اولین اهداکننده خون در کردستان خانم فراست ناصری است که برای اولین بار به همراه دو فرزند خود، خون اهدا کردند و اکنون دو فرزند وی از اهداکنندگان مستمر خون هستند.
کد خبر: ۸۷۲۲۷۸۵
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷

 به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، داشتن خون سالم و اهدای آن سال‌های متمادی است به یک موضوع مهم در جهان مبدل شده، با وجود زندگی شهرنشینی و مخاطرات همزیستی انسان‌ها با یکدیگر، بیماری‌های جدیدی که سالانه بر تعدادشان افزوده می‌شود، جنگ، بلایای طبیعی و غیر طبیعی و ده‌ها دلیل دیگر نیاز انسان را به این ماده حیاتی افزایش می‌دهد.

در بدن هر انسان سالم حدود پنج لیتر خون جریان دارد و اگر بدانیم که فردی در آستانه مرگ به این اکسیر حیات بخش نیاز دارد چرا خون خود را اهدا نکنیم و داستان زندگی یک انسان را تدوام نبخشیم؟

سالروز تأسیس سازمان انتقال خون نهم مرداد ماه، به عنوان روز اهدای خون نام گذاری شده است و بنیانگذار سازمان انتقال خون ایران، دکتر فریدون علا بود.

پایگاه انتقال خون کردستان حدود 35 سال است که به همت برهان‌الدین فخرالعلمایی مدیرعامل وقت جمعیت هلال احمر استان مجوز تأسیس گرفت و ابتدا این پایگاه در یک ساختمان استیجاری آغاز به کار کرد و سپس با انتقال‌های متعدد از جمله طبقه دوم اورژانس ساختمانی در خیابان آبیدر و سپس زیر زمین آزمایشگاه مرکزی منتقل شد و اکنون نیز در خیابان پاسداران سنندج فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

اولین اهداکننده خون در استان کردستان خانمی به نام فراست ناصری است که برای اولین بار به همراه دو فرزند خود ادریس و شاهو رستم‌نژاد برای اهدای خون مراجعه کردند و اکنون دو فرزند وی از اهداکنندگان مستمر خون هستند.

یکی دیگر از کسانی که در صف اولین‌های اهدای خون بوده است، شیخ عطار معاون استاندار وقت بود و 250 میلی لیتر خون خود را اهدا کرد تا نهال پایگاه انتقال خون کردستان، اکنون با اهدای خون‌ هزاران نفر به درختی سالم و زیبا تبدیل شود.

یکی از موقعیت‌های مهمی که انتقال خون کردستان به واسطه مرزی بودن استان و نیز نیاز مبرم به خون‌رسانی تجربه کرد، هشت سال جنگ تحمیلی بود که این پایگاه را در موقعیت مهمی قرار داد و توانست با مشارکت چشم‌گیر مردم در اهدای خون از این مرحله بحرانی و مهم به سلامت عبور کند و جان هزاران رزمنده مناطق جنگی و مصدومین غیر نظامی را در آن زمان نجات دهند.

جدای از زمان‌های بحرانی که همیشه در استان کردستان و کشور امکان وقوع آن وجود دارد و نیاز به اهدای خون و خون‌رسانی را افزایش می‌دهد، وجود تعداد زیادی از بیماران است که احتیاج دائمی به خون دارند و مختص به یک مقطع زمانی خاص نیست.

* نیاز همیشگی به اهدای خون

به گفته مدیرکل انتقال خون استان کردستان، نیاز بیماران به فرآورده‌های خونی نیازی همیشگی بوده و با توجه به هرم سنی جمعیت و بروز بیماری‌های نیازمند به خون روند افزایشی دارد و این در حالیست که مصرف‌کننده‌های خون و فرآورده‌های خونی نیز متعلق به تمام گروه‌های اجتماعی و نه یک فرد و گروه خاص است.

سعید کریمیان خاطرنشان کرد: اهدای خون روندی ایمن داشته و جای هیچ نگرانی برای اهداکننده وجود ندارد و این روند تقریباً 45 تا 60 دقیقه زمان دارد و تمام وسایل مصرفی استریل هستند.

به گفته وی، اهدای خون می‌تواند علاوه بر تصفیه خون در شناسایی انواع بیماری‌های پنهان در شخص اهداکننده نیز موثر باشد و بدون پرداخت هزینه‌ای مشکلات و بیماری‌های احتمالی را در بدن اهداکنندگان شناسایی کنند.

کریمیان با اشاره به اینکه قبل از اهدای خون باید از مصرف آسپرین به مدت 48 ساعت خودداری شود، افزود: در صورت مشخص شدن نوبت اهدای خون، خوردن غذای مناسب و آب به اندازه کافی در تنظیم انرژی بدن به هنگام خون‌دهی موثر است.

