خبرهای داغ:
مدیرکل انتقال خون آذربایجان‌غربی:

بانوان فقط 3 درصد اهداکننده‌های خون آذربایجان‌غربی را تشکیل می‌دهند

مدیرکل انتقال خون آذربایجان‌غربی گفت: بانوان فقط 3 درصد اهداکننده‌های خون آذربایجان‌غربی را تشکیل می‌دهند، بنابراین باید برای نهادینه‌سازی فرهنگ اهدای خون در بین این قشر از جامعه گام برداشت.
کد خبر: ۸۷۲۲۷۴۱
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، مجتبی قهرمان رضاییه در همایش نکوداشت چهل و سومین سالروز تاسیس سازمان انتقال خون که در سالن همایش‌های این سازمان در ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: بانوان کمترین اهدای خون را دارند، به طوری که فقط سه درصد جمعیت اهداکننده‌های خون را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه بانوان قشری کم‌خطر برای اهدای خون قلمداد می‌شوند، به طوری که سالم‌ترین خون را می‌توانند به همنوعان خود اهدا کنند، ادامه داد: بنابراین باید در راستای ترغیب آنها برای قدم برداشتن در این زمینه اهتمام ورزید.

این مسؤول با بیان اینکه در این زمینه نباید از جامعه زنان استان و کشورمان غفلت بورزیم، خاطرنشان کرد: این طیف جامعه علاوه بر اینکه پاک‌ترین و سالم‌ترین خون را هدیه می‌کنند، به لحاظ نقش تربیتی و آموزشی که دارند برای نهادینه‌سازی این فرهنگ در جامعه قادر به نقش‌آفرینی هستند.

قهرمان رضاییه به ارتقای شاخص‌های این سازمان در شاخص‌های کمی و کیفی اشاره کرد و افزود: با همراهی اهداکننده‌ها و پرسنل این سازمان در شاخص‌های مختلف رشد چشمگیری به وقوع پیوسته است، به طوری که بازرسان، کارشناسان داخلی و سازمان‌های بین‌المللی این موضوع را گواه هستند.

مدیرکل انتقال خون آذربایجان غربی به راه‌اندازی مرکز اهدای پلاسما در استان همچنین تهیه و نصب 14 دستگاه در این زمینه اشاره کرد و بیان داشت: این مهم با مشارکت کارشناسان و متخصصان سازمان تحقق یافته است.

*رسانه‌ها برای نهادینه‌سازی اهدای خون بین بانوان تلاش کنند

وی به افزایش اهدای خون در استان و بین اقشار مختلف مردم از جمله زنان اشاره کرد و گفت: ولی با این همه می‌طلبد که برای نهادینه کردن فرهنگ اهدای خون در استان بیشتر و جدی‌تر قدم برداشته شود، رسانه‌های جمعی در این زمینه مشارکت لازم را داشته باشند.

قهرمان رضاییه فرایند انتقال خون را یکی از مهم‌ترین شاخه‌های علم پزشکی عنوان کرد و افزود: این موضوع به میزان پیوند اعضای بدن حائز اهمیت بوده و در نجات جان بیماران، افراد حادثه‌دیده، تصادفی و ... تا اندازه زیادی تاثیرگذار است.

این مسؤول ضمن اشاره به ارتقاء سازمان انتقال خون استان در شاخص‌های مختلف اعم از کمی و کیفی همچنین ارزیابی مطلوب آن توسط بازرسان اعزام شده از آلمان و بازرسان داخلی، خاطرنشان کرد: برای پذیرش داوطلبان در زمینه اهدای پلاسما و تولید انبوه آن در استان اقدام خواهد شد، چرا که صرفه‌‌جویی در منابع مالی را هم به دنبال دارد.

وی خون را یک ماده حیات‌بخش و موثر برای سلامتی نسل‌های جوامع انسانی دانست و اضافه کرد: طیف گسترده‌ای از بیماران نیازمند به ویژه بیماران سرطانی، هموفیلی، تالاسمی، تصادفی‌ها و ... به خون و فرآورده‌های آن نیاز دارند، بنابراین مردم باید ضمن کسب شناخت صحیح از اهمیت موضوع برای اهدای خون مشارکت کنند.

*خون به صورت مصنوعی قابل تولید نیست پس مردم در اهدای آن مشارکت کنند

مدیرکل انتقال خون آذربایجان غربی با اظهار اینکه این فرآورده حیات‌بخش به عنوان دارو در جامعه پزشکی مطرح بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: به دلیل عدم امکان نگهداری آن به مدت‌های طولانی همچنین وجود نیاز جدی به آن باید آحاد مردم را با مقوله اهدای خون آشنا کرد.

قهرمان رضائیه از اقشار مختلف مردم برای شرکت در این عمل پسندیده و انسان‌دوستانه همچنین حضور فعال برای فرهنگسازی آن دعوت کرد و گفت: همه پایگاه‌های مناطق مختلف استان برای حضور مردم نیکوکار و نوع‌دوست به امکانات موردنیاز تجهیز شده است.

وی با اظهار اینکه برنامه‌ریزی قابل قبولی برای پاسخگویی به مراجعه‌کننده‌ها صورت گرفته است، ادامه داد: رسانه‌های جمعی و خبرنگاران درراستای ترغیب مردم برای اقدام به این عمل خداپسندانه قدم‌های بلندی بردارند و در این زمینه یار و یاور ما باشند.

مدیرکل انتقال خون آذربایجان غربی با اظهار اینکه اقشار مختلف مردم اعم از افراد حادثه‌‌دیده در تصادفات‌، افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف از جمله سرطان و تالاسمی به این ماده حیات‌بخش نیاز اساسی و ضروری دارند، بیان داشت: خون را به صورت مصنوعی نمی‌توان تولید کرد، بنابراین باید از همراهی مردم نوع‌دوست و نیکوکار بهره برد.

ارسال نظرات