طرف ازدواج در انتخاب همسر آزادند و ثروت نمی تواند جایگزین محبت دو نفری که به هم علاقه مند هستند؛ گردد.
وی هدایت و راهنمایی پدر و مادر را برای انتخاب همسر مناسب  ضروری دانست و افزود: جوانان باید بدانند  که در تشکیل خانواده بی نیاز از بهره گیری، مشورت والدین خود نیستند هر چند در نهایت خود آنها هستند که باید همسر آینده شان را انتخاب کنند نه پدر و مادر.
حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه یکی از آفات و مشکلات خانواده ها که مخصوصاً دختر و پسر را تهدید می کند تحمیل دختر و یا پسر است و در ادامه گفت: به انتخاب پسر و دختر ارجحیت دهید.
وی در خطبه دوم  با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم از سراسر کشور از جمله  استان کرمان که چند نفر از خواهران و برادران این شهرستان توفیق زیارت ایشان را داشتند؛ گفت: بنا به گفته رهبر انقلاب برای برخی سخت بود که بپذیرندآمریکا به این راحتی عهد شکنی کند و به  قول خود وفا نخواهد کرد. برخی از سیاسیون داخلی ایران و برخی از دست اندرکاران برجام تصور می کردند که اگر ایران به همه تعهدات خود عمل کند و بهانه ای برای نقض عهد به آمریکا ندهد، آمریکایی ها نیز مجبور به انجام تعهدات خود خواهند بود اما روند یک ساله گذشته نشان می دهد که این سخنان، خوش بینی به آمریکا بوده است.
وی ادامه داد:  آمریکا رسماً عهد شکنی می کند و برجام را نقض کرده است.مردم ما آگاه و بصیرند و دستاوردهای برجام را  می بینند.
خطیب جمعه رابر با تأکید بر اینکه برجام  تأثیر ملموسی در معیشت مردم نداشت، عنوان کرد: نکته مهم  دیگری  که باید به آن توجه  کرد این است که متاسفانه برخی افراد از آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای، چنین وانمود کردند که بدون مذاکره هسته ای با آمریکا وغرب، مشکلات معیشتی مردم حل نمی شود.
وی ادامه داد: گاه در این زمینه به حدی  افراط  شد که همه مسائل مدیریتی کشور و معیشتی مردم به مذاکرات گره خورد و حتی آب  خوردن مردم و آب سدها و آبادانی کشور و تلاش های داخلی منوط به برجام و توافق با غرب و آمریکا شد.
خطیب جمعه رابر با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و وصیت‌نامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی رحمه‌الله  که بارها تأکید بر بی اعتمادی آمریکا کردند، افزود: این سخنان به نوعی چنین  جلوه داد که معضل اصلی پیش پای مشکلات کشور با نوشته شدن متنی بین ایران و آمریکا حل می شود. متاسفانه برخی از همان افراد اکنون گفته های پیشین خود را رد می کنند و مدعی می شوند که  قرار نبوده است از برجام و توافق با غرب نتیجه ای اقتصادی حاصل شود.
وی ادامه داد: اگر قرار نبود نتیجه اقتصادی از مذاکره با غرب حاصل شود، برای چه مذاکره کردیم؟ آیا مذاکرات هسته ای به خاطر چیزی غیر ازتحریم ها بود، آیا در تعهدات طرف مقابل چیزی غیر از تحریم ها و دست برداشتن از کارشکنی در اقتصاد ایران خواسته شده بود. برخی چنین جلوه می دهند که با مذاکرات هسته ای  اتفاقات سیاسی و یا  امنیتی دیگری هدف بوده است.
امام جمعه رابر افزود: مدعی می شوند که منظور از مذاکرات، رفع  سایه جنگ از کشور بوده است. این حرف نادرستی است. اگر استکبار جهانی بخواهد فکر  جنگ علیه ایران را داشته باشد موشک های بالستیک و دوربرد جمهوری اسلامی ایران و سکوهای مخفی پرتاب موشک ارتش و  سپاه پاسداران پاسخگوی هر نوعی از تهدیدات زمینی، هوایی و دریایی خواهد بود.