*‌ هر واحد خون جان سه نفر را نجات می‌دهد

مدیرکل انتقال خون استان کردستان در ادامه افزود: در گذشته هر واحد خون مستقیماً به یک نفر تزریق می‌شد اما اکنون با تکنولوژی جدید هر واحد خون به سه فرآورده گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما تفکیک شده و جان سه نفر را نجات میدهد.

وی با اشاره به مصارف این سه فرآورده تصریح کرد: به دلیل اینکه بیماری‌های مختلف نیازهای متفاوتی دارند این فرآورده به صورت اختصاصی به بیماران تزریق می‌شود، برای مثال برای بیماران سرطانی پلاکت، بیماران که مبتلا به کم‌خونی هستند گلبول قرمز و بیمارانی که کمبود فاکتور انعقادی یا سوختگی دارند پلاسما تجویز می‌شود.

کریمیان افزود: علاوه بر مصرف تزریقی پلاسما به افراد، مشتقات دارویی زیادی نیز از این ماده به دست می‌آید از جمله برای بیماران هموفیلی که نیازمند استفاده روزانه از این دارو هستند و جالب است بدانید که پلاسمای مردم ایران از سالم‌ترین پلاسماها در جهان است.

* مراجعه 34 هزار کردستانی به پایگاه انتقال خون

مدیرکل انتقال خون استان کردستان اظهار داشت: خوشبختانه با همراهی مردم کردستان توانستیم برای چهارمین سال پیاپی رشد مطلوب و متناسب با نیاز بیمارستان‌ها را نشان دهیم و در سال گذشته نیز 34 هزار و 6 نفر کردستانی به این پایگاه مراجعت کردند.

به گفته کریمیان، از بین این افراد و با انجام آزمایشات لازم 26 هزار و 18 نفر توانستند خون خود را اهدا کنند که از این تعداد یک هزار و 563 نفر خانم و 24 هزار و 455 نفر آقا بوده‌اند.

وی با اشاره به سالم‌تر بودن خون بانوان نسبت به آقایان افزود: متأسفانه شرکت بانوان در امر خون‌رسانی به دلایلی از جمله باور نادرست کم‌خونی و یا ترس از خون‌دهی کمتر از آقایان بوده این در حالی است که خون بانوان به نسبت از آقایان سالم‌تر و ایمن‌تر است.

* پایگاه‌های ثابت و سیار در استان کردستان

مدیرکل انتقال خون استان کردستان خاطرنشان کرد: ستادهای فعال و ثابت کردستان، در دو شهر سنندج و سقز فعالیت دارند و در شهرستان‌های دیگر نیز تیم‌های سیار دو تا چهار بار در ماه به محل‌های مورد نظر اعزام می‌شوند و در طول روز خدمات خود را به شهروندان و داوطلبان اهداکننده ارائه می‌دهند.

هاجر علی‌کرمی بانوی 68 ساله سنندجی در باره اولین تجربه اهدای خون خود می‌گوید: سال 57 بود که برای مداوای بیماری‌ام به بیمارستان مراجعه کردم در هنگام خروج از بیمارستان، صحبت‌های عده‌ای توجه مرا به خود جلب کردند و ناخودآگاه به سویشان رفتم.

به گفته کرمی، بیمار این خانواده در بخش زایمان بود و دچاراختلال خونی شده بود و نیاز فوری به گروه خونی A+ داشت، و چون در آن زمان پایگاه انتقال خون نبود در بیمارستان خون مورد نیاز بیماران را تهیه می‌کردند.

وی افزود: به همراه یکی از اعضای خانواده برای اهدای خون رفتم و خوشبختانه گروه خونی من به بیمار می‌خورد و بعد از من نیز عده‌ای دیگر برای کمک به بیمار خون خود را اهدا کردند.

این اهداکننده افزود: از آن سال به بعد جز اهداکنندگان مستمر خون هستم و می‌دانم کسانی هستند که به خون من نیازم دارند و این کمترین کاری است که در حقشان می‌توانم انجام دهم.

کرمی در ادامه گفت: سال‌ها بعد به همراه عده‌ای از دوستانم به امام‌زاده پیریونس واقع در روستای انجیران مریوان رفتیم ناگهان پیرمردی به سویمان آمد و با خوشرویی از ما استقبال کرد و اصرار داشت برایمان گوسفند قربانی کند.

وی بیان داشت: بسیار از رفتار گرم و صمیمانه پیرمرد تعجب کردم و ظاهر پیرمرد نیز برایم کمی آشنا بود و او سپس خود را معرفی کرد و فهمیدم آن روز در بیمارستان او را دیده‌ام و با اهدای خونم جان عروس و فرزندش را نجات داده‌ام.

این اهداکننده مستمر خون گفت: عروس و نوه پیرمرد نیز با گرمی خاصی که نمی‌توانم آن را توصیف کنم پذیرای ما شدند و همه ما را به خانه خود دعوت کردند و این یکی از زیباترین خاطرات من در نخستین باری بود که خون خود را اهدا کرد.

ارسال نظرات