وی گفت: اولاً همین مسؤولان در زمان مذاکرات، رسماًبه مردم می گفتند که مذاکره برای رفع تحریم هاست و حالا که غرب نابکار در انجام تعهدات خود خیانت کرده است ، از چیزهای دیگری سخن می گویند.
حجت الاسلام صادقی در بخش دیگر سخنان خود در بحث قاچاق افزود: اگر واردات ما استثنائاً تحت نظر نهادهای رهبری (سپاهیان) بود و سپاهیان عزیز آن موقع ، واردات قاچاق در زمین، هوا و دریا رصد و منفجر می کردند و نمی گذاشتند پای آنها به خشکی ایران برسد.
وی ادامه داد:  صادرات نفت ما قبل از اجرای برجام یک میلیون بشکه بود اما حالا سه میلیون بشکه نفت؛ این درحالی که وضعیت معیشتی و شهرک های صنعتی ما رو به نابودی است.
امام جمعه رابر تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب به صراحت  فرمودند: «شش ماه هم از امضای برجام می گذرد، هیچ تأثیر محسوس و ملموسی هم در وضع معیشت مردم  به وجود نیامده است ؛ در حالی که خب، برجام اصلاً برای برداشتن تحریم ها بود ؛ برای این که تحریمهای ظالمانه برداشته بشود. مگر غیر از این است ؟ خب برداشته نشده.»
وی، در بخش دیگر سخنانش با اشاره به اول ماه ذیقعده، و آغاز دهه کرامت ضمن تبریک ولادت با سعادت بی بی دو عالم  حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها  و روز دختر گفت: در زمان  قبل از پیامبراکرم  (ص)، زن به عنوان یک وسیله  بود  و هیچ ارزشی نداشت اما الحمدالله با آمدن اسلام ارزش  زیادی برای زن قائل شدند.
خطیب جمعه رابر ضمن تأکید براینکه پدران و مادران دختران خود را به درستی تربیت کنید تصریح کرد: منظور از درست تربیت کردن خوراندن و پوشاندن نیست آنها را صبور بار بیاورید .
وی ادامه داد: مادران و  پدرانی که دختر دانشجو دارند خیلی مراقب باشید ؛ متاسفانه  دانشگاه ها از لحاظ اخلاقی و اسلامی وضعیت خوبی ندارد و رعایت شئونات اسلامی در دانشگاه ها کمرنگ شده است.
خطیب جمعه رابردر بخش دیگر سخنانش با اشاره به دهم و  شانزدهم  مردادماه هفته ملی جهانی شیرمادر بیان داشت :حضرت  محمد  (ص) می فرماید:  اگر مادری شب  شیر دهد برای هر جرعه  شیری که می دهد  پاداش او معاد آن است که هفتاد بنده را در راه  خدا آزاد کرده است.
وی درباره خاصیت  شیر مادرگفت: شیر مادر نیازهای غذایی شیر خواران را در ۶ ماه اول  تأمین  می کند و شیر خوار حتی به آب  هم نیاز ندارد، ضریب هوشی در کودکان شیر مادر خوار بالاتر است. مرگ میر ناشی از عفونتهای  گوارشی و بیماریهای اسهالی در بین  شیر خوارانی که مستقیما  از شیر مادر تغذیه می کنند تا ۲۵ برابر کمتر از شیر خوارانی است که با شیر  مصنوعی تغذیه  می شوند . تغذیه با شیر مادر رابطه عاطفی بین مادر و فرزند را افزایش می دهد و  باعث رشد روانی و عاطفی شیر خوار می شود و این امر در دوران بلوغ موجب امنیت روانی بیشتری می گردد.
امام جمعه رابر در بخش دیگر سخنان خود از نیروی انتظامی، دادگستری و فرمانداری  خواستار برخورد جدی و شدید با کسانی که مجالس عروسی تا پاسی از شب بوق و کرنا راه می‌ اندازند، شد و افزود: برخورد با کارناوال های عروسی در خیابان ها،حتی در مراسمات مذهبی و عزاداریها صدای بلنگو  فقط در مسجد و حسینیه هااست و صدای بلندگو در بیرون از ساختمان مسجد یا حسینیه، و هر جای دیگری پخش گردد، فقط صدای اذان است. مزاحمت برای آسایش مردم، به هر شکلی که باشد، حرام است.
 

ارسال نظرات